    From: "Wiesława Zaleska" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: Odp: Wydziedziczenie
    Date: Tue, 15 Jan 2002 09:05:49 +0100
    Sender: w...@p...onet.pl@213.17.198.10

    "Janusz 'Kali' Kaliszczak" <k...@w...pl> oświadczył/a:...

    > Rodzicow???
    >
    > Czyli po mojej Mamie oprucz niej uprawnieni sa do zachowku jej rodzice ?
    > tzn. moja Babcia w tym momencie ?
    >
    > Jezeli to prawda to wspaniale, bo w ten sposob rozwiazaly by sie jej
    > problemy materialne nawet bez naszej pomocy.
    >
    > O ile dowiedzialem sie od adwokata, to Babcia nie ma prawa roscic do
    > zachowku, ale skoro pisze w tym Art. , ze 'rodzice', to moze jednak sie
    > myli ?

    Dawałam link do kc? www.kodeks.wirt.pl/kc/ o spadkach Ksiega4. Wystarczy
    poczytac...
    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku dzieci
    spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w częściach równych. Jednakże
    część przypadająca małżonkowi nie może być mniejsza niż jedna czwarta
    całości spadku.
    § 2. Jeżeli dziecko spadkodawcy nie dożyło otwarcia spadku, udział spadkowy,
    który by mu przypadał, przypada jego dzieciom w częściach równych. Przepis
    ten stosuje się odpowiednio do dalszych zstępnych.
    Art. 932. § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z ustawy
    jego małżonek, rodzice i rodzeństwo.

    oraz

    Art. 991. § 1. Zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy byliby
    powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli uprawniony jest trwale
    niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest małoletni - dwie
    trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu przypadał przy
    dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach - połowa wartości tego
    udziału (zachowek).

    czyli adwokat ma racje >:)
    a jesli Babcia ma problemy, to IMHO kochane wnuki moglyby pomoc z wlasnej
    woli >:)

    *** w...@s...pl * www.ePolisa.republika.pl ***
    ubezpieczenia, kredyty, doradztwo- fachowo, rzetelnie, konkretnie