  • 1. Data: 2009-11-10 08:02:41
    Temat: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Witam,

    dla pewnego polskiego wydawnictwa przetłumaczyłem jakieś wierszyki.
    Wydawnictwo chcę, żebyśmy podpisali pisemną umowę. I wymaga, żebym
    załączył ksero dowodu osobistego. Ja oczywiście nie chcę komukolwiek
    przekazywać ksera dowodu osobistego. Mojej zgody więc nie ma (to dla
    tych, którzy by chcieli na odczepne napisać "jeśli się zgodzisz") i
    popiera mnie w tym czeskie prawo
    (http://www.oou.cz/index.php?file=dotazy/kopirovani_
    obcanskych-prukazu
    odst. 5).

    Jaka jest zasadność wymagania od tłumacza (obywatela czeskiego) ksera
    dowodu osobistego przez polskiego wydawnictwo? Jakie warunki musi
    polskie wydawnictwo spełniać, żeby mogło od tłumaczy wymagać ksera DO? I
    przechowywać (przetwarzać) je? Jakie przepisy prawne regulują te sprawy?
    Bo zdaje się, że dla tego wydawnictwa to jest normalną praktyką.

    Ludek

  • 2. Data: 2009-11-10 09:00:15
    Temat: Re: Wydawnictwo zada ksera dowodu osobistego
    Od: "kołdunka" <k...@n...pl>

    > Bo zdaje się, że dla tego wydawnictwa to jest normalną praktyką.

    powiedz że chętnie okarzesz dowód

    jk

  • 3. Data: 2009-11-10 09:05:36
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    kołdunka wrote:

    > powiedz że chętnie okarzesz dowód

    Dzieli nas spora odległość, godziny podróży, każde znajdujemy się gdzieś
    indziej.

    Ludek

  • 4. Data: 2009-11-10 09:08:44
    Od: "kołdunka" <k...@n...pl>

    > Dzieli nas spora odległość, godziny podróży, każde znajdujemy się gdzieś

    jaki więc rozsondny proponujesz sposób by się upenili skim mają do
    czynienia?

    MO

  • 5. Data: 2009-11-10 09:16:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    kołdunka pisze:

    > jaki więc rozsondny proponujesz sposób by się upenili skim mają do
    > czynienia?

    Podpis poświadczony notarialnie.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-11-10 09:27:52
    Od: "kołdunka" <k...@n...pl>

    > Podpis poświadczony notarialnie.

    dokładnie to chciałam zaproponować.
    Ze wszystkim danym dowodu (oczywiste) i NIPem podatkowym

    jk

  • 7. Data: 2009-11-10 09:38:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Ludek Vasta pisze:
> [...]
    > przechowywać (przetwarzać) je? Jakie przepisy prawne regulują te sprawy?
    > Bo zdaje się, że dla tego wydawnictwa to jest normalną praktyką.

    Wynika to zapewne z tego, że jakoś by się chcieli upewnić z kim mają
    do czynienia, ale nie za bardzo wiedzą jak. W tym przypadku zaproponuj
    im notarialne poświadczenie podpisu, wówczas będą mieli pewność z kim
    mają do czynienia (u polskiego notariusza kosztuje to zazwyczaj
    20zł+vat, a w Czechach?).

    A co do wiarygodności ksera dowodu, to powiedz, że takowego nie masz,
    ale możesz sporządzić w Photoshopie, jeśli będą się czuli bezpieczniej.
    Ach, i dodaj, że na formularzu zamówienia podpisze się Twój kolega, bo
    masz złamaną rękę :)

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-11-10 09:45:34
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    kołdunka wrote:

    > jaki więc rozsondny proponujesz sposób by się upenili skim mają do
    > czynienia?

    Czeski odpowiednik polskiego REGON i czeską wyszukiwarkę REGON,
    odpowiednik polskiej strony http://www.stat.gov.pl/regon/ - i to już im
    wysłałem (czeski odpowiednik REGON podaję na swojej stronie
    internetowej, gdzie mnie znaleźli).

    Poza tym będzie faktura z moimi danymi. No i to oni znaleźli mnie w
    Internecie i zlecili mi tłumaczenie: "Proszę o sprawdzenie wierszy pod
    kątem[...]. Proszę o poprawienie, aby się rymowało [...]". Zamówienie
    więc złożyli, tłumaczenie oddałem, więc już mógłbym wystawić fakturę.
    Oni pierwsi skontaktowali się ze mną, tłumaczenie otrzymali, więc trudno
    podejrzewać mnie, że chcę coś od nich wyłudzić. Ale teraz oni chcą
    jeszcze podpisać umowę pisemną oraz żądają ksera mojego DO. Moim zdaniem
    ksera DO do niczego nie potrzebują, z niego nie wyczytają, czy jestem
    tłumaczem, czy to naprawdę ja kilka dni temu te wierszyki
    przetłumaczyłem. Co dotyczy dodatkowej umowy pisemnej, to mogę się na
    nią zgodzić, ale koszty przesyłki im doliczę do faktury. Nie
    podejrzewam, że oni chcieli ode mnie wyłudzić tłumaczenie, po prostu
    podejrzewam, że tam jest ktoś zbyt biurokratyczny, a nie ma żadnej
    podstawy prawnej.

    No ale to tak na margines. Ciągle pozostaję pytanie, jak polskie prawo
    reguluje sprawę kserowania DO, jakie warunki muszą być spełnione, żeby
    mogli zbierać ksera DO (z fotografiami, PESELem itp.).

    Ludek

  • 9. Data: 2009-11-10 09:51:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Ludek Vasta pisze:

    > No ale to tak na margines. Ciągle pozostaję pytanie, jak polskie prawo
    > reguluje sprawę kserowania DO, jakie warunki muszą być spełnione, żeby
    > mogli zbierać ksera DO (z fotografiami, PESELem itp.).

    Sytuacja jest taka, że żądać zawsze można, co nie oznacza, że ma się
    otrzymać. Skoro usługa została wykonana, to zapłata się należy, choćbyś
    nie przedstawił ksera dowodu.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-11-10 09:55:20
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Liwiusz wrote:
    > Sytuacja jest taka, że żądać zawsze można, co nie oznacza, że ma się
    > otrzymać.

    To napisałem innymi słowami już na początku wątku.

    Chodzi mi tylko i wyłącznie, jak sprawę kserowania DO reguluje polskie
    prawo. Bo mam wrażenie, że w tym wydawnictwie na ten temat prawie nic
    nie wiedzą i być może działają niezgodnie z polskim prawem.

    Ludek