  • 1. Data: 2009-07-13 09:42:56
    Temat: Współwłasność - cd
    Od: " " <n...@g...pl>

    Przeczytałam wszystko o współwłasności na tym forum, także wątek o bezumownym
    korzystaniu. Widzę, że budzi pewne wątpliwości fakt wynagrodzenia z tego
    tytułu od współwłaścicieli.A co z żona współwłaściciela, jesli nie am ona
    tytułu prawnego do nieruchomości ( współwłaścicielem jest tylko jej mąż)?

  • 2. Data: 2009-07-13 12:54:44
    Temat: Re: Współwłasność - cd
    Od: kuba <j...@g...com>

    n...@g...pl pisze:
> [...]
    > tytułu prawnego do nieruchomości ( współwłaścicielem jest tylko jej mąż)?

    Żona może korzystać z takiego mieszkania w ramach tytułu prawnego męża w
    celu zaspokajania potrzeb rodziny. Jeżeli ta przesłanka nie jest
    spełniona, to w zasadzie nic jej do tej nieruchomości, z tym że dochody
    z niej uzyskane wchodzą do majątku wspólnego małżonków.

    pozdrawiam
    kuba

  • 3. Data: 2009-07-13 14:03:00
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu>

    n...@g...pl pisze:
    > Przeczytałam wszystko o współwłasności na tym forum, także wątek o bezumownym
    > korzystaniu. Widzę, że budzi pewne wątpliwości fakt wynagrodzenia z tego
    > tytułu od współwłaścicieli.

    Źródło: "Informacja o działalności Sądu Najwyższego w 2008 r.", Warszawa
    2009, str.15-16:

    "Problematyki współwłasności dotyczy także uchwała, w której -- mówiąc
    najogólniej -- została podjęta kwestia roszczeń między
    współwłaścicielami. Sąd Najwyższy po dokonaniu wszechstronnej analizy
    przepisów, które wchodzą w grę, tj. w szczególności art. 222 w związku z
    art. 206 k.c. oraz art. 224 i 225 k.c., przyjął -- odpowiadając na
    konkretne pytanie postawione przez sąd powszechny -- że współwłaściciel
    może domagać się od pozostałych współwłaścicieli, korzystających z
    rzeczy wspólnej z naruszeniem art. 206 k.c. w sposób wykluczający jego
    współposiadanie, wynagrodzenia za korzystanie z tej rzeczy z zachowaniem
    przesłanek określonych w art. 224 § 2 lub art. 225 k.c. Wynagrodzenie to
    może być zasądzone "w odrębnym procesie" albo w ramach postępowania o
    zniesienie współwłasności, jeżeli zostało wszczęte (art. 618 k.p.c.).
    Zaznaczył jednocześnie, że żądania przez współwłaściciela wynagrodzenia
    od pozostałych współwłaścicieli nie może usprawiedliwiać posiadanie
    przez nich rzeczy wspólnej "ponad udział", ponieważ w sytuacjach
    objętych hipotezą art. 206 k.c. nie można zasadnie mówić o uprawnieniu
    współwłaścicieli do korzystania z rzeczy wspólnej w granicach udziału.
    Samo zatem twierdzenie współwłaściciela o korzystaniu przez innego
    współwłaściciela z rzeczy wspólnej w zakresie przewyższającym
    przysługujący mu udział nie daje podstaw do dochodzenia od niego z tego
    tytułu jakiegokolwiek roszczenia (III CZP 3/08)".

  • 4. Data: 2009-07-13 15:45:13
    Od: " " <n...@g...pl>

    wombi <w...@u...to.onet.eu> napisał(a):

> [...]
    > przysługujący mu udział nie daje podstaw do dochodzenia od niego z tego
    > tytułu jakiegokolwiek roszczenia (III CZP 3/08)".

    No dobrze, ale jesli mamy do czynienia z sytuacją, ze nie jest sie
    dopuszczonym do posiadania, ale przeciez nie na piśmie. Czy mozna wobec tego
    żądać wynagrodzenia powołując się na ten fakt, oni ewentualnie mogą bronic sie
    dopuszczeniem do posiadania?

  • 5. Data: 2009-07-13 18:49:01

    up:)