  • 1. Data: 2007-09-06 15:35:07
    Temat: Współwłasność
    Od: "zj55" <z...@p...onet.pl>

    Córka która jest studentką jest właścicielką domu i działki . Dom jest
    zaniedbany ( otrzymała go od babci ) .
    Chcę z żoną pomóc przy remoncie i rozbudowie domu córce .Zamierzam w tym
    celu wziąć pożyczkę z banku .
    Czy zdecydować się na współwłasność albo jakąś
    formę darowizny od córki . Jak to załatwić aby uzyskać pożyczkę i
    zabezpieczyć siebie i żonę w zakresie prawa
    do zamieszkania u córki ?

    Poradzcie proszę .

    Zenek

  • 2. Data: 2007-09-06 16:06:57
    Temat: Re: Współwłasność
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zj55" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > formę darowizny od córki . Jak to załatwić aby uzyskać pożyczkę i
    > zabezpieczyć siebie i żonę w zakresie prawa

    witam

    po wyremontowaniu proszę z córką i żoną udać się do notariusza celem
    sporządzenia umowy ustanowienia służebności osobistej - służebności
    mieszkania na rzecz Pana; zgodnie z art.301 kc ten komu przysługuje
    służebność mieszkania może przyjąć na mieszkanie małżonka i dzieci
    małoletnie; można się też umówić, że po Pana śmierci służebność mieszkania
    przysługiwać będzie jego Pana innym dzieciom, rodzicom i małżonce;
    wszystko wyjaśni notariusz; potem należy złożyć do sądu rejonowego wydział
    ksiąg wieczystych wniosek o wpisanie służebności do KW nieruchomości,
    stanowiącej własność córki - w księdze wieczystej wpisuje się m. in. prawa
    rzeczowe, a takim prawem jest służebność

    pzdr

  • 3. Data: 2007-09-06 16:14:09
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fbp8si$kvb$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > stanowiącej własność córki - w księdze wieczystej wpisuje się m. in. prawa
    > rzeczowe, a takim prawem jest służebność

    a pożyczka - z tym należy się udać do banku, bo banki mają rozmaite
    wymagania w kwestii pożyczkobiorców i poręczycieli; myślę, że nie będzie
    problemu wziąć pożyczkę na remont budynku na siebie wspólnie z ustanowieniem
    zabezpieczenia jego spłaty np. poprzez ustanowienie hipoteki na
    nieruchomości córki, oczywiście za jej pisemną zgodą; wtedy córka występuje
    do notariusza i w akcie notarialnym zabezpiecza Państwa dług hipoteką na
    rzecz banku ustanowioną na własnej nieruchomości; i ten dokument notariusz
    przesyła do sądu z wnioskiem o wpis ustanowionej hipoteki do KW

    oczywiście wszystko wyjasni notariusz, bo to u niego i służebność i hipotekę
    należy ustanowić - forma aktu notarialnego pod rygorem nieważności -
    art.245kc

    pzdr

  • 4. Data: 2007-09-06 16:20:36
    Od: "zj55" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > stanowiącej własność córki - w księdze wieczystej wpisuje się m. in. prawa
    > rzeczowe, a takim prawem jest służebność

    Problem w tym ,że chcę wziąć pożyczkę i spłacać ją przez dosyć długi okres
    czasu .
    Nie mając tytuły własnosci czy tez współwłasnosci nie otrzymam pożyczki .
    Współwłasność zagwarantuje mi ,że bede miał prawo zamieszkiwać u córki .
    Oczywiście po spłaceniu pożyczki moge dokonać ponownie darowizny córce
    lub też spisać umowę o dożywocie .
    Moja wiedza prawnicza jest bardzo ogólna . Chciałbym abyście wskazali mi
    możliwości ze wskazaniem optymalnej . Szczegóły uzgodnię z notariuszem .

    Pozdrawiam

    Zenek

  • 5. Data: 2007-09-06 16:28:41
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Moja wiedza prawnicza jest bardzo ogólna . Chciałbym abyście wskazali mi
    > możliwości ze wskazaniem optymalnej . Szczegóły uzgodnię z notariuszem .

    to w takim razie najprostszym sposobem jest darowizna nieruchomości przez
    córkę na Pana i małżonkę - np. 1/2 dla obu, wtedy zostajecie
    wspówłaścicielami nieruchomości; potem można darować córce z powrotem swoj
    udział - obaj rodzice, albo darowizna albo w testamencie;
    ciekawe że nie może Pan wziąć kredytu bez posiadania nieruchomości, którą
    Pan remontuje - to jakiś nowy kredyt chyba, ale mniejsza o to; widocznie
    takie ma wymagania bank; jednakże istnieje możliwość zabezpieczenia spłaty
    kredytu poprzez ustanowienie hipoteki niekoniecznie na swojej
    nieruchomości - nie ma takiego wymogu ustawowego; jeżeli na czyjeś
    nieruchomości, to jej właściciel musi się zgodzić i to poprzez ustanowienie
    na rzecz banku takiej hipoteki w formie aktu notarialnego; podobnie jest gdy
    się kupuje mieszkanie na kredyt - jest powszechna praktyka że zabezpiecza
    się go na tym właśnie mieszkaniu, na którego kupno wzięło się kredyt, ale
    nic nie stoi na przeszkodzie temu, co wskazałem wyżej
    decyzja należy do Pana - jest możliwość ustanowienia służebności osobistej,
    można wziąć kredyt i zabezpieczyć go hipoteką na swojej nieruchomości, albo
    za zgodą córki na tej, która będzie remontowana, można też sporządzić
    darowiznę - najpierw córka jakiś udział na Państwa, a potem z powrotem
    Państwo na córkę (ten ostatni jest najdroższy)

    pzdr

  • 6. Data: 2007-09-06 19:08:30
    Od: "zj55" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > wspówłaścicielami nieruchomości; potem można darować córce z powrotem swoj
    > udział - obaj rodzice, albo darowizna albo w testamencie;

    Rozumiem ,że darowizna określa tylko ułamek tej nieruchomosci .
    W ramach tej darowizny nie jest określany np. fizyczny zakres nieruchomości
    (tzn.obszar działki).
    Tym samym oczywiscie nie jest potrzebny np. geodeta.

    > ciekawe że nie może Pan wziąć kredytu bez posiadania nieruchomości, którą
    > Pan remontuje - to jakiś nowy kredyt chyba, ale mniejsza o to; widocznie
    > takie ma wymagania bank;

    Tak sobie pomyślalem i sądzę ,ze się mylę .

    Myślę ,że najrozsądniejsza jest np.darowizna 1/2 nieruchomości .
    Czy mam rację ?

  • 7. Data: 2007-09-07 06:28:20
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Tak sobie pomyślalem i sądzę ,ze się mylę .
    >
    > Myślę ,że najrozsądniejsza jest np.darowizna 1/2 nieruchomości .

    powiem Panu tak:

    w Pana sytuacji jest kilka opcji, które opisałem juz w poprzednich postach:
    1) córka ustanawia służebność mieszkania na Pana rzecz i może Pan zamieszkać
    także z żoną - to jest najtańsza opcja; wymóg - akt notarialny;
    2) darowizna na rzecz Pana i żony ze strony córki np. łącznie 1/2 może być
    też całość, to zalezy jak się Państwo dogadacie; wymóg - alt notarialny;
    potem z powrotem przekazujecie córce czy to w formie darowizny czy w
    testamencie, każdy swoją część; wymóg co do darowizny - akt notarialny;
    testament - może być własnoręczny, może być w formie aktu notarialnego
    (50,00zł); jednakże ten schemat jest najdroższy, jeżeli skorzysta się z
    darowizn;

    kredyt - zapewne na remont musi Pan wziąć kredyt, bo tylko w tej formie
    uzyska Pan jako osoba fizyczna duży zastrzyk pieniędzy; kredyt też należy
    przeznaczyć na wskazany w umowie cel - kredyty zawsze są na określone cele;
    w ramach pożyczki bank nie da tyle kapitału jak przy kredycie, ale pożyczkę
    można wykorzystać na dowolny cel, nigdy nie określa się go w umowie;
    banki wymagają zabezpieczenia kredytu, w przypadku pożyczki - nie zawsze;
    przy kredycie na remont mieszkania, domu - hipoteka ustanowiona na
    nieruchomości, której wartość wynosi co najmniej wysokość udzielonego
    kredytu z odsetkami (hipoteka zwykła na sumę kredytową, hipoteka kaucyjna -
    suma odsetek); nie ma zakazu by hipoteką obciążyć nieruchomość, która
    stanowi właśności osoby trzeciej; praktyką jest że ustanawiamy hipotekę na
    rzecz banku na swoich nieruchomościach lub na udziałach w ich
    współwłasności; jednakże nie musi tak być; można ustanowić taką hipotekę na
    nieruchomości córki, z tymże ona musi się na to zgodzić i uczynić to przed
    notariuszem; następnie dokonać wpisu w KW; dal banku najważniejsze jest by
    wartość nieruchomości, na któreej ustanawia się hipotekę na zabezpieczenie
    kredytu bankowego, była co najmniej równa sumie kredytu plus suma odsetek od
    kredytu przez cały czas kredytowania

    decyzja należy do Państwa, ale prosze wziąć pod uwage to, że darowizna jest
    obciążona podatkiem od spadków i darowizn, który zobowiązany jest pobrać
    notariusz; w tym celu najlepiej sie skonsultowac z notariuszem co lepsze i
    tańsze, ale by efekt był ten, jaki Państwo oczekujecie

    pzdr

  • 8. Data: 2007-09-07 06:31:54
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "zj55" <z...@p...onet.pl> napisał

    > Współwłasność zagwarantuje mi ,że bede miał prawo zamieszkiwać u córki .

    Współwłasność zagwarantuje ci partycypację w kosztach utrzymania
    nieruchomości. Co do zamieszkania - nic pewnego.