  • 1. Data: 2009-07-21 07:17:22
    Temat: Wspolna ksiega wieczysta - jakie konsekwencje
    Od: Tomasz Madurski <t...@p...onet.pl>

    Witam

    Jest sobie zabudowa szeregowa w której w ramach jednego szeregu
    wydzielono osobne mieszkania tzn. na parterze, pierwszym i drugim
    piętrze znajdują się osobne mieszkania (wejście ze wspólnej klatki
    schodowej). W ramach "klatki" mieszkania z pierwszego i drugiego piętra
    mają wspólną księgę wieczystą z wpisami o odpowiednim udziale każdego
    z współwłaścicieli (mieszkanie na parterze ma osobną księgę). I teraz
    mam pytanie do szanownych forumowiczów

    1. Jakie to niesie konsekwencje dla współwłaścicieli oprócz tego, że
    uzyskanie kredytu pod jedno mieszkanie jest raczej trudne a wręcz
    niemożliwe np. gdyby w przyszłości jeden z współwłaścicieli przestał
    płacić np. czynsz, jakieś raty, alimenty, cokolwiek i w grę wchodziło by
    np postępowanie komornicze.

    2. Czy jest możliwe wyodrębnienie mieszkań do "osobnych" ksiąg wieczystych?

    Pzdr

    Tomasz Madurski

  • 2. Data: 2009-07-21 08:25:03
    Temat: Re: Wspolna ksiega wieczysta - jakie konsekwencje
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    Tomasz Madurski pisze:
> [...]
    > mają wspólną księgę wieczystą z wpisami o odpowiednim udziale każdego
    > z współwłaścicieli (mieszkanie na parterze ma osobną księgę).

    Wg mnie wygląda to tak jakby wcześniej planowano tylko 2 kondygnacje, w
    międzyczasie wydzielono trzecią ale "dla uproszczenia sprawy" nie
    zmieniono wpisu w ewidencji. Tak czy siak trochę dziwne.

> [...]
    > niemożliwe np. gdyby w przyszłości jeden z współwłaścicieli przestał
    > płacić np. czynsz, jakieś raty, alimenty, cokolwiek i w grę wchodziło by

    Dokładnie takie jak napisałeś. Roszczenia wpisane w dział IV dotyczą obu
    lokali. Dodatkowo komplikuje się kwestia zbycia takiego lokalu,
    dziedziczenia, wzięcia pożyczki hipotecznej itp. Warto to zmienić.

    > 2. Czy jest możliwe wyodrębnienie mieszkań do "osobnych" ksiąg wieczystych?
    Tak, nazywa się to zniesieniem współwłasności. Wiąże się z wykonaniem
    rzutów lokalu, wyliczeniem części wspólnej w budynku, zmianami w
    ewidencji itd. Weź tylko pod uwagę że przy wyliczaniu części wspólnej
    zmian będzie wymagać wpis w księdze lokalu na parterze (a więc koszty)
    które niekoniecznie może chcieć pokryć właściciel parteru.

    --
    MZ