  • 1. Data: 2006-04-20 20:09:09
    Temat: Wpis do EDG - konsekwencje
    Od: "AD" <a...@w...pl>

    Witam
    W 2000 r. chciałem założyć firmę, dokonałem więc pewnego dnia tylko wpisu
    do EDG w urzędzie Miasta. Nie rejestrowałem się w US, GUS, ZUS itp. Zmieniła
    mi się potem sytuacja, dostałem normalną pracę na etat i o zakładaniu firmy
    całkowicie zapomniałem. Teraz znowu po 5 latach chciałbym założyć firmę i
    skorzystać z możliwości płacenia niższego ZUSu. Z tego co się orientuję
    jednakże przepisy mówią jasno że mając wpis w EDG należy płacic składkę
    zdrowotną i nie prowadzić przez 5 lat DG. Znalazłem przepis że wszystko
    ulega przedawnieniu po 5 latach od momentu powstania takiego zobowiązania -
    link dla zainteresowanych
    http://www.poradnia.pl/podstrony/informator/ustawa1.
    html#roz3
    Artykuł 28 p.2.

    Mam w związku z tym pytanko czy będę jakość ścigany w celu zapłacenia tej
    składki zdrowotnej, i czy mam szansę na płacenie niższej składki ZUS przez
    dwa lata ?
    pzdr.

  • 2. Data: 2006-04-21 06:40:25
    Temat: Re: Wpis do EDG - konsekwencje
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    AD wrote:

> [...]
    >
    > Mam w związku z tym pytanko czy będę jakość ścigany w celu zapłacenia
    > tej składki zdrowotnej, i czy mam szansę na płacenie niższej składki

    Rejestrując w EDG podajesz *planowany* a nie *rzeczywisty* termin
    rozpoczęcia DG. Rozpocząłeś działalność? Nie. Więc nie masz problemu.
    Składki trzeba płacić gdy się prowadzi DG, a nie gdy się ją
    zarejestrowało. Nie musisz się martwić żadnymi przedawnieniami, bo nie
    masz jeszcze zobowiązań wobec ZUS. Ustawa wprowadzająca niższe składki
    mówi też o prowadzeniu DG, a nie o zarejesttrowaniu DG. Więc czeka cię
    dwa lata obniżonych składek.
    Pamiętaj tylko, że po rzeczywistym rozpoczęciu DG masz 7 dni na
    powiadomienie ZUS i US. GUS przed rozpoczęciem.

  • 3. Data: 2006-04-21 17:48:38
    Od: "AD" <brak@.>

    > Składki trzeba płacić gdy się prowadzi DG, a nie gdy się ją
    > zarejestrowało. Nie musisz się martwić żadnymi przedawnieniami, bo nie
    > masz jeszcze zobowiązań wobec ZUS.

    Mam w związku z tym inne pytanie czy lepiej teraz byłoby zarejestrować
    całkowicie od nowa działalność w Urzędzie Miasta, czy też tylko odnowić
    tamtą starą działalność?
    pzdr.

  • 4. Data: 2006-04-24 06:56:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    AD wrote:

    > Mam w związku z tym inne pytanie czy lepiej teraz byłoby zarejestrować
    > całkowicie od nowa działalność w Urzędzie Miasta, czy też tylko
    > odnowić tamtą starą działalność?

    Ty masz już zarejestrowaną działalność. Więc najpierw musiałbyś ją
    wyrejestrować, a potem zarejestrować. Nie ma sensu i nie opłaca się.
    Ale do EDG i tak musisz się przejść. Gdzieś koło roku 2004 był
    obowiązek uzupełnienia danych o numerki klasyfiakcji działalności wg
    PKD. Nie wiem czy rejestrując w 2000 już te numery podałeś. Jeśli nie
    to każą ci to uzupełnić. Koszt chyba 50 zł. To i tak taniej niż pełna
    nowa rejestracja. Bez tych numerków będziesz miał kłopoty ze
    zgłoszeniem w US.