  • 1. Data: 2005-03-07 18:15:33
    Temat: Wojsko a opieka nad dzieckiem
    Od: Jacek <j...@o...pl>

    Witam!

    Koncze studia, mam roczne dziecko, moja zona pracuje, ja siedze w domu z
    dzieckiem i opiekuje sie nim. Czy po studiach (zakonczonych dyplomem,
    albo - odpukac - skresleniem) moge liczyc na odroczenie sluzby (zgodnie
    z art.39 p.1.u.3 ustawy o powszechnym obowiazku obrony),
    mowiacym o odroczeniu w razie koniecznosci sprawowania bezposredniej
    opieki nad czlonkiem rodziny wspolnie z nim zamieszkalym?

    Czy i w jaki sposob trzeba dokumentowac koniecznosc sprawowania opieki?

    Ustawa mowi o "wspolnym zamieszkaniu". Jak ma sie zamieszkanie do
    zameldowania? Czy potrzebny jest meldunek? Czy wystarczy tutaj
    zameldowanie czasowe, np. na okres 2 lat? Czy bezwzglednie musi to byc
    moje zameldowanie stale w miejscu zameldowania dziecka?

  • 2. Data: 2005-03-07 19:41:59
    Temat: Re: Wojsko a opieka nad dzieckiem
    Od: "gardziej" <gardziejewski@tlen(czyli o2).pl>

    > Koncze studia, mam roczne dziecko, moja zona

    ja skonczylem studia i przeniesli mnie do rezerwy? tylko moj rocznik tak
    mial czy co?

    wojsko upada, nie ma kasy, biora chetnych i to im wystarcza.

    jak dostaniesz zaproszenie, wez papieru, powiedz w WKU jak jest i wrzuca
    twoje akta na sam spod i zapomna o tobie

    pozdrawiam
    pawel

  • 3. Data: 2005-03-07 19:54:03
    Od: "FunnyGuy" <f...@g...pl>

> [...]
    > mowiacym o odroczeniu w razie koniecznosci sprawowania bezposredniej
    > opieki nad czlonkiem rodziny wspolnie z nim zamieszkalym?
    Mozesz. Mi odpuscili juz po slubie jak zamachalem palcem z obraczka.
    Dziecko urodzilo sie pózniej. Gdyby mimo wszystko chieli wziac MON musialby
    liczyc sie z pokrywaniem kosztów utrzymania które Ty w chwili obecnej
    lozysz, a póki co, na to kasy im szkoda.

    Czy i w jaki sposob trzeba dokumentowac koniecznosc sprawowania opieki?

    Nie trzeba. Jesli jestes ojcem - jestes jednoczesnie prawnym opiekunem
    dziecka, (art. 98 Kodeksu Rodzinnego) zobligowanym do sprawowania opieki
    (art. 95 i nast. Kodeksu Rodzinnego ) - akta stanu cywilnego sa
    wystarczajacym dokumentem.

> [...]

    >wystarczy tutaj zameldowanie czasowe, np. na okres 2 lat? Czy bezwzglednie
    >musi to byc moje zameldowanie stale w miejscu zameldowania dziecka ?

    Zobacz art. 25 - 28 Kodeksu Cywilnego to troche Ci rozjasni sytuacje.
    Meldunek nalezy odczytywac jako urzedowe zaewidencjonowanie pobytu, o którym
    mówi art. 25 KC in.

  • 4. Data: 2005-03-07 23:37:57
    Od: Jacek <j...@o...pl>

    > Mozesz. Mi odpuscili juz po slubie jak zamachalem palcem z obraczka. [...]

    Również nie spodziewam się problemów. Jednak o swoje prawa trzeba dbać.

    > akta stanu cywilnego sa wystarczajacym dokumentem.

    Rozumiem, wystarczy pewnie akt urodzenia dziecka.

    Nie wiedziałem, że wspólne pożycie implikuje zamieszkanie. Korzystam z
    mieszkania żony (zgodnie z art. 28 1 - Dz.U. z 2004 r. Nr 162, poz.1691
    :)), ale nie jestem w nim zameldowany ani czasowo, ani stale (czy do
    zameldowania potrzebna jest w tym przypadku zgoda żony?). Nasze dziecko
    przebywa stale w tym mieszkaniu.

    > Zobacz art. 25 - 28 Kodeksu Cywilnego to troche Ci rozjasni sytuacje.
    > Meldunek nalezy odczytywac jako urzedowe zaewidencjonowanie pobytu, o którym
    > mówi art. 25 KC in.

    Z tego, co zrozumiałem, to do skorzystania z odroczenia potrzebny jest
    meldunek stały ojca w miejscu stałego zameldowania dziecka.

    Bardzo dziekuję za pomoc i pozdrawiam.

  • 5. Data: 2005-03-08 08:57:10
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 7 mar o godzinie 20:54, na pl.soc.prawo, FunnyGuy napisał(a):

> [...]
    > dziecka, (art. 98 Kodeksu Rodzinnego) zobligowanym do sprawowania opieki
    > (art. 95 i nast. Kodeksu Rodzinnego ) - akta stanu cywilnego sa

    Wow
    Może być ojcem *biologicznym* i 'dać' nazwisko dziecku.
    Czy to oznacza że jest prawnym opiekunem dziecka??
    Tutaj chodzi mi tylko o dokładnie tekst który cytuje.

    Co w przypadku gdy rodzice dziecka nie mają ślubu /tutaj akurat mają/?
    Gdy są np. po rozwodzie ?
    Gdy np. nie mieli ślubu a matka dziecka wyszła za mąż za innego mężczyznę z
    którym razem z dzieckiem mieszka?

    --
    Herbi
    08-03-2005 09:57:08

  • 6. Data: 2005-03-08 19:41:00
    Od: "FunnyGuy" <f...@g...pl>

    > Co w przypadku gdy rodzice dziecka nie mają ślubu /tutaj akurat mają/?

    a cóż to zmienia w sytuacji dziecka ? Relacja rodzice - dziecko pozostaje ta
    sama. Czym innym jest prawna legalizacja związku rodziców, a czym innym
    władza rodzicielska. Poza tym to nie Kodeks Napoleona, w którym dzieci
    zrodzone z nieprawego łoża ulegały prawnej dyskryminacji wobec tych
    zrodzonych w legalnym związku. Ustawodawca wyraźnie obie kwestie uregulował
    w odrębny i niezależny od siebie sposób.

    > Gdy są np. po rozwodzie ?

    Sąd orzekający o rozwodzie rozstrzyga wówczas o władzy rodzicielskiej nad
    wspólnym małoletnim dzieckiem. Może powierzyć wykonywanie władzy
    rodzicielskiej jednemu z małżonków ograniczając władzę rodzicielską drugiego
    do określonych uprawnień i obowiązków. Zauważ, że nawet w przypadku rozwodu
    powierzenie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców nie jest obligatoryjne
    lecz fakultatywne - i ogranicza się do tych przypadków, gdy według oceny
    sądu wymaga tego dobro małoletniego dziecka. Tak więc także po rozwodzie
    oboje rodzice mogą pozostawać w pełni władzy rodzicielskiej. Pozostaje
    jedynie kwestia rozłożenia między rodziców nakładów na utrzymanie dziecka
    (alimenty).

    > Gdy np. nie mieli ślubu a matka dziecka wyszła za mąż za innego mężczyznę
    > którym razem z dzieckiem mieszka?
    Jak wyżej.

  • 7. Data: 2005-03-08 19:52:55
    Od: "FunnyGuy" <f...@g...pl>

    > Nie wiedziałem, że wspólne pożycie implikuje zamieszkanie.

    No..... chyba, że preferujesz małżeństwo na odległość, lub z doskoku :-))))

    Pozdrawiam....