  • 1. Data: 2003-03-27 10:20:17
    Temat: Wizerunek osoby w publikacjach w mediach
    Od: "MarekZ" <m...@p...onet.pl>

    Witam szanowne gremium :-))

    Jestem osoba prywatna.
    Jestem rowniez od kilku lat instruktorem imprezy przygodowej pt. Marlboro
    Adventure Team.

    Moje zdjecia i zdjecia moich pojazdow uzytych w imprezie zostaly
    opublikowane w wielu relacjach z imprezy, artykulach, serwisach foto.
    Materialy te rozdawala dziennikarzom "wiodaca firma tytoniowa" ;-) promujac
    sie w ten sposob w mediach..
    Nie wyrazilem nigdy zgody na wykorzystanie swojej twarzy do jakiejkolwiek
    promocji, zwlaszcza do promocji fajek.
    Wykonywalem usluge czysto instruktorska i wylacznie w jako taki bylem
    zatrudniony na mocy ustnej umowy.
    Na usluge wystawilem fakture firmie obslugujacej impreze - faktura jest
    wylacznie za
    organizowanie uczestnikom testow sprawnosciowych i obsluge instruktorska,
    nie za promowanie czegokolwiek.

    W zwiazku z tym mam pytanie.
    Czy "wiodaca firma" ma prawo do publikowania bez mojej zgody moich
    wizerunkow w mediach i to w kontekscie reklamy marki wyrobow tytoniowych ?
    Czy i w jaki sposob moge przeciw temu zaprotestowac formalnie?
    Czy jako osoba widniejaca na zdjeciach mam jakiekolwiek prawa do tychze
    fotografii, np prawo do wykorzystania ich w promocji wlasnej osoby lub
    firmy?.

    Z gory wielkie dzieki za ewentualne odpowiedzi.:-))

    Marek

  • 2. Data: 2003-03-28 01:38:27
    Temat: Re: Wizerunek osoby w publikacjach w mediach
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "MarekZ" <m...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > firmy?.
    >

    > Z gory wielkie dzieki za ewentualne odpowiedzi.:-))

    No wlasnie. Tak jak piszesz byly to relacje z roznych imprez, artykuly itp.
    Dlatego prawdopodobnie rozpowszechnianie Twojego wizerunku w takim
    kontekscie podpadac bedzie pod art. 81 ust. 2 pkt. 2 ustawy o prawie
    autorskim i prawach pokrewnych, ktory stanowi, ze nie wymaga zezwolenia
    danej osoby rozpowszechnianie jej wizerunku, jesli osoba ta stanowi jedynie
    szczegol calosci takiej jak zgromadzenie, krajobaz i publiczna impreza.
    Jesli nie Ty byles pierwszoplanowym obiektem zdjecia, stanowiles tylko "tlo"
    wiekszej calosci, to Twoja zgoda nie jest wymagana.
    Poza tym, nawet gdyby nie powolac sie na ten wyjatek od obowiazku posiadania
    zgody na rozpowszechnianie wizerunku, to i tak mozna raczej domniemywac
    Twoja zgode - biorac udzial w takich imprezach jak ta "wiodacej firmy
    tytoniowej" wiedziales, ze jest to przedsiewziecie o celu w istocie
    komercyjnym i ze Twoi zleceniodawcy beda filmowo czy tez fotograficznie
    utrwalali przebieg imprezy. Moze nie dostales wynagrodzenia doslownie za
    "pozowanie" - wtedy nie ustawa wyraznie mowi, ze zgoda osoby nie jest
    wymagana - ale otrzymales wynagrodzenie za swoje uslugi, o ktorych
    wiedziales, ze beda rejestrowane i pozniej wykorzystywane do celow
    komercyjnych i z tego powodu rozpowszechniane.
    Dlatego moim zdaniem nie masz podstawy do zadnych roszczen majatkowych ani
    osobistych. Poza tym watpie, aby tak "wiodaca firma tytoniowa", zapewne z
    calym sztabem wysokooplacanych prawnikow, przeoczyla koniecznosc uzyskania
    Twojej zgody na publikacje wizerunku. Najpewniej taka zgoda nie byla wiec
    konieczna i tym samym wylacza to ewentualne Twoje roszczenia.

    --
    pozdr
    Przemek