  • 1. Data: 2006-01-27 16:52:15
    Temat: Wierzytelności powstałe przed ślubem
    Od: "Andrzej Jurkowski" <a...@w...pl>

    Witam!!!

    Mam taki problem. Jest dwoje ludzi, którzy są małżeństwem. Jeden z małżonków
    ma długi, które powstały jednak jeszcze przed zawarciem związku
    małżeńskiego. Zgodnie z Art. 41. &2 k.r.o. wierzyciele tego małżonka mogą
    zaspokajać się tylko z majątku odrębnego dłużnika. Więc majątek wspólny, a
    też i majątek odrębny drugiego współmałżonka jest nietyklany. Co jednak na
    przykład z odsetkami od tej wierzytelności sprzed ślubu, które narastają też
    po ślubie? Czy takie odsetki to jest juz nowa wierzytelność, która powstaje
    już po ślubie? Czy jest to może integralna część wierzytelności, której
    dotyczą i to że przybywa ich po ślubie nie ma nic do rzeczy i z majątku
    wspólnego nie można ich dochodzić? Bo może jest tak, że wierzyciel głównego
    długi nie może w takim przypadku wyegzekwować, ale z odsetkami może byc już
    inaczej.

    Andrzej Z.

  • 2. Data: 2006-01-30 08:32:08
    Temat: Re: Wierzytelności powstałe przed ślubem
    Od: "Andrzej Jurkowski" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Andrzej Jurkowski" <a...@w...pl> napisał:

    > ...Co jednak na przykład z odsetkami od tej wierzytelności sprzed ślubu,
    > które narastają też po ślubie?...

    No i da się coś wymyśleć, jak jest z tymi odsetkami?:)

    pozdrawiam...
    Andrzej J.

  • 3. Data: 2006-01-30 09:51:35
    Od: l...@w...pl (Łukasz Kuźma)

    > ...Co jednak na przykład z odsetkami od tej wierzytelności sprzed
    > ślubu,
    >
    > No i da się coś wymyśleć, jak jest z tymi odsetkami?:)

    nie mam pewnosci, ale zobowiazanie zostalo zawarte przed slubem, a to jest
    konsekwencja wlasnie tego zobowiazania i ono ma pewna ciaglosc. Wydaje mi sie ze nie
    moze ktos nagle zostac zobowiazany do splaty czegos tam, z czym nie mial nic
    wspolego... ale nie traktuj tego jak wyroczni.

    Łukasz Kuźma

    ---------------------
    ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy.

    Harry Potter i Książę Półkrwi
    NIEZIEMSKI KONKURS i czarodziejskie gadżety!
    http://klik.wp.pl/?adr=www.harrypotter.wp.pl&sid=645

  • 4. Data: 2006-01-30 11:55:56
    Od: "Andrzej Jurkowski" <a...@w...pl>

    Użytkownik ""Łukasz Kuźma"" <l...@w...pl> napisał:

> [...]
    > nie moze ktos nagle zostac zobowiazany do splaty czegos tam, z czym
    > nie mial nic wspolego... ale nie traktuj tego jak wyroczni.

    Też mi się wydawało, ze jest tak jak piszesz. Ale rozmawiałem z jedną panią
    notariusz na ten temat. Na moje stwierdzenie, że nie ma się czym przejmować,
    bo wierzytelność współmałżonka zaistniała przed ślubem, ona mi
    odpowiedziała: 'a odsetki?'. To jej stwierdzenie zasiało we mnie wątpliwość,
    że te odsetki może jednak się nie łapią pod Art. 41. &2 k.r.o. Teraz, to już
    sam nie wiem co o tym myśleć.

    Andrzej J.

  • 5. Data: 2006-01-30 13:07:52
    Od: l...@w...pl (Łukasz Kuźma)

> [...]
    > wątpliwość,
    > że te odsetki może jednak się nie łapią pod Art. 41. &2 k.r.o. Teraz, to

    Art. 41.
    § 2. Jeżeli małżonek zaciągnął zobowiązanie bez zgody drugiego małżonka albo
    zobowiązanie jednego z małżonków nie wynika z czynności prawnej, wierzyciel może
    żądać zaspokojenia z majątku osobistego dłużnika, z wynagrodzenia za pracę lub z
    dochodów uzyskanych przez dłużnika z innej działalności zarobkowej, jak również z
    korzyści uzyskanych z jego praw, o których mowa w art. 33 pkt 9, a jeżeli
    wierzytelność powstała w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, także z
    przedmiotów majątkowych
    wchodzących w skład przedsiębiorstwa.
    § 3. Jeżeli wierzytelność powstała przed powstaniem wspólności lub dotyczy majątku
    osobistego jednego z małżonków, wierzyciel może żądać zaspokojenia z majątku
    osobistego dłużnika, z wynagrodzenia za pracę lub z dochodów uzyskanych przez
    dłużnika z innej działalności zarobkowej, jak również z korzyści uzyskanych z jego
    praw, o których mowa w art. 33 pkt 9.

    i par. 2 i w par. 3 jest wyraznie napisane "wierzyciel może żądać zaspokojenia z
    majątku osobistego dłużnika, z wynagrodzenia za pracę lub z dochodów uzyskanych
    przez dłużnika z innej działalności zarobkowej"

    majątek osobisty to nie to samo co wspolny, dla mnie jest jasna interpretacja.
    "a jeżeli wierzytelność powstała w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, także z
    przedmiotów majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa" - czyli wciaz TWOJE,
    PRYWATNE rzeczy są wciąż twoje, tak samo zarobki itp itd.

    ja to tak czytam, a jak inni?

    Łukasz Kuźma

    ---------------------
    ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy.

    Prezenty Walentynkowe dla Niej i dla Niego
    http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fpasaz.wp.pl%2Fwa
    lentynki.html&sid=646

  • 6. Data: 2006-01-30 15:36:22
    Od: "Andrzej Jurkowski" <a...@w...pl>

> [...]

    > zarobkowej,
    > jak również z korzyści uzyskanych z jego praw, o których mowa w art. 33

    No więc jeśli uznamy, że odsetki dotyczące wierzytelności powstałej przed
    zawarciem związku małżeńskiego ale narastające już po zaistnieniu tego
    związku, dotyczą majątku osobistego małżonka, to zgodzę się, że będą one
    pobierane tylko z osobistego majątku dłużnika. No a dodatkowo biorąc pod
    uwagę
    Art. 41. § 1. ("Jeżeli małżonek zaciągnął zobowiązanie za zgodą drugiego
    małżonka, wierzyciel może żądać zaspokojenia także z majątku wspólnego
    małżonków") można uznać, że te odsetki na pewno nie powstają za zgodą
    drugiego małżonka, więc chyba nie ma sie co obawiać, że wierzyciel, jeśli
    chodzi o te odsetki, będzie cos mógł ściągać z majątku wspólnego. Bo że w
    takim przypadku wierzytelność główna (ta po odjęciu odsetek i powstała przed
    ślubem) nie dotyczy majątku wspólnego, jest to oczywiste.

    Andrzej J.

  • 7. Data: 2006-01-30 15:44:16
    Od: "Andrzej Jurkowski" <a...@w...pl>

> [...]

    > związku małżeńskiego. Zgodnie z Art. 41. &2 k.r.o. wierzyciele tego
    > małżonka mogą zaspokajać się tylko z majątku odrębnego dłużnika.

    Miałem na myśli nie Art. 41. &2 k.r.o. ale &3 tegoż artykułu ("Jeżeli