  • 1. Data: 2005-12-27 14:34:52
    Temat: Wczesniejsza emerytura - podstawa warunkow wymaganych przez ZUS
    Od: c...@t...pl

    Czesc,

    Osoba z mojej bliskiej rodziny - kobieta urodzona w maju 1950 roku
    ubiega sie o wczesniejsza emeryture.

    Wymagania art 46 i art 29:
    a) 55 lat - spelnia
    b) 30 letni okres skladkowy i nieskladkowy - NIE spelnia (brakuje
    kilka mies),
    c) nie przystapila do II filaru - spelnia

    Szuka pracy, ale w tym wieku i w malej miejscowosci szansa jest
    niewielka. Po wielu poszukiwaniach zatrudni ja moj znajomy (troche na
    wyrost - bedzie mial przerost zatrudnienia, ta nowa osoba bedzie
    pracowala w zasadzie tylko 2 dni w tygodniu).

    Przegladajac materialy w Sieci znalazlem, ze:

    - rozwiazanie umowy musi nastapic z winy pracodawcy (nie moze byc z
    winy pracownika np. dyscyplinarne, ani za porozumieniem stron).
    http://tinyurl.com/8vbbx

    Pytanie: Gdzie to jest w przepisach - nie moge znalesc?

    - ZUS umowy zawierane na krótkie okresy przed nabyciem prawa do
    emerytury usiluje podwazac. http://tinyurl.com/agktz

    Pytanie: ma ktos doswiadczenia w tej kwestii?

    Pozdrawiam,
    Czarek

  • 2. Data: 2005-12-27 17:42:10
    Od: "mgma" <m...@n...pl>

    Uzytkownik <c...@t...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > emerytury usiluje podwazac. http://tinyurl.com/agktz
    >
    > Pytanie: ma ktos doswiadczenia w tej kwestii?

    Trzeba zliczyc dobrze staz zawodowy. Lata pracy+ zasilek dla bezrobotnych
    + uropy wychowawcze/, jesli faktycznie nie starczy tego na 30 lat stazu,
    moze zatrudnic sie nawet na czesc etatu i zeby przy weryfikacji przez ZUS,
    byly dowody na to ze faktycznie pracowala. Lista plac, lista obecnosci
    podpisywana przz zatrudniona. Swiadkowie, którzy w razie czego beda mogli
    poswiadczyc, ze pracowala. Moze to byc umowa na czas okreslony lub
    bezterminowa, moze to tez byc umowa zlecenie od której beda odprowadzane
    skladki na ubezpieczenie spoleczne. Nie prawda jest, ze musi to byc
    rozwiazanie umowy z przyczyn pracodawcy. Takie wymagabia sa przy swiadczeniu
    przedemerytalnym.
    Osoba przechodzaca na wczesniejsza emeryture majac odpowiedni wiek i staz
    musi udokumentowac, ze ostatni okres skladkowy byl okresem zatrudnienia a
    nie prowadzenia dzialalnosci gospodarczej.

  • 3. Data: 2005-12-29 16:34:34
    Od: Czarekkk <c...@t...pl>

    On Tue, 27 Dec 2005 18:42:10 +0100, "mgma" <m...@n...pl>
    wrote:

> [...]
    [...]

> [...]
    >skladki na ubezpieczenie spoleczne. Nie prawda jest, ze musi to byc
    >rozwiazanie umowy z przyczyn pracodawcy. Takie wymagabia sa przy swiadczeniu

    Czesc,

    Dziekuje bardzo, Twoje rady bardzo mi pomoga.

    Staz zawodowy byl zliczony dokladnie. Toczylo sie postepowanie przed
    Sadem o uznanie okresu pracy w rolnictwie przed 18 rokiem zycia, ale
    niestety Sad nie uznal, argumentujac ze rownolegle konczona szkola
    srednia byla za daleko od miejsca zamieszkania.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Czarek