  • 1. Data: 2004-10-06 07:12:41
    Temat: Utrzymanie
    Od: "Monika" <m...@b...pl>

    Witam Wszystkich Internautow!
    Mam pytanko , czy bedac juz osoba pelnoletnia , jednak uczaca sie i bedaca na
    utrzymaniu rodzicow mam prawo rzadac miesiecznej tak jakby wyplaty na
    utrzymanie? Sytuacja w domu niestety nie pozwala skonczyc mi szkole
    srednia /akurat jestem w maturalnej klasie/ i nie wiem czy jakbym wyprowadzila
    sie z domu czy mialabym szanse uzyskac pieniadze na utrzymanie .

  • 2. Data: 2004-10-06 08:20:38
    Temat: Re: Utrzymanie
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia 6 Oct 2004 09:12:41 +0200, Monika naskrobał(a):

> [...]
    > srednia /akurat jestem w maturalnej klasie/ i nie wiem czy jakbym wyprowadzila
    > sie z domu czy mialabym szanse uzyskac pieniadze na utrzymanie .

    Rodzice powinni cie utrzymywać tj zapewnić dach nad głową, ciepło, pokarm i
    wychowywać. To wszystko w tym zakresie powinni robić w miarę możliwości
    finansowych i swoich zasad.
    Jak się z tym nie zgadzasz zawsze możesz sądownie zdobyć alimenty - a
    raczej próbować.

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 3. Data: 2004-10-06 10:42:56
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    wyprowadzila
    > sie z domu czy mialabym szanse uzyskac pieniadze na utrzymanie .

    Jezeli nie zalatwisz tego po dobroci z rodzicami (tzn. o ile sami dobrowolnie
    nie zgodza sie dawac Ci pieniedzy na utrzymanie) to mozesz oczywiscie wystapic
    do sadu o przyznanie Ci od nich alimentow na utzrymanie bo:

    art. 133 par. 1 kro - rodzice sa obowiazani do swiadczen alimentacyjnych
    wzgledem dziecka, ktore nie jest jeszcze w stanie utrzymac sie samodzielnie,
    chyba ze dochody z majatku dziecka wystarczaja na pokrycie kosztow jego
    utrzymania i wychowania.

    Oczywiscie takie alimenty zawsze musza sie miescic w ramch mozliwosci rodzicow
    (faktycznych, majatkowych mozliwosci) oraz w ramach potrzeb dziecka
    (uzasadnionych potrzeb).

    Jednak zaden sad (moim zdaniem) takich alimentow Ci nie przyzna jezeli np.
    wpadlas na pomysl ze juz nie masz ochoty mieszkac z rodzicami (albo masz
    ochote mieszkac np. z chlopakiem) i dlatego sie wyprowadzasz, a tymczasem
    gdybys zostala w domu to nie braklo by Ci jedzenia i innych niezbednych
    rzeczy. Wtedy, jak sadze, sad oddali Twoje powodztwo i stwierdzi ze masz
    siedziec w domu albo zaczac zarabiac jak koniecznie chcesz wyfrunac z gniazdka.

    Oczywiscie inna sytuacja gdy Twoja wyprowadzka jest naprawde konieczna (np. ze
    wzgledu na to, ze uczysz sie z dala od domu i nie mozesz dojezdzac) - wtedy
    ewentualnie mozna zawalczyc.