  • 1. Data: 2008-11-19 23:14:40
    Temat: Ustne polecenie - jego waga i mocowanie prawne
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    Czy mam obowiązek wykonania polecenia przelożonego (wydanego ustnie /
    telefonicznie), które gryzie się z firmowymi regulaminami ?

    W firmie obowiązuje "ochrona ważnych danych firmy". Podjęto uchwałę,
    oficjalnie nas przestrzeżono, itd.

    Sytuacja. Potrzebne jest przekazanie ważnych strategicznych danych firmy.
    Okazuje się, że odpowiedzialna za to osoba nie może tego zrobić (nie ma
    jej, wyjechała) a dane potrzebne są natychmiast! Szef poleca więc
    telefonicznie. Podejdź do P. Basi, Kasi czy innej Tereski, - powinny mieć te
    dane - i w trybie super pilnym prześlij je na adres x...@x...xx. Oczywiście
    robię to. Szef jest wdzięczny. Koleś którego nie ma też. Wszystko jest ok.
    Każdy ma co chciał. Sytuacja uratowana. Jednak równie dobrze można mi
    "udowodnić" bez żadnej walki świadome wysłanie z firmowego sprzętu ważnych
    firmowych informacji na zewnątrz firmy. Nie mam żadnych pełnomocnictw,
    zezwoleń, uprawnień. Czyli ugotowany?

    Mam obowiązek wykonania takiego plecenia?
    Czy tak wydane polecenie jest jednorazowym nadaniem uprawnień?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-11-19 23:51:49
    Temat: Re: Ustne polecenie - jego waga i mocowanie prawne
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gg26l6$aci$1@inews.gazeta.pl ChOpLaCz
    <c...@g...pl> pisze:

> [...]
    > Mam obowiązek wykonania takiego plecenia?
    > Czy tak wydane polecenie jest jednorazowym nadaniem uprawnień?
    Dasz się ugotować to możesz zostać ugotowany.
    Jest to jedna z licznych sytuacji, w których w razie ew. problemów i
    kontrowersji istotna będzie strona dowodowa.
    Nie łudź się, nie da się skodyfikować wszystkiego i bez pozostawiania
    wątpliwości. Prawnicy nie mieliby co robić.
    Skoro nie masz uprawnień itp., to odmawiasz powołując się na ten fakt i
    żądasz ich wydania.
    No i zawsze możesz też po prostu zażądać wydania polecenia na piśmie.
    A pani Basia czy inna Krysia też mogą odmówić podania danych osobie
    nieprawnionej.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-11-20 08:08:41
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    > Dasz się ugotować to możesz zostać ugotowany.

    Tyle to wiem.

> [...]
    > Prawnicy nie mieliby co robić.
    > Skoro nie masz uprawnień itp., to odmawiasz
    > powołując się na ten fakt i żądasz ich wydania.

    To, gdy jest czas.
    Wiadomo.

    > No i zawsze możesz też po prostu zażądać wydania
    > polecenia na piśmie.

    Kiedy dzwoni szef z narady na jakimś ważnym
    szczeblu, gdzie miały dotrzeć, a nie dotarły
    (powód nieistotny) istotne papiery / dane. W
    panice prosi o pomoc (chce sie czyms tam
    podeprzec). Migiem na maila. Żądanie polecenia na
    piśmie? Hmm - logiczne, aczkowiek - przeginka -
    dopiero byłbym ugotowany :)

    > A pani Basia czy inna Krysia też mogą odmówić
    > podania danych osobie nieprawnionej.

    Wydały bez zająknięcia.
    Kwestia wzajemnego zaufania.
    Pracujemy razem od nastu lat, więc...

    Aby była jasność. Nie spodziewam się kłopotów z
    tego tytułu. Mam rewelacyjnego szefa. Sam jestem
    chyba niezły w tym, co robię. Tego typu myk, to
    raczej mój ukłon w jego stronę. Tyle, że dziś jest
    mega zajefajnie. A za rok? Za dwa? Jak sie cos
    zmieni, i nie będzie podstaw na kopa (bo jestem
    "dobry"). Zawsze można znaleźć inny kij. Daj mi
    tylko człowieka ;). Takim kijem mogłoby byc
    hipotetycznie odgrzanie takiej grzeczności i jest
    po temacie. Złamałem regulamin. Nie ma dyskusji.
    Chodzi mi tylko o "obronę". Czy można powiedzieć,
    że takie dostałem polecenie, telefonicznie,
    ustnie. Czy słuchacze parskną i na wejściu
    powiedzą - nie bądź śmieszny koleś. Każdy tak może
    powiedzieć. O to mi chodzi.

  • 4. Data: 2008-11-20 08:12:29
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

> [...]
    > No i zawsze możesz też po prostu zażądać wydania polecenia na piśmie.
    > A pani Basia czy inna Krysia też mogą odmówić podania danych osobie

    Regulamin

    1. Szef ma zawsze rację.
    2. Gdy jej nie ma - patrz pkt. 1.

    ;)

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-11-20 12:43:36
    Od: Juzek Kocimientka <k...@i...pl>

    ChOpLaCz pisze:

    > Aby była jasność. Nie spodziewam się kłopotów z
    > tego tytułu. Mam rewelacyjnego szefa.

    No to kupcie dobrą książkę i przy wspólnej lekturze wytłumacz szefowi
    problem. Może ci na piśmie potwierdzi że wydał ci takie polecenie.

  • 6. Data: 2008-11-20 13:09:49
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gg3616$dfp$1@inews.gazeta.pl ChOpLaCz
    <c...@g...pl> pisze:

    > To, gdy jest czas.
    W takim razie błyskawicznie decydujesz czy się nadstawić.
    Potem - targany wątpliwościami - możesz napisać na grupę... :)))

> [...]
    > panice prosi o pomoc (chce sie czyms tam
    > podeprzec). Migiem na maila. Żądanie polecenia na
    > piśmie? Hmm - logiczne, aczkowiek - przeginka -
    Jak to ugotowany? Przecież niżej twierdzisz, że masz rewelacyjnego szefa!
    Na pewno cię zrozumie. ;)

    > Wydały bez zająknięcia.
    To mają dylemat podobny do twojego.

    > Kwestia wzajemnego zaufania.
    > Pracujemy razem od nastu lat, więc...
    Więc żebyś się nie zdziwił któregoś dnia...
    Kilkanaście lat znakomicie potrafi uśpić czujność, dystans i rozsądek. ;)

> [...]
    > tylko człowieka ;). Takim kijem mogłoby byc
    > hipotetycznie odgrzanie takiej grzeczności i jest
    > po temacie. Złamałem regulamin. Nie ma dyskusji.
    KP art. 109 §1 i §2.

    > Czy można powiedzieć,
    > że takie dostałem polecenie, telefonicznie,
    > ustnie. Czy słuchacze parskną i na wejściu
    > powiedzą - nie bądź śmieszny koleś. Każdy tak może
    > powiedzieć. O to mi chodzi.
    Oczywiście, że możesz tak powiedzieć.
    Oczywiście, że mogą parsknąć śmiechem.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2008-11-20 17:32:20
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    > W takim razie błyskawicznie decydujesz czy się nadstawić.

    Dokładnie.

    > Potem - targany wątpliwościami - możesz napisać na grupę... :)))

    ROTFL. Tak ;)

    > Jak to ugotowany? Przecież niżej twierdzisz, że masz rewelacyjnego szefa!

    Potwierdzam.

    > Na pewno cię zrozumie. ;)

    Taaa, ale kopa zasadzi, albo liscia sprzeda, za to, że nie musiał dać ciała
    a dał, bo ja się spiąłem zbytecznie :)

    > To mają dylemat podobny do twojego.

    Odnosze wrażenie, że nawet nie kumają jakiej zbrodni na ludzkości się
    dopuściły.

    pozdr ;)