  • 1. Data: 2010-07-22 17:22:41
    Temat: Ustawa o cudzoziemcach - pytanie o pobyt stały
    Od: "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com>

    Witam,

    Mam następujące pytanie, czym - z praktycznego punktu widzenia - różni
    się "Zezwolenia na osiedlenie" (tzw. pobyt stały) od "Zezwolenia na
    pobyt rezydenta długoterminowego WE"?

    Chodzi o obcokrajowca spoza UE. Dotychczas byłem przekonany, że po 5
    latach pobytu tymczasowego (na podstawie tymczasowej karty pobytu) można
    uzyskać Kartę stałego pobytu. Tak też zeznają niektóre strony
    internetowe, w tym rządowa - http://www.poland.gov.pl/Zezwolenia,274.html
    "Cudzoziemiec, który przebywa w Polsce nieprzerwanie od co najmniej 5
    lat na podstawie wiz i zezwolenia na zamieszkanie na czas określony może
    wystąpić do wojewody (...) z wnioskiem o udzielenie _zezwolenia na
    osiedlenie się, czyli popularnie mówiąc - wydanie karty stałego pobytu_.

    Tymczasem w ustawie nie jest to tak jasne. Art. 64 (osiedlenie) daje
    m.in. takie warunki:
    - 3 lata w małżeństwie --> nie dotyczy
    - 10 lat pobytu tolerowanego --> raczej nie dotyczy
    - 5 lat w związku z uzyskaniem statusu uchodźcy lub ochrony
    uzupełniające --> ???

    W ogóle nie ma wzmianki o legalnym pobycie z pozwoleniem na prace.

    Natomiast Art. 65 mówi o "Zezwoleniu na pobyt rezydenta długoterminowego
    WE" i tam właśnie jest warunek najbardziej pasujący - 5 lat pobytu,
    wystarczające dochody i ubezpieczenie zdrowotne.

    Czym to się różni? Czy na podst. art. 65 można otrzymać kartę stałego
    pobytu, która uprawnia do pobytu w całej UE?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-07-23 05:25:39
    Temat: Re: Ustawa o cudzoziemcach - pytanie o pobyt stały
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Thu, 22 Jul 2010 19:22:41 +0200, Piotr C. napisał(a):

    > Witam,
    >
    > Mam następujące pytanie, czym - z praktycznego punktu widzenia - różni
    > się "Zezwolenia na osiedlenie" (tzw. pobyt stały) od "Zezwolenia na
    > pobyt rezydenta długoterminowego WE"?

    to po prostu pobyt cudzoziemca bez zamiaru stałego pobytu.

> [...]
    > uzupełniające --> ???
    >
    > W ogóle nie ma wzmianki o legalnym pobycie z pozwoleniem na prace.

    bo można legalnie przebywać w celach turystyczno-rozrywkowych bez
    wykonywania żadnej pracy, pewnie dlatego ustawodawca tego nie przewidział.

    Obawiam się, że bez wizyty w Urzędzie Wojewódzkim i rozmowy z urzędnikiem
    nie rozwikłasz pytania.

> [...]
    >
    > Czym to się różni? Czy na podst. art. 65 można otrzymać kartę stałego
    > pobytu, która uprawnia do pobytu w całej UE?

    obawiam się, że polska karta pobytu nie uprawnia do pobytu na terenie całej
    UE (Schengen) a jedynie do 5 dniowego tranzytu łącznie z polskim dokumentem
    podróży.
    Zapewne z powodu braku kontroli granicznych wewnątrz UE może trudno jest to
    sprawdzić

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    http://foto.3mam.net/album2/Lowicz/index7.php

  • 3. Data: 2010-07-23 17:39:18
    Od: "Piotr C." <piotr@usun_to_mabanana.com>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:
    > Obawiam się, że bez wizyty w Urzędzie Wojewódzkim i rozmowy z urzędnikiem
    > nie rozwikłasz pytania.
    OK dzięki, też myśle że bez wizyty sie nie obejdzie.

    pozdr.