  • 1. Data: 2005-09-16 07:03:54
    Temat: Usprawiedliwienie nieobecności w szkole [GW]
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    Wyborcza wysmarowała artykuł
    http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34308,2918791.html

    Chodzi o to, czy po ukończeniu 18 lat uczniowie sami mogą
    usprawiedliwiać swoje nieobecności.

    Jest tam takie zdanie:
    "Bartek powołuje się na kodeks cywilny i konstytucję, która każdej
    pełnoletniej osobie daje "pełną zdolność do czynności prawnych", a
    więc również prawo do usprawiedliwiania się w szkole."

    Czy zdanie jest prawdziwe? Czy "usprawiedliwianie się w szkole" jest
    "czynnością prawną przysługującą każdej pełnoletniej osobie"?

    Renata

  • 2. Data: 2005-09-16 07:30:08
    Temat: Re: Usprawiedliwienie nieobecności w szkole [GW]
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Renata Gołębiowska napisał(a):

    > Czy zdanie jest prawdziwe? Czy "usprawiedliwianie się w szkole" jest
    > "czynnością prawną przysługującą każdej pełnoletniej osobie"?

    Z tego, co wiem, odpowiedzi należy szukać w kro. A nauczyciele... cóż,
    jaki koń jest, każdy widzi.

    M.

  • 3. Data: 2005-09-16 07:50:19
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dgdsa7$l3e$2@atlantis.news.tpi.pl>, Maciej Bebenek wrote:

    > Z tego, co wiem, odpowiedzi należy szukać w kro.

    Co to jest kro? Kodeks rodzinno-opiekuńczy?
    Przede wszystkim interesuje mnie ta "czynność prawna". Czy
    usprawiedliwianie nieobecności jest czynnością prawną? Co to jest
    "czynność prawna"?

    Renata

  • 4. Data: 2005-09-16 08:23:28
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Renata Gołębiowska wyskrobał(a):
    > Co to jest kro? Kodeks rodzinno-opiekuńczy?
    > Przede wszystkim interesuje mnie ta "czynność prawna". Czy
    > usprawiedliwianie nieobecności jest czynnością prawną? Co to jest
    > "czynność prawna"?

    Czynność prawna to czynność konwencjonalna mająca jakiś skutek prawny. Czyli
    inaczej: jakiekolwiek zachowanie, któremu prawo przypisuje określony skutek.

    Czy usprawiedliwianie się to czynność prawna? Szczerze mówiąc nie wiem. A
    czy uczeń powołuje sie na właściwe przepisy? Chyba nie, bo ze szkołą nie
    łączy go stosunek cywilnoprawny tylko bardziej administracyjnoprawny.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2005-09-16 08:28:13
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <j...@4...net>, Roman G. wrote:
    > Dnia 16 Sep 2005 07:03:54 GMT, Renata Gołębiowska napisał(a) w wiadomości:
    waw.pl

    > Renato, przecież masz tam opinię - moim jedynie słuszną:
    >
    > "Jerzy Szczepaniak, łódzki adwokat, uważa, że rację ma chłopak: - Gdy
    > skończy 18 lat, będzie mógł przedstawiać własne usprawiedliwienia, a szkoła
    > będzie musiała je honorować. _Nie_znaczy:_uznać_. Jeśli napisze: "Nie
    > przyszedłem na lekcje, bo bolał mnie brzuch", ale nie przyniesie
    > zaświadczenia od lekarza, szkoła może ocenić jego tłumaczenie za mało
    > wiarygodne i nie usprawiedliwić nieobecności.

    Nie chodzi mi o to kto ma rację (zdanie mam wyrobione:)), ale o to
    tłumaczenie, że ma pełne prawo do czynności prawnych i że usprawiedliwianie
    nieobecności do takich należy. Bo wydaje mi się, że albo bzdura w GW
    (nie pierwsza i nie ostatnia) albo ktoś mnie naciąga nie uznając mojego
    własnoręcznegopisemnego usprawiedliwienia nieobecnościw pracy (a od dawna już
    jestem pełnoletnia). Podejrzewam również, że gdyby moja obecność była
    wymagana np. w sądzie, to też moje usprawiedliwienie by nie
    wystarczyło.

    Renata

  • 6. Data: 2005-09-16 08:32:47
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

[...]

    wiarygodne i nie usprawiedliwić nieobecności. Jeśli jednak napisze: "Miałem
    wypadek" i przedstawi np. zaświadczenie z policji, dyrektor nie będzie miał
    podstaw do odrzucenia usprawiedliwienia. Bo nieważne, kto się podpisał -
    uczeń czy rodzic. Oboje są pełnoletni. Ważna jest wiarygodność powodów
    nieobecności."

    A pani Radziwiłł się skompromitowała, uznając wyższość statutu szkoły nad
    Konstytucją.

    --
    Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
    zaprasza:

  • 7. Data: 2005-09-16 09:22:38
    Od: "Arkady" <a...@...stopce>

    Użytkownik "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> napisał w
> [...]
    > Czy zdanie jest prawdziwe? Czy "usprawiedliwianie się w szkole" jest
    > "czynnością prawną przysługującą każdej pełnoletniej osobie"?

    Uczeń pełnoletni może co najwyżej przedłożyć wniosek o usprawiedliwienie
    (niepełnoletnim taki wniosek piszą rodzice/prawni opiekunowie).
    O usprawiedliwieniu bądź nie decyduje wychowawca w oparciu o argumenty
    zawarte we wniosku. Oczywiście przysługuje w normalnym trybie odwołanie do
    nadzoru, czyli dyrektora

    --
    Arek

  • 8. Data: 2005-09-16 09:52:25
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

> [...]
    > Wyborcza wysmarowała artykuł
    > http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34308,2918791.html
    >
    > Chodzi o to, czy po ukończeniu 18 lat uczniowie sami mogą

    Przeciez mozna, malo tego, mozna rowniez samemu chodzic na wywiadowki :)

> [...]
    > pełnoletniej osobie daje "pełną zdolność do czynności prawnych", a
    > więc również prawo do usprawiedliwiania się w szkole."

    I bardzo dobrze, IMO 18 letnia osoba powinna sama sie usprawiedliwiac.
    Przynajmniej ja juz moglem to robic i nikt nie robil z tego powodu

    > Czy zdanie jest prawdziwe? Czy "usprawiedliwianie się w szkole" jest
    > "czynnością prawną przysługującą każdej pełnoletniej osobie"?

    IMO tak, a co w przypadku kiedy rodzice nie interesuja sie w ogole dzieckiem
    i dziecko jest skazane same na siebie??

    Jacek

  • 9. Data: 2005-09-16 10:16:05
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Renata Gołębiowska napisał(a):
    > Czy zdanie jest prawdziwe? Czy "usprawiedliwianie się w szkole" jest
    > "czynnością prawną przysługującą każdej pełnoletniej osobie"?

    Moim zdaniem nie jest to czynność prawna. Jest to tylko wyjaśnienie
    powodów nieobecności.

    A tak na marginesie, to zgodnie z prawem uczeń pełnoletni może też
    zakazać szkole udzielania jakichkolwiek informacji o ocenach swoim rodzicom.

    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 10. Data: 2005-09-16 11:46:56
    Od: "Czarny" <c...@e...pl>

    > Moim zdaniem nie jest to czynność prawna. Jest to tylko wyjaśnienie
    > powodów nieobecności.

    To JEST czynność prawna. Pełnoletni uczeń może złożyć usprawiedliwie
    nieobecności, a szkoła może je zaakceptować lub nie. Zreszta podobnie jest z
    pismami od rodziców.