  • 1. Data: 2003-11-05 12:49:44
    Temat: Uprawnienia Straży Miejskiej-inne
    Od: "Bartek_1978" <B...@p...onet.pl>

    Czytałem niżej wątek o SM i tak mi się przypomniało, że widziałem samochód
    jadący pod prąd, który za3mała SM. Czy oni maja prawo do zatrzymywania
    pojazdów, nawet wtedy jeżeli kierujący łamie przepisy?

    Druga sprawa to wyczytałem z ustawy, że powinno się słuchać poleceń wydanych
    przez SM a co jeżeli te polecenia nie mają potwierdzenia w prawie, np.
    strażnik każe mi iść drugą stroną ulicy bo takie jest jego widzi mi się, czy
    też np. zakaże umyć mi szyby w samochodzie stojącym na ulicy bo dostali
    skargę od sąsiadów, których trafia, że ja mam dużego fiata a oni tylko
    malucha.

  • 2. Data: 2003-11-05 14:39:37
    Temat: Re: Uprawnienia Straży Miejskiej-inne
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik Bartek_1978 napisał:
    > Czy oni maja prawo do zatrzymywania
    > pojazdów, nawet wtedy jeżeli kierujšcy łamie przepisy?

    tak
    mogą też dać mandat

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2003-11-05 20:48:40
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Bartek_1978" <B...@p...onet.pl> napisał:

    >Czy oni maja prawo do zatrzymywania pojazdów
    Tylko wtedy, gdy kierujący pojazdem nie zastosował się do zakazu ruchu
    w obu kierunkach i wyłącznie na drodze, na której obowiązuje ów zakaz.

    Artur Golański

  • 4. Data: 2003-11-06 06:05:54
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> wrote
    > Tylko wtedy, gdy kierujący pojazdem nie zastosował się do zakazu ruchu
    > w obu kierunkach i wyłącznie na drodze, na której obowiązuje ów zakaz.

    To co sie dzieje jak ktos zlamie inny przepis? Np zakaz skretu? I zobaczy to
    Straz Miejska, to co mozna sobie przejechac kolo nich usmiechajac sie
    szeroko i pomachac im
    na dowidzenia mimo, ze mahaja swoim lizaczkiem?
    I co dalej? Moga ruszyc w poscig i zaczekac az sie kiedys czlowiek zatrzyma
    i wtedy wyskoczyc i go zatrzymac za to ze kiedystam wczesniej skrecil wbrew
    przepisom?

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 5. Data: 2003-11-06 15:54:03
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl> napisał:

    >To co sie dzieje jak ktos zlamie inny przepis? Np zakaz skretu?
    Nie sposób odpowiedzieć na tak postawione pytanie ('co sie dzieje').
    Zgodnie z obowiązującym prawem posiadają tylko ograniczone uprawnienia
    dotyczące kontroli ruchu drogowego.

    >zatrzymac za to ze kiedystam wczesniej skrecil wbrew przepisom?
    Podałem warunki zatrzymania w poprzednim liście.

    Artur Golański

  • 6. Data: 2003-11-06 16:27:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Strażnik miejski może zachować się jak "żywa kamera monitoringu", czyli
    odnotować w notatce urzędowej powyższy fakt wraz z numerem rejestracyjnym
    pojazdu i przesłać ten nabój do Policji. Policja skieruje wniosek o
    ukaranie do sądu, a strażnik będzie świadkiem.

  • 7. Data: 2003-11-06 16:27:33
    Od: "Bartek_1978" <B...@p...onet.pl>

    > Zgodnie z obowiązującym prawem posiadają tylko ograniczone uprawnienia
    > dotyczące kontroli ruchu drogowego.

    Masz przypadkiem podstawę prawną?

  • 8. Data: 2003-11-06 16:32:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Druga sprawa to wyczytałem z ustawy, że powinno się słuchać poleceń
    wydanych
    > przez SM a co jeżeli te polecenia nie majš potwierdzenia w prawie, np.
    > strażnik każe mi iœć drugš stronš ulicy bo takie jest jego widzi mi się,
    czy
    > też np. zakaże umyć mi szyby w samochodzie stojšcym na ulicy bo dostali
    > skargę od sšsiadów, których trafia, że ja mam dużego fiata a oni tylko
    > malucha.

    Te polecenia powinny być zgodne z prawem. jeśli są tak absurdalne, to
    zostaje Ci wezwać policję i powiadomić ją, że ten strażnik nadużył swoich
    uprawnień i wydał polecenie, które nie posiada podstawy prawnej. To, że w
    ustawie jest napisane, że policjant, strażnik miejski, żołnierz, strażak
    ma prawo wydawać polecenia, to nie znaczy wcale, że mogą to być dowolne
    polecenia. Takie polecenia muszą mieć podstawę prawną. Tak więc strażnik
    może polecić Ci przejście na drugą stronę ulicy, o ile będzie ku temu
    jakaś przyczyna - na przykład budynek po tej stronie ulicy grozi
    zawaleniem i przechodzenie jest niebezpieczne.

    W przypadkach mniej absurdalnych poleceń, to w zasadzie możesz zapytać
    strażnika, z czego to wynika. Jak Ci jego wyjaśnienie ustne wystarczy, to
    po sprawie. jeśli dojdziesz do wniosku, że facet konfabuluje, to zawsze
    możesz zwrócić się na piśmie do Komendanta Straży o wyjaśnienie. W
    skrajnych wypadkach droga postępowania karnego.

  • 9. Data: 2003-11-06 16:44:09
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    > Masz przypadkiem podstawę prawną?

    wszystko mają dokładnie wypisane na imiennym
    upoważnieniu do kontroli, które powinni okazać;
    a że Panowie Strażnicy lubią sobie w tej kwestii zaszaleć,
    to dość często tu można poczytać;

    pzdr
    gl

  • 10. Data: 2003-11-06 16:50:47
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    http://www.mswia.gov.pl/prawo/03_2.html

    (potem była niewielka zmiana - o zachowaniu ważności
    upoważnienia wydane na pods. starego rozp)

    § 17.
    1. Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do wykonywania czynności z
    zakresu kontroli ruchu
    drogowego w odniesieniu do:
    1) kierujących pojazdami niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach;
    2) uczestników ruchu naruszających przepisy o:
    a) zatrzymaniu lub postoju pojazdów,
    b) ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub
    pędzeniu zwierząt,
    c) ruchu pieszych.
    2. W ramach wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego strażnicy straży
    gminnych (miejskich) są
    upoważnieni do:
    1) zatrzymywania pojazdów lub jadących wierzchem; przepisy § 4 ust. 1 i 4 oraz § 5
    ust. 3 i 4 stosuje się
    odpowiednio;
    2) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem lub jego
    używaniem;
    3) usuwania, przemieszczania lub blokowania pojazdów w przypadkach i w trybie
    określonym w odrębnych
    przepisach.
    3. Zatrzymywanie pojazdów odbywa się z zachowaniem następujących warunków:
    1) sygnał do zatrzymania podawany jest przez strażnika straży gminnych (miejskich) z
    dostatecznej odległości i
    w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne
    zatrzymanie się we
    wskazanym miejscu;
    2) sygnał do zatrzymania podawany jest w warunkach dostatecznej widoczności tarczą do
    zatrzymywania pojazdów,
    a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym lub tarczą
    do zatrzymywania pojazdów
    ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.
    4. Strażnicy straży gminnych (miejskich) są upoważnieni do zatrzymywania kierującego
    pojazdem na obszarze
    zabudowanym przez całą dobę, a poza obszarem zabudowanym - tylko od świtu do
    zmierzchu i wtedy, kiedy
    dysponują pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem właściwej straży gminnej
    (miejskiej).
    5. Zatrzymanie pojazdu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może nastąpić
    wyłącznie na drodze, na której
    obowiązuje zakaz ruchu w obu kierunkach.
    6. Strażnicy straży gminnych (miejskich), w związku z wykonywaniem czynności z
    zakresu kontroli ruchu
    drogowego, są obowiązani do czasu przybycia Policji uniemożliwić kierowanie pojazdem
    osobie, co do której
    istnieje uzasadnione podejrzenie, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości lub w
    stanie po użyciu alkoholu
    albo środka działającego podobnie do alkoholu.