  • 1. Data: 2003-10-09 13:50:00
    Temat: Upoważnienie do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy
    Od: "Paweł" <p...@n...pl>

    Witam,
    czy ktoś z Szanownych Grupowiczów może mi wskazać konkretny przepis, który
    stanowi, że upoważnienie do wystawienia faktury VAT bez podpisu odbiorcy
    jest nieważne, jeśli zostanie wysłane faksem lub po zeskanowaniu - e-mailem
    w postaci pliku graficznego (odpowiedniej jakości zawierające czytelny
    podpis)
    Pozdrawiam, Paweł

  • 2. Data: 2003-10-11 08:20:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Oct 2003, Paweł wrote:

> [...]
    >+ w postaci pliku graficznego (odpowiedniej jakości zawierające czytelny

    Zaplątałeś. Z powodu e-maila niestety :)
    Otóż dokument przesłany *z certyfikowanym podpisem elektronicznym*
    ma moc "zwykłego" podpisu - to jest w K.C.

    Wszelkie "obrazki" (skany) podpisu podpisem nie są, a działa
    to później tak:
    ++++++ KC ++++++
    Art. 73. § 1. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną,
    czynność dokonana bez zachowania zastrzeżonej formy jest nieważna tylko
    wtedy, gdy ustawa przewiduje rygor nieważności.
    Art. 78. Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie
    własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli.
    ---------------
    .....o... i tu trafiłem w ścianę: zarówno wymóg podpisania
    "zwykłej" faktury jak i wystawienia upoważnienia do
    "bezpodpisu" znajdują się w rozporządzeniu (tylko
    f-ra VAT-RR jest opisana w ustawie !).
    A K.C. stanowi że nieważność może powodować tylko wymóg ustawowy...

    No to zamieszałem i czekam :] !

    Acha: "nieważność" czynności prawnej oraz "ważność" f-ry
    to mogą być dwa różne pojęcia :( (znaczy: czy można przed
    NSA przegrać sprawę "US a podatki" to jedno, a czy można
    coś rościć od kontrahenta cywilnie to IMHO drugie).

    No i merytorycznie: podrobienie takiego faksa to na moje
    oko bułka z masłem... oczywiście jak ma się inne dokumenty
    podpisane przez kontrahenta :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-11 19:16:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale rozporządzenie jest na podstawie ustawy. Moim zdaniem zapis w
    rozporządzeniu należy uznawać za unormowanie ustawowe.