  • 1. Data: 2002-12-12 10:29:58
    Temat: Umowy-- czy tak można?
    Od: rafal <b...@i...com>

    Jest sobie pewna firma.
    Firma zajmuje się świadczeniem pewnych usług dla instytucji.
    Ta firma zawiera umowę (cywilno-prawną, tak ją przynajmniej określają).
    Druga firma o podobnej dzialanośći zgłasza się prawnika aby ten
    ułożył podobną umowę traktujacą o podobnych usługach.

    Jak sie okazuje umowy obu firm są takie same,
    zostały zmienione praktycznie tylko dane firmy i kwoty wynagrodzenia
    za usługi. Treść umów można by rzecz jest taka sama.
    Czy to możliwe, że prawnik dopuścił sie plagiatu?
    Czy w kwesti umów działa też prawo autorskie co do ich treści?
    Co w takim przypadu robić?

    Rafał

  • 2. Data: 2002-12-12 11:07:18
    Temat: Re: Umowy-- czy tak można?
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "rafal" <b...@i...com> napisał w wiadomości
    > Jest sobie pewna firma.
    > Firma zajmuje się świadczeniem pewnych usług dla instytucji.
    > Ta firma zawiera umowę (cywilno-prawną, tak ją przynajmniej określają).

    He he he - a jaka inna mogłaby być?

    > Druga firma o podobnej dzialanośći zgłasza się prawnika aby ten
    > ułożył podobną umowę traktujacą o podobnych usługach.

    Yhy.

    > Jak sie okazuje umowy obu firm są takie same,
    > zostały zmienione praktycznie tylko dane firmy i kwoty wynagrodzenia
    > za usługi. Treść umów można by rzecz jest taka sama.
    > Czy to możliwe, że prawnik dopuścił sie plagiatu?

    Na tym świecie wszystko jest możliwe, ale to Ty znasz okoliczności sprawy i
    powinieneś wiedzieć to lepiej, niż my.

    > Czy w kwesti umów działa też prawo autorskie co do ich treści?

    Hmmm. Co do zasady, to myśle, że umowy nie można traktować jako "aktu
    normatywnego" ani "materiału urzędowego", więc teoretycznie mogłyby podlegac
    ochronie. Z drugiej strony mają funkcje prawotwórczą ( miedzy stronami ) a
    na pewno nie są tworzone w celu rozpowszechniania i eksploatacji, tak jak
    utwór. NIe spotkałem się nigdy z takim przypadkiem, ale sądze, że
    'teoretycznie' tak, praktycznie wątpie, aby taka sprawa skończyła się
    wygraną powoda. Ale to prywatna opinia.

    > Co w takim przypadu robić?

    A kim jesteś w tej sprawie? Od tego zależy odpowiedź.

    Depi.

  • 3. Data: 2002-12-12 11:43:39
    Od: "Ewfka" <e...@w...pl>

    Absolutnie NIE-jaki plagiat

  • 4. Data: 2002-12-12 11:44:03
    Od: rafal <b...@i...com>

    Nasz szanowny koleżka Depilator napisał coś takiego:

    > Na tym świecie wszystko jest możliwe, ale to Ty znasz okoliczności sprawy
    > powinieneś wiedzieć to lepiej, niż my.

    umowy są praktycznie takie same, nawet czcionak jest podobna:)))
    > A kim jesteś w tej sprawie? Od tego zależy odpowiedź.

    ..jestem włascicielem tej drugiej firmy....
    kiedyś udało mi sie przechwycić umowę konkurencji:))
    i dałem prawnikowi moją do "poprawki" ale nie pokazałem tej którą zdobyłem
    tylo poinformowałem co powinno zostać zmienione...

    a otrzymałemł praktycznie kopię umowy mojej konkurencji:)))
    myślę,że są takie rozwiązania (wytłumaczenia):
    1. konkurencja skorzystała z tego samego prawnika
    2 konkurencja też sciągneła tą umowę z jakiegoś żródła
    3. prawnik sciągnął umowę od konkurencji....

    więcej do głowy nic mi bnie porzychodzi.....
    tylko pytanie co dalej.....

    Rafał

  • 5. Data: 2002-12-12 12:09:09
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik rafal napisał:
    > Nasz szanowny koleżka Depilator napisał coś takiego:
    >

    > umowy są praktycznie takie same, nawet czcionak jest podobna:)))

    Słodkie to... naprawdę. Pewnie Tomes New Roman albo Arial..
    I pewnie drukowane na laserówce?
    Skandal!!! Trzeba było kazac mu ja zmianić na wingdings i wykuc w granicie.

> [...]
    > myślę,że są takie rozwiązania (wytłumaczenia):
    > 1. konkurencja skorzystała z tego samego prawnika
    Prawnik podpisał lojalke? Jak nie, to ma prawo obsługiwać każdego, bez
    pytania o pozwolenie...

    > 2 konkurencja też sciągneła tą umowę z jakiegoś żródła
    I co jej zrobisz? Mają prawo.
    W internecie walaja się tony gotowych wzorów róznych umów, do wyboru do
    koloru...

    > 3. prawnik sciągnął umowę od konkurencji....
    I co z tego?

    Ja ciagle nie rozumiem problemu. Co chcesz uzyskać?

    Chcesz opatentowac formę (uklad teksu, czcionkę), treść (nikt inny nie
    bedzie miał prawo zawrzec w swojej umowie takich warunków jak ty masz)
    czy może sformułowania (np. "strony zgodnie oświadczają")?
    Mnie to pachnie paranoją... cięzką paranoją...

    Uwazasz ze umowa cywilno - prawna jest dziełem literackim??
    Przecież wiekszośc radców, notariuszy itp. posługuje sie gotowymi
    wzorami które się tylko docina do potrzeb danego klienta, ew. do zmiany
    przepisów.
    Czasem dopracowywali je przez lata, czasem ściągneli z gotowców, ale czy
    to ważne skąd się wzięły?
    Skoro mamy dobry wzór umowy który sie sprawdził, po co za kazdym razem
    zaczynac od nowa? Narażać się na to że coś sie przeoczy, coś ujmnie
    mniej precyzyjnie?
    Klient ma byc zadowolony a umowa ma spełniac swoją role, nie musi byc
    oryginalna.

    No chyba że postawiłes prawnikowi warunek że twoja umowa ma być jedyna w
    swoim rodzaju i pisana trzynastozgłoskowcem. Wtedy możesz sie czepiać.
    O ile zapłaciłes mu tantiemy za wyłaczność :-)))

    > więcej do głowy nic mi bnie porzychodzi.....
    > tylko pytanie co dalej.....
    Puknąć sie w głowę? Czasem pomaga...
    Albo pójść z tym do sądu... cały wydział cywilny bedzie miał radochę... :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-12-12 12:42:35
    Od: rafal <b...@i...com>

    Nasz(a) szanowny(a) Maddy napisał(a) coś takiego:

    > Słodkie to... naprawdę. Pewnie Tomes New Roman albo Arial..
    > I pewnie drukowane na laserówce?
    > Skandal!!! Trzeba było kazac mu ja zmianić na wingdings i wykuc w
    granicie.
    czepiasz się tak z natury?
    chodzi mi o zachowanie formatowania dokumentu, sposób stosowania czcionek
    i układ tabulacji, krótko mówiac SKŁAD, może to zrozumiesz...

    > Prawnik podpisał lojalke? Jak nie, to ma prawo obsługiwać każdego, bez
    > pytania o pozwolenie...
    nie ale dwa razy pieniądze za tą sama pracę

    > I co jej zrobisz? Mają prawo.
    > W internecie walaja się tony gotowych wzorów róznych umów, do wyboru do
    > koloru...

    tak, ale ta umowa jest specyficzna, z tego powodu że pokazuje jak obejśc
    pewne kwestie prawne..., a takich umów na takie usługi raczej nie ma na
    sieci...

    > I co z tego?
    to że ktoś ją ułożył, a on nie wywiązał się ze swojego zadania kopiujac
    umowę konkurencji.

> [...]
    > czy może sformułowania (np. "strony zgodnie oświadczają")?
    > Mnie to pachnie paranoją... cięzką paranoją...

    tak: paranoja czepiania się
    jeśli nie chcesz odpisywać, albo tylo chcesz się czepiać,
    pod moim postem to nie odpisuj....

    według mnie nie odpowiedzialaś mi na problem...
    szkoda Twojego pisania...(klawiatutry oczu, monitora, i czasu:)))

> [...]
    > swoim rodzaju i pisana trzynastozgłoskowcem. Wtedy możesz sie czepiać.
    > O ile zapłaciłes mu tantiemy za wyłaczność :-)))

    cały problem polega na tym, że nie chće być posądzony o to że wykożytałem
    czyjąć umowę i zmieniając tylko nazwę firmy wykorzystałem dla siebie..

    > Puknąć sie w głowę? Czasem pomaga...

    tak to by łoby dobre rozwiazanie dla Ciebie, może by pomogło
    Chcesz sie popisać krasomówstwem to rób to na podwórku,,,

    > Albo pójść z tym do sądu... cały wydział cywilny bedzie miał radochę...
    :-))

    > Maddy

    pozdrawiam
    Rafał

  • 7. Data: 2002-12-12 12:42:50
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    W zasadzie zgadzam się z Maddy, choć za dużo emocjonalnych pohukiwań a za
    mało prawa. Według mnie nie można absolutnie wykluczyc, że jakaś umowa
    będzie chroniona prawem autorskim ( wyjątkowo oryginalna stylistycznie np.
    :-)), ale między innymi z powodów, które przytoczyła Maddy, jest to w
    praktyce sytuacja mało prawdopodobna. A jeżeli już, to uprawnionym (
    autorem ) byłby prawnik a Ty nie masz nic do tego.

    Depi.

  • 8. Data: 2002-12-12 15:00:23
    Od: Markiz de Vonvanfon <m...@w...pl>

    rafal wrote:

    > granicie.
    > czepiasz się tak z natury?
    > chodzi mi o zachowanie formatowania dokumentu, sposób stosowania czcionek
    > i układ tabulacji, krótko mówiac SKŁAD, może to zrozumiesz...

    > nie ale dwa razy pieniądze za tą sama pracę

    Jego praca to nie tylko sporządzenie umowy, ale głównie zbadanie stanu
    prawnego i faktycznego a potem jej sporządzenie. Skoro miał już wzorzec
    umowy, to nie wymagaj aby się silił na formułowanie nowej. Tym bardziej,
    jeśli strony składały właśnie takie oświadczenia woli jak w umowie zawarte.

    --
    Markiz de Vonvanfon