  • 1. Data: 2002-12-12 09:33:31
    Temat: Weksel
    Od: "philly" <s...@a...net>

    Witam Grupę!

    Mam takie pytanie: czy prawnie skuteczny jest zapis w porozumieniu wekslowym
    iż "weksel nie może być przeniesiony na inne osoby"? Jakie mogą być
    konsekwencje prawne w przypadku naruszenia tego zapisu?

    Z góry dziękuję
    philly

  • 2. Data: 2002-12-12 10:32:07
    Temat: Re: Weksel
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "philly" <s...@a...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > iż "weksel nie może być przeniesiony na inne osoby"? Jakie mogą być
    > konsekwencje prawne w przypadku naruszenia tego zapisu?

    W porozumieniu wekslowym na dobra sprawę możesz zapisać wszystko - nawet to,
    że psa Pikusia będziesz wyprowadzał na spacer :-) Klazulę "bez indosu" lub
    "nie na zlecenie" powinnow umiescić na samym wekslu. Skutkiem tego będzie
    niemozność przeniesienia uprawnień z weksla. Sądze, że umieszczenie jej w
    porozumieniu nie uchroni wystawcy przed koniecznością spełnienia świadczenia
    posiadaczowi weksle, gdzyż temu mogło byc nieznane porozumienie wekslowe.
    Klazule w umowie maja tylko skutek taki jak umowa ( czyli inter partes) , a
    nie wekslowy.

    Depi.

  • 3. Data: 2002-12-12 15:35:53
    Od: "hoolera" <h...@p...onet.pl>

    Depilator co do zasady ma rację , ale :
    weksel może być przedmiotem obrotu nawet z dopiskiem "bez indosu" lub "nie
    na zlecenie" tyle tylko, iz przejście praw i skutki oceniamy tak jak dla
    cesji wierzytelności z 509 k.c.
    Tym samym wystawca ma wszelkie zarzuty wobec każdoczesnego posiadacza
    prawnego jak wobec Remitenta - np. że kwota długu jest niższa bo....
    zapłąciłem, potrącilem, ...etc.

    Brak tej klauzuli {na wekslu !!} umozliwa jegoobrót w drodze indosu, a zatem
    posiadacz weksla nabytego poprzez indos może żadać zapłąty sumy wekslowej
    bez względu na stan faktyczny. Obrona poprzez zarzut złej woli i "zmowę" z
    Remitentem jest bardzo trudna procesowo i w zasadzie wystawca jest bez
    szans.

    Reasumując pisz "bez indosu" lub "nie na zlecenie" na blankiecie weksla
    !!!!.
    DLa bezpieczeństwa swojego wystaw weksle niewazny :) np. na blankiecie
    urzędowym napisz po słowach "na zlecenie" ................. dane Remitenta z
    dopiskiem "ale nie na zlecenie".
    Miłej zabawy z weklami piwnicznymi.