    From: "Depilator" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowy-- czy tak można?
    Date: Thu, 12 Dec 2002 12:07:18 +0100

    Użytkownik "rafal" <b...@i...com> napisał w wiadomości
    news:at9of5$3f5$1@foka.acn.pl...
    > Jest sobie pewna firma.
    > Firma zajmuje się świadczeniem pewnych usług dla instytucji.
    > Ta firma zawiera umowę (cywilno-prawną, tak ją przynajmniej określają).

    He he he - a jaka inna mogłaby być?

    > Druga firma o podobnej dzialanośći zgłasza się prawnika aby ten
    > ułożył podobną umowę traktujacą o podobnych usługach.

    Yhy.

    > Jak sie okazuje umowy obu firm są takie same,
    > zostały zmienione praktycznie tylko dane firmy i kwoty wynagrodzenia
    > za usługi. Treść umów można by rzecz jest taka sama.
    > Czy to możliwe, że prawnik dopuścił sie plagiatu?

    Na tym świecie wszystko jest możliwe, ale to Ty znasz okoliczności sprawy i
    powinieneś wiedzieć to lepiej, niż my.

    > Czy w kwesti umów działa też prawo autorskie co do ich treści?

    Hmmm. Co do zasady, to myśle, że umowy nie można traktować jako "aktu
    normatywnego" ani "materiału urzędowego", więc teoretycznie mogłyby podlegac
    ochronie. Z drugiej strony mają funkcje prawotwórczą ( miedzy stronami ) a
    na pewno nie są tworzone w celu rozpowszechniania i eksploatacji, tak jak
    utwór. NIe spotkałem się nigdy z takim przypadkiem, ale sądze, że
    'teoretycznie' tak, praktycznie wątpie, aby taka sprawa skończyła się
    wygraną powoda. Ale to prywatna opinia.

    > Co w takim przypadu robić?

    A kim jesteś w tej sprawie? Od tego zależy odpowiedź.

    Depi.