  • 1. Data: 2006-02-21 20:21:19
    Temat: Umowa wykonania usługi a brak zarejestrowanej firmy
    Od: "Młoda" <r...@n...pro.onet.pl>

    Witam!

    Mam pytanie, dotyczące oferowania innym osobom swoich usług.

    Jestem osobą, która posiada uprawnienia w zakresie prowadzenia jachtów. Nie
    mam żadnej zarejestrowanej firmy, jestem studentką. Czy jeśli ktoś zgłosi
    się do mnie z prośbą, bym popływała z nim po Mazurach w roli skippera, ale
    chce mieć gwarancję, że ja wywiąże się ze swoich obowiązków właściwie, czy
    mogę podpisać z nim umowę na wykonanie danej usługi? Jaką moc prawną ma taka
    umowa i jak powinna wyglądać skoro ani ja ani ta osoba nie mamy firmy
    (jesteśmy osobami prywatnymi)?

    No i jeszcze kwestia funduszy. Jeśli podpiszę taka umowę, a na niej będzie
    określona kwota mi należna za wykonanie tej usługi, czy powinnam się zgłosić
    do Urzędu Skarbowego w celu zapłacenia jakiegoś podatku lub powinnam
    uwzględnić ten zarobek w moim zeznaniu podatkowym? A jeśli na umowie nie
    będzie określonej kwoty? Jakie do tego typu umów stosowane sa przepisy
    podatkowe?

    I pytanie ostatnie: rozumiem, że jeśli zatrudnić, by mnie chciała firma może
    ze mną podpisać zwykła umowę zlecenie?

    pozdrawiam
    Ela

  • 2. Data: 2006-02-21 20:26:53
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <r...@n...pro.onet.pl> napisal(a):
> [...]
    > umowa i jak powinna wyglądać skoro ani ja ani ta osoba nie mamy firmy

    Moc prawną ma, dlaczego by nie?

> [...]
    > uwzględnić ten zarobek w moim zeznaniu podatkowym? A jeśli na umowie nie
    > będzie określonej kwoty? Jakie do tego typu umów stosowane sa przepisy

    Oj długi temat. W skrócie to albo Ty powinnaś być przedsiębiorcą, albo
    druga strona. Jeśli ta działalność nie będzie wykonywana w sposób
    zorganizowany i ciągły, to możesz tej firmy nie mieć i doliczyć sobie
    tę kasę do dochodu. Ale to dosyć śliskie, bardzo trudno udowodnić, że
    czynności takie nie miały charakteru zorganizowanego i ciągłego.

    > I pytanie ostatnie: rozumiem, że jeśli zatrudnić, by mnie chciała firma może
    > ze mną podpisać zwykła umowę zlecenie?

    Tak.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 3. Data: 2006-02-21 23:14:10
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Młoda wrote:
    > Jestem osobą, która posiada uprawnienia w zakresie prowadzenia jachtów.

    Tak Ci się tylko wydaje, w listopadzie wszyscy utraciliśmy
    uprawnienia :) Ale to oczywiście off-topic.

    > czy mogę podpisać z nim umowę na wykonanie danej usługi?

    Na takie pytania stardardowa odpowiedź: możesz.

    > Jaką moc prawną ma taka umowa

    W dużym skrócie: daje możliwość niezadowolonej stronie egzekwowania
    swoich praw (w szczególności kar umownych, odszkodowań) na drodze
    cywilnej.

> [...]
    > do Urzędu Skarbowego w celu zapłacenia jakiegoś podatku lub powinnam
    > uwzględnić ten zarobek w moim zeznaniu podatkowym?

    Podlega to pod PIT. I nie dlatego, że na umowie będzie kwota, tylko
    dlatego że Tobie zapłacą. A jak rozliczyć zaliczki od zapłaconych kwot
    to dokładniej się dowiesz na p.s.p.podatki (ale to już technikalia).

    > I pytanie ostatnie: rozumiem, że jeśli zatrudnić, by mnie chciała firma może
    > ze mną podpisać zwykła umowę zlecenie?

    Nie. Jeśli ktoś chce Cię zatrudnić, to właściwą drogą jest umowa o
    pracę.

    Ale zlecić prowadzenie jachtu (tzw. umową-zleceniem) jak najbardziej
    można.