  • 1. Data: 2005-03-24 11:55:29
    Temat: Umowa partnerska na pisane oprogramowanie?
    Od: "Prox" <p...@p...onet.pl>

    Witam

    Chciałbym zasiegnac opinii i pomocy osob, ktore moga i potrafia mi pomoc.
    Otoz chcialbym zalegalizowac moja wspolprace z programista, z ktorym wpadlismy
    na pomysl, aby stworzyc pewnego rodzaju oprogramowanie. On sie zajmie glownie
    napisaniem, a ja pomyslami i pozniejszym jego testowaniem w innych firmach. Obaj
    pracujemy paredziesiat km od siebie i w oddzielnych firmach, ktore nie maja nic
    wspolnego z naszym przedsiewzieciem.
    Wyobrazam sobie to tak, ze po stworzeniu softu, ktore zostanie np sprzedane w
    Polske, ja np dostane jakis procent zysku, jako wspoltworca. Tylko jak ja mam
    niby to kontrolowac? Do tego dochadza prawa autorskie.
    Czy aby wszystko bylo nalezycie na papierze wymagane jest, aby miec wspolnie
    zalozona dzialalnosc gospodarcza?
    Czy moze wystarczy jakas umowa? Tylko ze nie mam zadnego wzoru, a tym bardziej
    pomyslu na napisanie jej.

    Dziekuje wszystkim z gory za pomoc!
    Pozdrawiam
    P.S. Przepraszam, ze pisze z niusy.onet.pl ale nie jestem teraz w domu :) ]

    --
    Prox

  • 2. Data: 2005-03-24 21:35:01
    Temat: Re: Umowa partnerska na pisane oprogramowanie?
    Od: "chillin" <n...@n...pl>

    Użytkownik "Prox" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Dziekuje wszystkim z gory za pomoc!
    > Pozdrawiam
    > P.S. Przepraszam, ze pisze z niusy.onet.pl ale nie jestem teraz w domu

    Z tego co napisałeś wynika, że obydwaj jesteście autorami softu. Kwestia
    testowania do ustalenia autorstwa softu, nie ma raczej znaczenia.
    Chyba, że owo testowanie powoduje powstanie np. raportów, które potem
    ponownie twórca przelewa na kod źródłowy. Trudno mi ocenić, po tym co
    napisałeś.
    Bez znaczenia jest, czy program powstaje podczas prowadzeni działalności
    gospodarczej, czy nie.
    Bardziej znacząca jest zależność tego co robicie w pracy z tworzonym softem.
    Pamiętaj, że wszystko co wykonałeś w ramach wykoywania pracy, rzechodzi w
    obszarze praw autorskich na Twojego pracodwcę, chyba, że umowa stanowi
    inaczej. Czy na pewno nie jest tak, że oprogramowanie robisz świadcząc
    prace dla firmy? Nie wiem, tu musisz sam ocenić.
    Zdecydowanie polecam umowe międzu Wami. Nawet jeżeli nie jesteście w stanie
    ocenić w tym momencie Waszego wkłady w tworzone oprogramowanie, to po
    zakończeniu prac, będzie można te prace podsumować. Dla celów dowodowych,
    radziłbym umówić się co do takiej współpracy na papierze.
    Mamy swobodę umów, więc nie musisz się przejmować jej formą i treścią.
    Podstawowymi elementami będzie tu oznaczenie Was jako stron, opisanie softu,
    oznaczenie modułów, wersjonowanie softu, opisanie procedur testowych,
    powstawanie dokumentacji oprogramowania, raportów testowych.
    Możecie zawrzeć postanowienia dotyczące ewentualnej współpracy przy
    spdrzedaży softu (sprzedaży praw autorskich lub licencji). Jeżeli nie wiecie
    jak się umówić, wpiszcie w umowę, że zostanie to ustalone w przyszłości w
    formie umowy.
    Kto wie, co będzie za parę lat. Lepiej się zapezpieczyć. Spisanie umowy jest
    do tego pierwszym krokiem.
    Powodzenia!