  • 1. Data: 2003-10-11 20:46:19
    Temat: Umowa na czas okreslony
    Od: "AP" <a...@p...onet.pl>

    Mam pytanie do osób znających się na prawie pracy. Koleżanka (przedstawiciel
    f-my farmaceutycznej) ma taką sytuację: ma podpisaną z firmą umowę o pracę
    do stycznia 2004. Sytuacja finansowa firmy jest nienajlepsza i firma
    postanowiła zwolnić moją koleżankę. Nie mają jej nic do zarzucenia, a nawet
    są bardzo zadowoleni z jej pracy (w ciągu 2 m-cy zwiększyła obroty na jej
    terenie o 200%), ale "niestety, bardzo nam przykro" - jest najmłodszym
    stażem pracownikiem. Sorry, jeśli zadaję infantylne pytanka, ale się
    zupełnie nie znam na umowach: czy przy umowie na czas określony firma może
    ją zwolnić, jeśli nie mają jej nic do zarzucenia? Koleżanka nie chce
    rozwiązania za porozumieniem stron, chyba że będą jej wypłacać pensję do
    czasu wygaśnięcia umowy (tak już się zdarzyło w jej poprzedniej firmie). Czy
    jest jakieś dobre wyjście z tej sytuacji dla mojej kumpeli?
    Pozdrawiam,
    Ania P.

  • 2. Data: 2003-10-11 21:28:11
    Temat: Re: Umowa na czas okreslony
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 11 Oct 2003 22:46:19 +0200, "AP"
    <a...@p...onet.pl> zakodował:

    >zupełnie nie znam na umowach: czy przy umowie na czas określony firma może
    >ją zwolnić, jeśli nie mają jej nic do zarzucenia? Koleżanka nie chce
    >rozwiązania za porozumieniem stron, chyba że będą jej wypłacać pensję do

    Na jak długo została zawarta umowa i czy w samej umowie jest klauzula
    o możliwości jej wypowiedzenia?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-10-11 21:46:47
    Od: "Marek Świtała" <w...@N...lexpress.pl>

> [...]
    > rozwiązania za porozumieniem stron, chyba że będą jej wypłacać pensję do
    > czasu wygaśnięcia umowy (tak już się zdarzyło w jej poprzedniej firmie).

    Zasadniczo umowy na czas określony się nie rozwiązauje w drodze
    wypowiedzenia. Istanieje taka możliwosc jedynie w odniesieniu do umów na
    czas określony zawieranych na czas dłuższy niż 6 m-cy - ale wówczas w umowie
    o pracę nalezy zastrzec, że mozna ją rozwiązać za dwutygodniowym
    wypowiedzeniem. A contrario - umów zawartych na okres ponizej 6 m-cy nie da
    sie w ogóle rozwiązac w drodze wypowiedzenia. (art. 33 K.p)

    Nie podałaś jak długo Twoja kumpela jest zatrudniona. Myslę jednak, że w
    każdym przypadku najlepszym rozwiązaniem dla niej byłoby poczekać aż umowa
    wygaśnie (czyli do stycznia 2004.) Rozwiązanie umowy za porozumieniem byłoby
    opłacalne jedynie wówczs, gdyby wraz z ustaniem stosunku pracy dostała
    wynagrodzenie za pozostały okres -a nawet powinna wydębić cos więcej
    powowłujac się na blizej nieokreślone straty zwiazane z z utratą pracy
    niejako przed terminem (wzięty kredyt albo i co...).

    Krótko mówiąc - nie dawać się, nie podpisywac niczego w tej chwili - jezeli
    nie zaoferują niczego ponad to co i tak dostaniepracując do stycznia. Uważać
    na podkładane świnie (dyscyplinarka). W każdym przypadku zwolneniea w tej
    chwili - sad pracy (sprawa raczej wygrana)

    Marek Świtała
    -
    www.lexpress.pl - o prawie nie (tylko) dla prawników

  • 4. Data: 2003-10-11 22:14:50
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    da
    > sie w ogóle rozwiązac w drodze wypowiedzenia. (art. 33 K.p)

    Ale w poscie jest mowa o trudnosciach ekonomicznych a w tych przypadka umowy
    zawarte na czas okreslony moga byc rozwiazane za dwutygodniowym
    wypowiedzeniem - art 5 ust 5 ustawy o zwolnieniach grupowych.

    Dan

  • 5. Data: 2003-10-11 22:25:20
    Od: "Marek Świtała" <m...@i...pl>

> [...]
    > zawarte na czas okreslony moga byc rozwiazane za dwutygodniowym
    > wypowiedzeniem - art 5 ust 5 ustawy o zwolnieniach grupowych.

    Fakt.
    Ale w takim razie jeszcze należałoby ustalić ile osób zatrudnia jej zakład
    pracy.
    Ponadto - jeżeli zastosują tutaj ten tryb to koleżance będzie przysługiwac
    odprawa (ale chyba najmniejsza z możliwych)

  • 6. Data: 2003-10-12 11:41:31
    Od: "AP" <a...@p...onet.pl>

    > Na jak długo została zawarta umowa i czy w samej umowie jest klauzula
    > o możliwości jej wypowiedzenia?

    Umowa została zawarta na okres między 29.07.2003 a 31.01.2004 - czyli jeśli
    dobrze liczę :) na 6 miesięcy i 2 dni. W umowie jest klauzula o możliwości
    zwolnienia za 2 tyg. wypowiedzeniem.
    Nie są to zwolnienia grupowe - firma zatrudnia ok. 20 pracowników - tylko
    tzw. reorganizacja.
    Czyli można ją zwolnić? :( Ma moja kumpela jeszcze jakieś wyjście?
    Ania P.

  • 7. Data: 2003-10-12 12:11:18
    Od: "Marek Świtała" <m...@i...pl>

> [...]
    > zwolnienia za 2 tyg. wypowiedzeniem.
    > Nie są to zwolnienia grupowe - firma zatrudnia ok. 20 pracowników - tylko

    Zwolnić - nie. Wypowiedzieć umowę - owszem. Raczej trudno się będzie przed
    tym obronić.

    Ustawa o zwolnieniach grupowych miałaby tu zastosowanie gdyż stosuje sie ją
    takze do indywidualnych przypadków - z przyczyn ekonomicznych. Wydaje mi się
    jednak, że skoro kumpela przyczynia się do zwiększenia obrotów firmy to
    zwolneinie jej byłoby nieuzasdnione ekonomicznie (bo zwolenie jej sytuację
    firmy pogorszy zamiast polepszyć) - a zatem wypowiedzenie na podstawie
    ustawy o zwol. grup byłoby nieuzasadnione - ale to tylko tak na marginesie,
    gdyż umowa zawarta była na więcej niż 6 m-cy i przewidziano możliwosć jej
    rozwiązania

    Marek Świtała
    -
    www.lexpress.pl - o prawie nie (tylko) dla prawników

  • 8. Data: 2003-10-12 12:31:01
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 12 Oct 2003 13:41:31 +0200, "AP"
    <a...@p...onet.pl> zakodował:

    >Umowa została zawarta na okres między 29.07.2003 a 31.01.2004 - czyli jeśli
    >dobrze liczę :) na 6 miesięcy i 2 dni. W umowie jest klauzula o możliwości
    >zwolnienia za 2 tyg. wypowiedzeniem.

    No to mogą ją zwolnić. Co istotne - takie wypowiedzenie nie musi
    zawierać uzasadnienia.

    >Nie są to zwolnienia grupowe - firma zatrudnia ok. 20 pracowników - tylko
    >tzw. reorganizacja.

    Istotne jest ile osób zatrudnia w przeliczeniu na pełne etaty - firmy,
    które zatrudniają mniej niż 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty
    (czyli np. 30 półetatowców) nie wypłacają odpraw.
    Jeżeli firma zatrudnia przynajmniej 20 osób w przeliczeniu na etaty to
    wypłaca odprawy nawet przy pojedynczych zwolnieniach - ważne, by
    przyczyna była ekonomiczna. Tylko, że w przypadku wypowiadania umowy
    na czas określony nie trzeba podawać w wypowiedzeniu przyczyny i
    trudno będzie udowodnić, co było przyczyną.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775