  • 1. Data: 2003-10-11 19:55:08
    Temat: Skradziona komorka
    Od: "" <z...@p...onet.pl>

    Witam,
    Mojemu 15-letniemu bratu skradziono komorke, na 99% wiem,kto ja ukradl,mozna
    powiedziec ze jego rowiesnicy. Teraz pytanie, cena rynkowa komorki ok.1000zl,
    czy jesli pojde na policje jest szansa odzyskania, moze nie samej komorki, ale
    pieniedzy - w dalszej perspektywie po wyroku sadu ? Czy ktos mial podobne
    doswiadczenia ? Dzisiaj juz z tymi gowniarzami,ktorych podejrzewam
    przeprowadzilem rozmowe, oczywiscie do niczego sie nie przyznali, dalem im czas
    do jutra zeby sie zastanowili. Rozmowe przeprowadzilem tez z rodzicami. Nie bede
    przeciez bic dzieciakow, wiec pytam o mozliwosc rozwiazania tej sprawy sadownie.

  • 2. Data: 2003-10-25 19:25:15
    Temat: Re: Skradziona komorka
    Od: "Jolanta Domanska" <j...@g...pl>

    <z...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    sadownie
    > .
    > Kradzież jest przestepstwem ściganym z urzędu.Trzega to zgłosić na
    Policję.Jesli nie bedzie dowodów na to, że sprawcami są podejrzewani przez
    Ciebie, będzie można zażądać (w ramach wniosków dowodowych) biling na rozmowy
    telefoniczne po kradzieży. Trzeba zgłosić do protokołu wniosek o wyrówanie
    szkody przez sprawców. Życzę powodzenia.

  • 3. Data: 2003-10-26 11:54:15
    Od: "tomek tarasiuk" <l...@g...pl>

    Na odzyskanie telefonu masz szansę mniej więcej taką jak trafienie kamieniem
    w Księżyc. Kradzieże telefonów są chyba najpowszeniejszym przestępstwem. I co
    i nic. Nikt nie jest ( z wyjątkiem okradzionego ) zainteresowany w jego
    znalezieniu. Jest to chyba jakaś zmowa między operatorami, którzy na takich
    kradzieżach zarabiają, a tymi co mają stać na straży przestrzegania prawa.
    Gdy powstawał telefon komórkowy to cały system został zaprojektowany do jak
    najszybszego lokalizowania i odzyskiwania zgubionych i ukradzionych aparatów.
    To rozwiązanie działa cały czas. Telefon np. mozna namierzyć z dokładnością
    do kilkunastu - kilkudziesięciu metrów. Jest jeszcze wiele innych sposobów
    zlokalizowania telefonu. Nie robi się tego nie dlatego że jest np. trudne
    technicznie bo nie jest trudne . Jak nie wiadomo o co chodzi to zazwyczaj
    chodzi o pieniądze. Odzyskany telefon to strata finansowa dla operatora.
    Dlatego nikt nie bedzie go szukał. Skoro operator nie szuka wyłudzonych od
    niego telefonów to napewno nie dołoży starań żeby pomagać znaleźć czyjś
    aparat. Jednym naciśnięciem klawisza ENTER w komputerze operator może zrobić
    wszystkie ukradzione i zgłoszone na Policję telefony bezwartościowymi. Nawet
    zmiana numeru seryjnego i karty aktywacyjnej nie pomoże. Możesz iść na
    Policję. Ale to najprawdopodobniej nic nie da. Po pewnym czasie dostaniesz
    odpowiedz " po rozpytaniu nie znaleziono Pani telefonu, niecz Pani spada na
    bambus i na przyszłość nie zawraca gitary" . Tomek

  • 4. Data: 2003-10-26 19:32:38
    Od: poreba <d...@p...com>

    "tomek tarasiuk" <l...@g...pl> popełnił 26 paź 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:bngcl7$8t8$1@inews.gazeta.pl:

    > Nawet zmiana numeru seryjnego i karty aktywacyjnej nie pomoże.
    Mógłbyś rozwinąć tę odkrywczą ideę technologiczną?
    AFAIK w _większości_ modeli istnieje możliwość ingerencji w oprogramowanie
    zmieniające wszystkie dane identyfikacyjne egzeplarza.

    --
    pozdro
    poreba

  • 5. Data: 2003-10-26 22:48:26
    Od: "tomek tarasiuk" <l...@g...pl>

    poreba <d...@p...com> napisał(a):

> [...]
    > AFAIK w _większości_ modeli istnieje możliwość ingerencji w oprogramowanie
    > zmieniające wszystkie dane identyfikacyjne egzeplarza.

    System działa tak. Telefon ma niepowtarzalny numer seryjny. Zostaje on nadany
    przez producenta telefonu. Po włożeniu karty i uruchomieniu telefonu w fazie
    inicjacji ( szuka sieci ) do centrali wysyłana jest informacja, że w
    telefonie o numerze seryjnym XXX znajduje się karta o numerze YYY. Od tego
    momentu wszystkie połączenia przychodzące i wychodzące z telefonu realizowane
    są na podstawie numeru telefonu a nie karty SIM. Karta SIM służy jedynie
    celom informacyjnym kto ma zapłacić za rozmowę. W centrali są trzy rejestry.
    Nazywają się; biały, szary i czarny. W rejestrze białym przechowywane są
    numery telefonów ( nie kart ) które są całkowicie legalne. W szarym - takie
    które są pod obserwacją lub pojawiły się bo np. ktoś przyjechał z innego
    kraju i na podstawie porozumienia miedzy sieciami dzwoni tutaj. W czarnym
    łatwo się domyślić. Tam są telefony zgłoszone jako kradzione, albo takie w
    których ktoś zmienił numer seryjny. Sieci muszą dostawać numery seryjne od
    producentów i dlatego jak pojawi się telefon o powtarzającym się numerze ( bo
    ktoś zmienił i akurat utrafił w istniejący legalnie ) albo sieć dostaje
    egzotyczny numer to automatycznie powinien zostać on przyporządkowany do
    rejestru szarego albo czarnego. Sama zmiana numeru seryjnego urządzenia
    nadawczego według mnie jest przestępstwem. Ale mogę się mylić. Na pewno
    znajdzie się ktoś bardziej oblatany w prawie i mnie naprostuje , albo poprze
    w tej kwestii. Samochody też mają numery seryjne i ich przerabianie nie jest
    dozwolone. Zauważ jeszcze jedną zależność która może potwierdzić co
    napisałem. Jak kiedyś kupowałem telefon to od momentu zakupu do chwili kiedy
    można było dzwonić upływał jakiś czas. W tym czasie sklep przesyłał numer
    telefonu do operatora, a tamtem dopiero uruchamił aparat. Jak kupisz samą
    kartę to po włożeniu do telefonu możesz dzwonić od razu. To świadczy że
    operatorowi po coś jest potrzebny numer telefonu a nie karty do aktywacji.
    Tomek
    ps. jest jeszcze trochę informacji o działaniu sieci ale nie chce mi się
    pisać. Te informacje posiadłem z czasopisma Radioelektronik. To jest rzetelny
    miesięcznik. Możesz uznać że są prawdziwe. Nie wiem tylko czy dobrze
    przyporządkowałem obcokrajowców do rejestru szarego, Nie pamiętam tego
    dokładnie bo artykuł czytałem kilka lat temu. Mam gdzieś to czasopismo i w
    razie wątpliwości jest możliwość weryfikacji podanych informacji.

  • 6. Data: 2003-10-27 14:27:08
    Od: poreba <d...@p...com>

    "tomek tarasiuk" <l...@g...pl> popełnił 26 paź 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:bnhivp$6ic$1@inews.gazeta.pl:

    > System działa tak. Telefon ma niepowtarzalny numer seryjny...
    Wszystko ładnie opisujesz TYLKO...
    ten "numer seryjny" to najprawdopodobniej IMEI, który
    "w _większości_ modeli" może zostać zmieniony na prawie dowolny ciąg
    znaków.
    I z identyfikacji nici, poza tym nie słyszałem by do zalogowania się do
    sieci potrzebny był IMEI. AFAIK może to być tak zorganizowane jak piszesz
    (fachmeni z pmt twierdzili kiedyś, że podraża to koszty sieci) - ale u nas
    nie jest.

    --
    pozdro
    poreba

  • 7. Data: 2003-10-27 18:11:05
    Od: "tomek tarasiuk" <l...@g...pl>

    Przedstawiając system oparłem się na wg mnie wiarygodnym źródle. Opis
    stanowiło chyba 5 kartek formatu A4. Możesz wierzyć albo nie wierzyć w to co
    napisałem. Twoja sprawa. Jeśli znasz inne źródło bardziej wiarygodne to je
    podaj. Może w Radioelektroniku nie mieli racji, w co wątpię. Tam wyrażnie
    było napisane " każdy telefon ma niepowtarzalny numer seryjny, numer ten
    służy do identyfikacji telefonu w sieci". Takie rozwiązanie jest logiczne i
    technicznie uzasadnione. Jednak pozostaje jeszcze jeden szczegół. Czy
    dozwolone jest zmienianie numeru seryjnego urządzenia nadawczego. Tomek