  • 1. Data: 2004-01-13 16:04:06
    Temat: Umieszczanie informacji na portalu
    Od: "bart" <i...@N...gazeta.pl>

    Witajcie

    Od roku prowadzę niekomercyjny internetowy serwis miejski,
    który ma z założenia być platformą informacyjną.
    Do niedawna uruchamiał się na tym serwisie skrypt rozkładu
    jazdy autobusów miejskich, na podstawie umowy ustno/mailowej.
    Przed kilkoma dniami otrzymałem mail od dyrekcji MZK, że nie
    wolno mi dłużej tego robić.

    Moje pytanie brzmi:

    Czy mogę zebrać informacje z ich strony i umieścić na swojej
    bez ich zgody, pod warunkiem zamieszczenia źródła informacji?
    Jeśli tak to jaka jest tego podstawa prawna?

    Z góry dziękuję

    pozdrawiam
    bart

  • 2. Data: 2004-01-13 20:14:58
    Temat: Re: Umieszczanie informacji na portalu
    Od: "goliat" <g...@p...onet.pl>

    A co bedzie jak oni zmienia tresc swojej strony, a Ty dalej bedziesz
    informowal, ze to co jest u Ciebie to ich tekst? Hm. Na pewno wolno Ci zalozyc
    u siebie link do nich.

  • 3. Data: 2004-01-13 20:36:12
    Od: "bart" <i...@N...gazeta.pl>

    Użytkownik "goliat" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > A co bedzie jak oni zmienia tresc swojej strony, a Ty dalej bedziesz
    > informowal, ze to co jest u Ciebie to ich tekst? Hm. Na pewno wolno Ci
    zalozyc
    > u siebie link do nich.

    Zawsze mogę napisać, że to stan na dzień np. 13.01.2004

  • 4. Data: 2004-01-14 01:41:06
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bu14vn$ate$1@inews.gazeta.pl>, bart wrote:
> [...]
    > bez ich zgody, pod warunkiem zamieszczenia źródła informacji?
    > Jeśli tak to jaka jest tego podstawa prawna?

    Najlepiej ich poproś o podstawę. Skoro coś twierdzą to niech dowiodą tego.
    MZ możesz to rozpowszechniać z 2ch powodów (a pewnie znajdzie się wiecej):
    1) Art.2.u.2 Prawa Przewozowego, nakazuje wręcz przewoźnikowi publiczne
    udostępnianie rozkładu jazdy.
    2) Informacja taka nie jest MZ utworem w rozumieniu Prawa Autorskiego
    (brak twórczego, indywidualnego charakteru).

    (uwaga, nie jestem prawnikiem)
    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-01-14 08:07:42
    Od: "IT Magic" <i...@g...pl>

    > Czy mogę zebrać informacje z ich strony i umieścić na swojej
    > bez ich zgody, pod warunkiem zamieszczenia źródła informacji?

    witam
    polecam serwis www.vagla.pl tam najprawdopodobniej znajdziesz uzasadnienie.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-01-14 18:48:40
    Od: "bart" <i...@N...gazeta.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > 2) Informacja taka nie jest MZ utworem w rozumieniu Prawa Autorskiego
    > (brak twórczego, indywidualnego charakteru).

    Właśnie na moja logikę równiez jest tak że wywieszane na witrynie informacje
    można zbierać i przetwarzać. W statucie mam wpisany niekomercyjny
    i informacyjny charakter serwisu.
    Co o takich portalach mówi prawo dziennikarskie?

    pozdrawiam

    bart

  • 7. Data: 2004-01-14 23:36:08
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bu42ur$3ee$1@inews.gazeta.pl>, bart wrote:

    > Właśnie na moja logikę równiez jest tak że wywieszane na witrynie informacje
    > można zbierać i przetwarzać. W statucie mam wpisany niekomercyjny
    > i informacyjny charakter serwisu.

    Nie, to nie tak. To że coś jest gdzieś opublikowane (a taka witryna to
    rodzaj publikacji) wcale nie oznacza, że wolno z tym coś dalej robić o ile
    sama treść podlega ochronie prawa autorskiego. Ale tu w sumie jest to goła
    informacja, w stylu stwierdzenia że w mieście są 3 biblioteki i mieszczą
    się tam i tam. Dodatkowo, ten Art.2.u.2 mówi, że ta informacja powinna być
    wystawiona np. na przystankach. Prawo Autorskie mówi zaś gdzie indziej, że
    nie podlegają ochronie utwory wystawione w miejscach publicznych (w stylu
    pomnik na placu) /jest tu wszelako mała niepewność ale na razie ją
    pomińmy o ile nikt się nie przyczepi :)/.

    > Co o takich portalach mówi prawo dziennikarskie?

    Nie wiem. A co to takiego? :) Bo jeśli masz na myśli prawo prasowe to ZCW
    to zbiór różnych ustaw w tym głównie Prawa Autorskiego.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-01-15 15:50:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2004, Marcin Debowski wrote:

    >+ In article <bu14vn$ate$1@inews.gazeta.pl>, bart wrote:
    [...]
    >+ > Przed kilkoma dniami otrzymałem mail od dyrekcji MZK, że nie
    >+ > wolno mi dłużej tego robić.
    [...]
    >+ Najlepiej ich poproś o podstawę. Skoro coś twierdzą to niech dowiodą tego.

    Słusznie.

    >+ MZ możesz to rozpowszechniać z 2ch powodów (a pewnie znajdzie się wiecej):
    >+ 1) Art.2.u.2 Prawa Przewozowego, nakazuje wręcz przewoźnikowi publiczne
    >+ udostępnianie rozkładu jazdy.

    ... co jest argumentem przeciw temu co napiszę niżej :)

    >+ 2) Informacja taka nie jest MZ utworem w rozumieniu Prawa Autorskiego
    >+ (brak twórczego, indywidualnego charakteru).

    Owszem. Ale błędem jest IMO doszukiwanie się we wszelkiech "ochronie"
    prawa autorskiego :) Przecież np. nazwa firmy też może być chroniona,
    mimo że "autorska" być nie musi - czyż nie ? ;)

    IMHO - w omawianym przypadku w rachubę wchodzić mogłaby ustawa o ochronie
    baz danych (wrr... nie mam pod ręką i nie mogę sobie przypomnieć czy
    to jest *właściwa* nazwa !) - która chroni *dane*, których zebranie
    "wymagało poniesienia nakładów".

    Nie mam pojęcia czy dane ze strony WWW będą podlegać pod ochronę
    z tego tytułu. Skoro przepis nakazuje "udostępnienie", to IMHO
    może da się wyinterpretować że to "realizacja ustawy" :) i że
    pobranie *danych* tak samo nie będzie naruszeniem, jak przepisanie
    ich "z plakatu" (przy czym owego "plakatu" nadal oczywiście
    *kopiować nie wolno* - czym innym jest pobranie "gołej informacji",
    a czym innym skopiowanie całego rozkłady razem z układem graficznym
    itp ! - IMO).

    Przypominałem tu już kiedyś przykład który pamiętam
    - ale nie z .pl, choć oparty pewnie na "podobnym" prawie: któraś
    firma za zachodnią granicą zapłaciła odszkodowanie Deutche Bahn,
    bo wydała rozkład jazdy na płytce CD.
    Kolejarze mieli w ręku argument że "ukradli dane": mianowicie
    pozwana firma twierdziła że "spisała rozkłady z przystanków" (!),
    ale DB wykazało że spośród błędów w rozkładzie coś 17 występowało
    *tylko* na "oryginalnej" (wydanej przez DB) płytce z rozkładem,
    a na "plakatach" ich nie było.
    Za to były u pozwanych... :>

    No i nie wiem, czy w końcu "wolno wziąć" czy trzeba pozwiedzać
    przystanki z aparatem cyfrowym ! :)

    >+ (uwaga, nie jestem prawnikiem)

    Ja też nie :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-01-18 13:31:06
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > baz danych (wrr... nie mam pod ręką i nie mogę sobie przypomnieć czy
    > to jest *właściwa* nazwa !) - która chroni *dane*, których zebranie

    Ustawę odszukałem (Dz.U. z 2001 r. Nr 128, poz. 1402) ale nie sądzę aby
    miała tu zastosowanie:
    Art. 2.
    1. W rozumieniu ustawy:
    1) baza danych oznacza zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i
    elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub metody,
    indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami
    elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu
    inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego
    zawartości,

    W przypadku rozkładów jazdy te dane się tworzy, a ich charakter bazodanowy
    jest MZ wtórny. Mocno sporne są też te nakłady.

    > Nie mam pojęcia czy dane ze strony WWW będą podlegać pod ochronę

    WWW, to tutaj MZ forma publikacji a nie serwer bazy danych :)

> [...]
    > *kopiować nie wolno* - czym innym jest pobranie "gołej informacji",
    > a czym innym skopiowanie całego rozkłady razem z układem graficznym

    No oczywiście :)

    > Przypominałem tu już kiedyś przykład który pamiętam
    > - ale nie z .pl, choć oparty pewnie na "podobnym" prawie: któraś
    > firma za zachodnią granicą zapłaciła odszkodowanie Deutche Bahn,
    > bo wydała rozkład jazdy na płytce CD.

    Pamiętam. Był jeszcze zdaje się przykład z tablicami matematycznymi.

    pozdrawiam,

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2004-01-18 18:27:36
    Od: "bart" <i...@N...gazeta.pl>

    > In article <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl>,
    Gotfryd Smolik news wrote:

    witajcie

    dziekuje serdecznie za Wasze rady, byly one
    bardzo przydatne. napisalem mail do dyrekcji zdik
    uzywajac podanych przez Was argumentow, czekam na
    to jak sie ustosunkuja.
    mam jeszcze jedno pytanie zwiazane z dzialanoscia portalu
    oraz tym konkretnym przypadkiem:

    czy dobry wyciagam wniosek ze dopoki ktos nie sprawia problemow
    a pozwala mi na umieszczanie jego dorobku naukowego, artystycznego
    na podstawie umowy ustnej albo mailowej to moge to robic?

    na portalu gromadzi sie tworczosc lokalnych pasjonatow, a postawa
    zdiku jest moim pierwszym negatywnym przypadkiem,
    chociaz z drugiej strony oni sa instytucja, niemniej nie rozumiem ich
    podejscia
    poniewaz na moja logike powinno im zalezec na tym aby rozklad dotarl do
    jak najwiekszej liczby osob, zwlaszcza ze maja w miescie konkurencje w
    postaci prywatnych przewoznikow.

    pozdrawiam serdecznie

    bart