    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umieszczanie informacji na portalu
    Date: Sun, 18 Jan 2004 21:31:06 +0800

    In article <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Owszem. Ale błędem jest IMO doszukiwanie się we wszelkiech "ochronie"
    > prawa autorskiego :) Przecież np. nazwa firmy też może być chroniona,
    > mimo że "autorska" być nie musi - czyż nie ? ;)
    >
    > IMHO - w omawianym przypadku w rachubę wchodzić mogłaby ustawa o ochronie
    > baz danych (wrr... nie mam pod ręką i nie mogę sobie przypomnieć czy
    > to jest *właściwa* nazwa !) - która chroni *dane*, których zebranie
    > "wymagało poniesienia nakładów".

    Ustawę odszukałem (Dz.U. z 2001 r. Nr 128, poz. 1402) ale nie sądzę aby
    miała tu zastosowanie:
    Art. 2.
    1. W rozumieniu ustawy:
    1) baza danych oznacza zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i
    elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub metody,
    indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami
    elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu
    inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego
    zawartości,

    W przypadku rozkładów jazdy te dane się tworzy, a ich charakter bazodanowy
    jest MZ wtórny. Mocno sporne są też te nakłady.

    > Nie mam pojęcia czy dane ze strony WWW będą podlegać pod ochronę

    WWW, to tutaj MZ forma publikacji a nie serwer bazy danych :)

    > ich "z plakatu" (przy czym owego "plakatu" nadal oczywiście
    > *kopiować nie wolno* - czym innym jest pobranie "gołej informacji",
    > a czym innym skopiowanie całego rozkłady razem z układem graficznym
    > itp ! - IMO).

    No oczywiście :)

    > Przypominałem tu już kiedyś przykład który pamiętam
    > - ale nie z .pl, choć oparty pewnie na "podobnym" prawie: któraś
    > firma za zachodnią granicą zapłaciła odszkodowanie Deutche Bahn,
    > bo wydała rozkład jazdy na płytce CD.

    Pamiętam. Był jeszcze zdaje się przykład z tablicami matematycznymi.

    pozdrawiam,

    --
    Marcin