  • 1. Data: 2004-06-04 15:55:28
    Temat: Ukraina - konfiskata dewiz przy wyjezdzie
    Od: "Marcin" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,
    Wczoraj mialem bardzo nieprzyjemna przygode na przejsciu w Hrebennem.
    Ukrainscy celnicy skonfiskowali mi przy wyjezdzie z tego cudownego kraju
    pieniadze (prawie 800$), straszyli aresztem, konfiskata samochodu, itp.
    Wiem, ze chcieli lapowke, ale balem sie ja dac, bo w tej ich bandzie bylo
    trzech mundurowych.
    Mam jednak pytanie do Grupowiczow: czy ktos orientuje sie jakie sa szanse na
    odzyskanie pieniedzy? Czy Ci przyglupi celnicy mieli w ogole prawo
    konfiskowac
    gotowke (zlotowki ich nie interesowaly - skonfiskowali tylko dolary)?
    Wyznaczyli nawet jakas sprawe w sadzie, ale nie wiem czy i co powienienem
    zrobic, zeby odzyskac pieniadze...
    Bede bardzo wdzieczny jesli ktos moze podzieli sie swoja wiedza.
    W tej chwili nie wiem:
    1) czy w ogole mieli prawo zarekwirowac pieniadze?
    2) czy mam szanse je odzyskac?
    3) czy nie ma zadnego ryzyka zwiazanego z wybraniem sie na ta sprawe do
    sadu -
    mam nadzieje, ze nie grozi za to wiezienie ;-) choc to posrany kraj, wiec who
    knows...?
    Przekonalem sie tylko, ze Ukraina to "Trzeci Swiat" - a oni maja aspiracje
    zeby wejsc do UE :-)))
    Na pewno wroce tam jeszcze conajwyzej raz - po swoje pieniadze - i juz nigdy
    wiecej - nie warto.

    Pozdrawiam i radze uwazac na Ukrainie!
    Marcin

  • 2. Data: 2004-06-04 20:39:42
    Temat: Re: Ukraina - konfiskata dewiz przy wyjezdzie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    Marcin!

    Nie napisałeś jaką podali przyczynę tej konfiskaty. Dostałeś jakiś
    protokół? Bo jak nie, to po prostu Ci je ukradli i tak to należy
    traktować. Jeśli Ci zabrali bez protokołu, to należało natychmiast
    powiadomić naszą Straż Graniczną po przekroczeniu granicy. Dyżurny naszego
    GPK wykonał by telefon do ich dyżurnego i przynajmniej by się coś działo.
    Teraz, to jeśli wzięli to na "krzywy pysk", to raczej ciężko będzie Ci to
    udowodnić.

    Nie znam ukraińskiego prawa dewizowego i nie sąd, byś tu znalazł kogoś,
    kto będzie się w tym orientował. Być może, że ich przepisy zabraniają
    wywozu dewiz. Ja na Twoim miejscu napisał bym pismo do ich ambasady w
    Polsce z prośbą o wyjaśnienie. Grzecznie i na temat.

    Z punktu widzenia polskiego prawa, to obcokrajowiec wjeżdżając deklaruje
    ilość wwożonych dewiz. No i jeśli jest na wizie turystycznej, to nie może
    zarobkować, więc niby nie powinien wywozić więcej, niż wwiózł. Dewiz
    obcych nie mógł pobrać z bankomatu. Nie jestem na bieżąco, ale zabronione
    było dawniej sprzedawanie dewiz obcokrajowcom, wiec nie mógł również ich
    kupić za pieniądze wypłacone w bankomacie. Tak więc ewentualnie istniały
    by podstawy prawne do wszczęcia postępowania w tej sprawie przez celników.
    Jednak nie mam pojęcia, jak to wygląda na Ukrainie.