  • 1. Data: 2005-01-04 06:58:35
    Temat: "Udziały" pracownika w firmie
    Od: "Alicja" <a...@w...pl>

    Witam,
    Mój Tato przepracował w swojej firmie (komunikacja) wiele lat, w ubiegłym
    roku odszedł na emeryturę. Tuż przed odejściem rozpoczęła się "prywatyzacja"
    i pracownikom zaproponowano udziały w firmie. Co miesiąc płacą symboliczną
    kwotę (kilkanaście złotych), ma to potrwać kilka lat. I tu moje pytanie:
    jakie są ewentualne korzyści z takich udziałów w firmie? Jesli firma
    upadnie, czy te udziały przepadają? Rodzice coraz częściej zastanawiają się
    czy to ma sens, tym bardziej że oboje są na emeryturze i skrupulatnie liczą
    wydatki.
    Z góry dziękuję za komentarze i sugestie
    Pozdrawiam,
    Alicja

  • 2. Data: 2005-01-04 09:15:02
    Temat: Re: "Udziały" pracownika w firmie
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    Alicja napisał(a):
    I tu moje pytanie:
    > jakie są ewentualne korzyści z takich udziałów w firmie?

    Jeżeli wartość udziałów będzie wyższa od ceny ich nabycia i znajdzie się
    nabywca, który tę cenę zapłaci, to korzyść jest oczywista. Czasami nawet
    zdarzają się przypadki, że znajduje się nabywca skłonny zapłacić cenę
    wyższą od wartości księgowej.

    > Jesli firma
    > upadnie, czy te udziały przepadają?

    Zwykle tak bywa, że w przypadku upadłości wartość majątku firmy nie
    wystarcza na pokrycie roszczeń wierzycieli, wówczas udziały są
    bezwartościowe. Choć zdarzają się (odosobnione) przypadki, że po
    zakończeniu procesu upadłości jakiś majątek zostaje i wówczas mogą się
    nim podzielić udziałowcy.
    nn

  • 3. Data: 2005-01-04 18:50:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Alicja" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    W praktyce, to z reguły nie ma żadnej wartości. Głównie z tego powodu, że
    pracownik ma jaką tam ułamkową część własności. nic nie może zrobić. Często
    koszty utrzymania tych udziałów są większe, od ich wartości. Okazuje się, ze
    nawet jak chcesz sprzedać, to drożej wyjdzie prowizja dla maklera, niż cena.

    W moim odczuciu, to po prostu tylko wybieg dla mas. To tak ładnie przy
    negocjacjach wygląda, że związki zawodowe wywalczyły ileś tam procent. I nic
    więcej w praktyce z reguły.

  • 4. Data: 2005-01-05 07:01:19
    Od: "Alicja" <a...@w...pl>

    Dzięki za wszystkie uwagi :-)