  • 1. Data: 2008-08-18 22:31:41
    Temat: Udostępnienie zdjęć medycznych
    Od: Tomasz Pięciak <t...@g...com>

    Dzień dobry Państwu

    Moje pytanie jest następujące... Czy pacjent musi wyrazić zgodę, aby
    materiały w postaci obrazów medycznych np obrazy usg, rentgen,
    tomografia komputerowa itp... można było udostępnić do celów naukowych
    dla inżynierów zajmujących się cyfrowym przetwarzaniem obrazów?

    Czy pacjent musi wyrazić zgodę?

    Niestety, cyfrowe zdjęcia medyczne są w specjalnym standardzie, który
    zawiera dane osobiste pacjenta (imię, nazwisko, adres zamieszkania
    itp...). Czy w takim razie można je udostępnić na cele naukowe, mimo
    iż zawierają w/w dane?

    Z wyrazami szacunku
    Tomasz Pięciak

  • 2. Data: 2008-08-19 00:13:14
    Temat: Re: Udostępnienie zdjęć medycznych
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomasz Pięciak wrote:
> [...]
    > zawiera dane osobiste pacjenta (imię, nazwisko, adres zamieszkania
    > itp...). Czy w takim razie można je udostępnić na cele naukowe, mimo

    Zdjęcia można udostępnić, dane nie.
    Zdjęcia mają być anonimowe, przy czym możemy się spierać czy imię i
    nazwisko to już dane pozwalające zindetyfikować osobą, czy jeszcze nie.
    Po mojemu nie.
    "Specjalny standard" ma jak najbardziej opublikowaną specyfikację i te
    dane bez problemu można usunąć. Robota dla informatyków w szpitalu,
    przed udostępnieniem zdjęć.

  • 3. Data: 2008-08-19 12:28:08
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> wrote
    > Zdjęcia można udostępnić, dane nie.
    > Zdjęcia mają być anonimowe, przy czym możemy się spierać czy imię i

    Ale tylko zakładając, że dane i zdjęcia pochodzą ze zbioru danych. Tak więc
    musiałaby istniej najpierw jakaś kartoteka, baza zdjęc z danymi. Ustawa o
    ochronie danych tyczy się tylko zbiorów, a nie pojedynczych danych. Po
    drugie to nawet gdyby to założenie było spełnione, to ustawa zawiera kilka
    wyłączeń, gdy zbieranie i przekazywanie danych jest dozwolone, trzeba by
    dobrze sprawdzić czy tak szczytny cel jak badania naukowe nad zdrowiem by
    się nie załapały.

    Należałoby jednak gruntownie prześledzić rozporządzenie ministra zdrowia,w
    sprawie, bodajże, dokumnetacji medycznej, tam może będzie coś ciekawego, co
    jest dozwolone, a co nie. Dokumentacja medyczna to dość wyjątkowa sprawa,
    tak więc powinno się szukać w przepisach szczegółowych. Jeśli dobrze
    pamiętam, z założenia, co do zasady dokumentacja medyczna jest własnością
    pacjenta, więc nie jestem pewien czy raczej tutaj nie tkwi wymóg uzyskiwania
    jesgo zgody. No chyba, że te przepisy mówią coś o innych celach
    udostępniania bez zgody pacjenta, np. dla badań naukowych.

  • 4. Data: 2008-08-19 16:47:25
    Od: Tomasz Pięciak <t...@g...com>

> [...]
    > dobrze sprawdzić czy tak szczytny cel jak badania naukowe nad zdrowiem by

    Dziękuje Państwu za odpowiedzi

    Problemem jest to, że ten "specjalny standard" czyli standard DICOM -
    http://pl.wikipedia.org/wiki/DICOM zawiera w sobie dane pacjenta
    czyli w każdym zdjęciu w formacie DICOM mamy dokładne dane adresowe
    pacjenta, dane dotyczące jego samego, oraz przede wszystkim informacje
    "na co" ten pacjent chorował.

    Zbiór danych takich istnieje (przynajmniej powinien w szpitalu, gdzie
    są urządzenia cyfrowe do robienia zdjęć) i przechowuje te zdjęcia.

    Możecie mi Państwo poddać jakieś informację gdzie dokładnie szukać
    dalej?

    Z wyrazami szacunku
    Tomasz Pięciak

  • 5. Data: 2008-08-19 17:34:57
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Tomasz Pięciak wrote:
> [...]
    > są urządzenia cyfrowe do robienia zdjęć) i przechowuje te zdjęcia.
    >
    > Możecie mi Państwo poddać jakieś informację gdzie dokładnie szukać

    Zajrzyj tutaj:
    http://www.k-pacs.de/10528.html

    Export of native DICOM data *(with option for anonymization)* e.g. into
    the current DicomWorks folder

    Przejrzyjcie aktualnie uzytkowane oprogramowanie pod katem takiej samej
    funkcji, ewentualnie sciagnijcie z podanej lokalizacji K-PACS viewer
    (bezplatny, szczegoly w licencji).

    Wieslaw

  • 6. Data: 2008-08-19 18:20:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomasz Pięciak wrote:

> [...]
    > są urządzenia cyfrowe do robienia zdjęć) i przechowuje te zdjęcia.
    >
    > Możecie mi Państwo poddać jakieś informację gdzie dokładnie szukać

    Wiem, ze to DICOM.
    DICOM ma opcję eksportowania danych bez danych o pacjencie.
    Od strony technicznej nie stanowi to problemu.
    Jedynie informatyków należy wysłać na kurs.

  • 7. Data: 2008-08-19 18:47:06
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Tomasz Pięciak" <t...@g...com> wrote
    >Zbiór danych takich istnieje (przynajmniej powinien w szpitalu, gdzie
    >są urządzenia cyfrowe do robienia zdjęć) i przechowuje te zdjęcia.

    Jeśli to ma podlegać pod Ustawę o ochronie danych osobowych to musiałby
    istnieć zbiór uporządkowany, a skoro rzekomo taki istnieje to ja się
    zapytam: jest on zgłoszony do GIODO? :) Bo za brak zgłoszenia to można też
    polecieć równie dobrze jak za udostępnianie danych na potrzeby tych badań...
    Zresztą o interpretację też można kierować do Inspektora, czy można te
    wyniki badań przekazywać czy nie.

  • 8. Data: 2008-08-19 19:31:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Pięciak" <t...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Z tego co wiem, to te zdjęcia nie zawierają danych pacjenta, a jedynie
    indywidualny numer, na którego podstawie można w oparciu o ewidencje
    pacjentów zdjęcie przyporządkować do określonej osoby. Kilkukrotnie miałem
    okazje pracować akurat z takimi zdjęciami i zawsze identyfikowane były
    numerem książki szpitalnej, a nie danymi pacjenta.