  • 1. Data: 2009-09-25 13:50:40
    Temat: Udostępnianie schematów, serwisówek a prawo
    Od: "SebaeL" <s...@X...onet.pl>

    Czasami (z racji tego, że lubię stary sprzęt audio, tzw. vintage) potrzebuję
    znaleźć w sieci schemat lub instrukcję do konkretnego modelu sprzętu
    grającego. W 90% przypadków spotykam się z mozliwością odpłatnego zassania
    takowych - zarówno na stronach polskich, jak i zagranicznych.
    W związku z tym ciekawi mnie, jak to wygląda w świetle prawa:
    - czy obowiązuje tutaj prawo autorskie?
    - czy każdy może na swojej stronie publikować schematy serwisowe "za free"?
    - czy legalne jest pobieranie opłaty za takowe (pan Jurek elektronik spod
    siódemki ma 200 skserowanych schematów, poskanował je i na swojej stronie
    wystawił do pobrania po pięć zyli za sztukę) bez zgody firmy - producenta
    sprzętu?

    SebaeL
    --
    http://www.expostand.pl
    http://www.studio-bordo.pl

  • 2. Data: 2009-09-25 15:28:05
    Temat: Re: Udostępnianie schematów, serwisówek a prawo
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    SebaeL wyskrobał(a):
> [...]
    > spod siódemki ma 200 skserowanych schematów, poskanował je i na
    > swojej stronie wystawił do pobrania po pięć zyli za sztukę) bez zgody

    To wszystko zależy według jakiego prawa będziemy oceniać takie
    udostępnianie. Być może (w co wątpię w przypadku np. USA) takie
    udostępnianie jest dozwolone. W prawie polskim raczej nie - bez zgody
    autora. Pobieranie opłat za pobieranie i ich legalność to bardziej
    skomplikowana sprawa. Zależy za co jest ta opłata - czy za udzielenie
    licencji w świetle prawa autorskiego (udostępniający jej nie ma, więc sam
    komu innemu nie może jej udzielić), czy za jakąś usługę np. downloadu.

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2009-09-25 21:04:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał w wiadomości

    Sądzę, ze najpoważniejszym problemem w wypadku starego sprzętu będzie
    znalezienie osoby pokrzywdzonej uprawnionej do złożenia wniosku o ściganie.

  • 4. Data: 2009-09-26 09:22:18
    Od: "SebaeL" <s...@X...onet.pl>

    Robert Tomasik napisał:
    > Sądzę, ze najpoważniejszym problemem w wypadku starego sprzętu będzie
    > znalezienie osoby pokrzywdzonej uprawnionej do złożenia wniosku o
    > ściganie.

    "Stary" w tym przypadku to lata osiemdziesiąte i wcześniej - producenci to
    np. Luxman, Denon, Marantz etc., w 90% istniejące firmy.

    SebaeL
    --
    http://www.expostand.pl
    http://www.studio-bordo.pl

  • 5. Data: 2009-09-26 15:46:43
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

> [...]
    > licencji w świetle prawa autorskiego (udostępniający jej nie ma, więc sam
    > komu innemu nie może jej udzielić), czy za jakąś usługę np. downloadu.

    Instrukcje serwisowe nie podlegaja prawu autorskiemu!
    Instrukcje serwisowe sa sprzedawane przez rozne instytucje, nasjczesciej
    jest to producent sprzetu, ale i pan "kazio" znajac na pamiec dany sprzet
    tez moze taka napisac.
    Prawa patentowe nadal ma producent sprzetu. Ale nie na instrukcje serwisowa.
    Pan "kazio" skserowal-skanowal i odsprzedaje bo mu wolno! Instrukcja
    serwisowa to nie ksiazka czy film.
    Moze byc np. zakaz dokonywania zmian w danej instrukci i odsprzedawanie jej
    jako oryginalu.
    Tak bylo kiedy... a teraz? Jak sadze w Polsce wszystko kozliwe i za chwile
    zakazem bedzie objete oddychane bez opisemnej zgody...

  • 6. Data: 2009-09-26 18:01:36
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    pmlb pisze:

    > Instrukcje serwisowe nie podlegaja prawu autorskiemu!
    Dlaczego z wykrzyknikiem? Jak najbardziej mogą podlegać, zależy to os
    tego czy spełniają kryterium bycia utworem.

    > Instrukcje serwisowe sa sprzedawane przez rozne instytucje, nasjczesciej
    > jest to producent sprzetu, ale i pan "kazio" znajac na pamiec dany
    > sprzet tez moze taka napisac.

    Żaden dowód, każdy może z pamięci opisać niebo i chmury, z pewnością nie
    uczyni to z niego Mickiewicza, ale może stworzyc własny utwór.

    > Prawa patentowe nadal ma producent sprzetu. Ale nie na instrukcje
    > serwisowa.

    Zdecydowanie nie. Widać, ze nie masz niestety pojęcia o patentach, a z
    koro w ogóle wymieniasz je tutaj, to oznacza to również,ze nie masz
    pojęcia o prawie autorskim.

    > Pan "kazio" skserowal-skanowal i odsprzedaje bo mu wolno!

    Zbnó wykrzyknik zamiast argumentu.

    Instrukcja
    > serwisowa to nie ksiazka czy film.

    I co z tego? Wiersz czy piosenka to nie film.

  • 7. Data: 2009-09-28 12:23:50
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Żaden dowód, każdy może z pamięci opisać niebo i chmury, z pewnością nie
    > uczyni to z niego Mickiewicza, ale może stworzyc własny utwór.

    Ale pan Kazio nie stworzy własnego utworu, schemat musi być identyczny,
    różnice mogą być w rozmieszczeniu elementów itp., ale fukcjonalnie to musi
    być to samo. Opis działania też nie może być wziety z sufitu.

    Pozdro Przemek