  • 1. Data: 2008-10-09 13:11:44
    Temat: Re: Tylko umowy o dzieło
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    pjb pisze:
    > Witam.
    > Czy można zawierać tylko umowy o dzieło nie prowadząc działalności gospodarczej,
    > nie płacąc składek na ZUS ani nie pracując na etacie?
    >
    > Jeśli odpowiedź jest twierdząca, czy można opłacać ubezpieczenia zdrowotne,
    > dalej nie płacąc ZUSu i utrzymywać się tylko z umów o dzieło?

    Co do zasady jest to możliwe, pod warunkiem, że zadania na umowie o
    dzieło nie będą zbytnio podobne charakterem np. do umowy o pracę.

    Można również dobrowolnie ubezpieczyć się zdrowotnie w NFZ, ale nie
    wiem, czy nie korzystniej byłoby zawrzeć ze "znajomą firmą" umowę
    zlecenie na 10zł miesięcznie. Od tej kwoty będzie opłacana składka
    zdrowotna (i społeczna), dając pełne ubezpieczenie zdrowotne.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-10-09 13:21:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 09 Oct 2008 13:15:28 +0000, pjb napisał(a):

    > Czy można zawierać tylko umowy o dzieło nie prowadząc działalności gospodarczej,
    > nie płacąc składek na ZUS ani nie pracując na etacie?

    Tak pod warunkiem, że będą to umowy z firmami a nie osobanmi fizycznymi
    nieprowadzącymi działalności gospodarzcej.

    > Jeśli odpowiedź jest twierdząca, czy można opłacać ubezpieczenia
    > zdrowotne, dalej nie płacąc ZUSu i utrzymywać się tylko z umów o dzieło?

    Tak. Istnieje coś takiego jak dobrowolne ubezpieczenia zdrowotne. Składka
    jest wyższa niż przy działalności gospodarczej, ale nadal w większości
    odliczalna od podatku.

  • 4. Data: 2008-10-09 16:15:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    pjb pisze:
    > Witam.
    > Czy można zawierać tylko umowy o dzieło nie prowadząc działalności gospodarczej,
    > nie płacąc składek na ZUS ani nie pracując na etacie?

    Oczywiście.

    O ile nie spełnisz kryteriów na działalność ("w sposób ciągły i
    zorganizowany...").

    > Jeśli odpowiedź jest twierdząca, czy można opłacać ubezpieczenia zdrowotne,
    > dalej nie płacąc ZUSu i utrzymywać się tylko z umów o dzieło?

    Tak, aczkolwiek IMHO bardziej opłaca się nie płacenie składek tylko
    odkładanie ich na własny fundusz zdrowotny ;)

  • 5. Data: 2008-10-10 18:39:55
    Od: pjb <p...@p...net>

    On Thu, Oct 09, 2008 at 03:11:44PM +0200, Liwiusz wrote:

    > Co do zasady jest to możliwe, pod warunkiem, że zadania na umowie o
    > dzieło nie będą zbytnio podobne charakterem np. do umowy o pracę.

    Dzięki.
    Jest nadzieja.

    pjb