  • 1. Data: 2005-07-12 13:55:28
    Temat: Transport morski - problem ze spedytorem/armatorem
    Od: "Matex" <p...@N...wp.pl>

    Witam

    Zleciłem transport morski kontenera spedytorowi. Otrzymałem kopię
    konosamentu, że mój kontener znajduje się na statku X. Statek ten miał
    zawinąć(i zawinął) do portu przeznaczenia w terminie. Po kilka dniach
    rejsu, okazało się, że mój ładunek został zdjęty z burty i czekał 10
    dni na nabrzeżu na inny statek, powiedzmy Y. Y wchodzi do portu
    przeznaczenia w takim terminie, że musze kontrahentowi płacic kary za
    niewywiązanie sie umowy dostawy.

    Czy moge, a jeżeli tak to w jaki sposób, na co sie powołując, roscic
    pretensje finansowe do spedytora że ten nie sprawdzał na bieżąco, co
    dzieje się ze zleconym przeze mnie transportem. Że dopuscił do
    opóźnienia( i nie wchodziły tu żadne sprawy związane z bezpieczeństwem
    na morzu) pozwalając na przestuj kontenera w jakimś tam porcie. Że
    naraził mniue na straty finansowe(które oczywiście mogę
    udokumentowac). Że nie miałem żadnej informacji o wydłużeniu terminu
    dostawy, bo gdybym o tym wiedział to niedopusciłbym żeby kontener,
    stał gdzieś w świecie przez 10 dni a co najwyżej 1-2, nawet kosztem
    wykupienia dodatkowego miejsca na innym statku, ale nie ponósłbym
    kosztów kary.

    Moze ktos podpowie od czego zacząć bo nie mam doswiadczenia w tych
    sprawach, to mój pierwszy import.

    pzdr
    Matex

  • 2. Data: 2005-07-12 16:26:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Matex" <p...@N...wp.pl> napisał w wiadomości

    Czy umowa przewidywała określony termin dostawy, czy termin ów wynikał
    tylko i wyłącznie z dostarczonego Ci konosamentu?

  • 3. Data: 2005-07-12 16:43:44
    Od: "Matex" <p...@N...wp.pl>

    > Czy umowa przewidywała określony termin dostawy, czy termin ów
    wynikał
    > tylko i wyłącznie z dostarczonego Ci konosamentu?

    Niestety, umowa nie przewidywała konkretnej daty dostawy. Ponoc nawet
    takowej klauzuli nie można zawrzeć bo nikt w transporcie morskim nie
    daje gwarancji na terminowe dopłynięcie statku. Z różnych powodów,
    choćby pogody, awarii statku, czy nawet napadu piratów :-)) Czyli tak
    naprawdę, teoretycznie mogliby to przywieźć w grudniu i nic (dla nich)
    by się nie stało.

    Ale w moim przypadku nic takiego nie miało miejsce. Kontener był na
    własciwym statku, który dopłynął na czas i nie wiadomo dlaczego ktos
    go z tego statku zdjął.

    Reasumując - nie mam pretensji do armatora że zrobił przeładunek, ma
    do tego prawo. Może zmienić trasę rejsu, czas itp. Ale mam pretensje
    do spedytora że tego nie monitorował i nie dał mi szansy zareagować
    tak żeby ściągnąć mój towar na czas. I w tym zakresie szukam pomocy.

    pzdr
    Matex