  • 1. Data: 2004-10-15 18:23:14
    Temat: Testament - procedura sądu (pytanie od strony praktycznej)
    Od: "Aurore" <s...@o...pl>

    Witam.
    Jezeli skladam do Sadu wniosek o nabycie spadku, w jaki sposob Sąd sprawdza czy
    był testament? Wiem, ze w Urzedzie Gminy nie ma, ale moze byc przeciez u
    notariusza, a jesli... to w jaki sposob nastepuje jego przekazanie Sadowi?
    Czy np. przy wlasnosci ujetej w Ksiedze Wieczystej znajduje sie adnotacja o
    testamencie? W jaki sposob notariusz dowiaduje sie, ze nalezy przekazac
    testament?
    Jest to dla mnie zwyczajnie niejasne, gdyz mamy tysiace notariuszy w Polsce.
    Bylabym wdzieczna za odpowiedzi, z pewnoscia ktos z Was byl w podobnej sytuacji.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-10-15 18:44:36
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Aurore wrote:
    > Jezeli skladam do Sadu wniosek o nabycie spadku, w jaki sposob Sąd sprawdza czy
    > był testament?

    pyta się uczestników...

    KG

  • 3. Data: 2004-10-15 20:38:53
    Od: Dredd<...@...pl>

    > pyta się uczestników...

    ..spośród których przynajmniej jeden składa tzw. zapewnienie
    spadkowe pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2004-10-15 22:17:28
    Od: s...@o...pl

    Dziękuję Wam za odpowiedź.

    Ale, dla mnie to i tak nie jest jasne.
    Jeśli ja np. składam wniosek o nabycie spadku wraz z bratem, w którym to
    wniosku potwierdzam, ze "testamentu nie ma", ale wg mojej wiedzy.
    Wiem, że ojciec był szantażowany przez swoje rodzeństwo, i być może dokonał
    zapisu u notariusza, zaś co do informacji we wniosku o spadek uznaje jako osoby
    dziedziczace tylko mnie i brata, bo jest to zgodne z moja wiedza.
    Jak dla mnie to bez sensu jest rola notariusza, powinien istniec rejestr
    testamentow jakis ogolnopolski, zeby nikt nie mogl niczego mataczyc.
    A niestety różnie się dzieje.
    Pozdrawiam
    A.

  • 5. Data: 2004-10-16 08:57:11
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia 15 Oct 2004 20:23:14 +0200, Aurore <s...@o...pl> napisał:

> [...]
    > był testament? Wiem, ze w Urzedzie Gminy nie ma, ale moze byc przeciez u
    > notariusza, a jesli... to w jaki sposob nastepuje jego przekazanie

    Sad tego nie sprawdza. Sąd pyta czy jest testament. Jak nie zgłosi się
    nikt kto wie o testamencie to znaczy że testamentu nie ma.

    > Czy np. przy wlasnosci ujetej w Ksiedze Wieczystej znajduje sie
    > adnotacja o
    > testamencie?

    Nie.

    > W jaki sposob notariusz dowiaduje sie, ze nalezy przekazac
    > testament?

    Jak sie dowie, ze deponent testamentu zmarł to go przekaze.

    > Jest to dla mnie zwyczajnie niejasne, gdyz mamy tysiace notariuszy w
    > Polsce.
    > Bylabym wdzieczna za odpowiedzi, z pewnoscia ktos z Was byl w podobnej
    > sytuacji.

    Uczestnicy postępowania mają przedstawić sądowi testament. Sądu nie
    obchodzi jak się dowiedzą gdzie on jest. Jak tego nie zrobią sad orzeknie
    o dziedziczeniu z ustawy. Wyjatkowo, gdy osoba, która ma testament nie
    chce go oddać Sąd wezwie ją do tego "urzędowo".

    --
    Falkenstein