  • 1. Data: 2004-08-29 19:19:55
    Temat: Testament
    Od: Borszczuk <c...@U...wfmh.org.pl.TW>

    Witam,

    na stronie http://www.brpo.gov.pl/index.php?poz=220&id=8 stoi:

    "Testament nie daje pewności, że poszczególne składniki majątku staną się
    własnością osób wskazanych przez testatora jako spadkobiercy. W przypadku,
    gdy spadkobierców jest kilku, sąd, który dokonuje działu spadku, czyli
    przydziela poszczególne składniki majątku poszczególnym spadkobiercom, nie
    jest związany wolą testatora, ale powinien ją respektować. Spadkobiercy
    mogą także we własnym zakresie dokonać podziału majątku spadkowego w drodze
    umowy. "

    Moze nadinterpretuje albo w/w tekst jest zle sformulowany, czy w takim
    razie testament domyslnie nie jest raczej "poboznym zyczeniem" testatora
    miast jest oswiadczeniem woli?

    I druga kwestia - gdzie przechowywane lub rejestrowane sa testamenty?
    Jesli tylko rejestrowane a przechowywane u notariusza to co w przypadku
    gdy ten np. zamknie interes?

    --
    Life is a beach and then you dive...

    Marcin

  • 2. Data: 2004-08-29 19:27:19
    Temat: Re: Testament
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Borszczuk wrote:
    > Moze nadinterpretuje albo w/w tekst jest zle sformulowany, czy w takim
    > razie testament domyslnie nie jest raczej "poboznym zyczeniem" testatora
    > miast jest oswiadczeniem woli?

    Jest oświadczeniem woli. Ale w zasadzie nie można w testamencie
    rozporzadzać określonymi składnikami majątku. A przynajmniej nie będzie
    to oznaczało że ktoś staje się spadkobiercą tej rzeczy. Dziedziczy się
    bowiem majątek w częściach (ułamkowych), a nie jego składniki.

    > I druga kwestia - gdzie przechowywane lub rejestrowane sa testamenty?

    Nigdzie nie są rejestrowane.

    > Jesli tylko rejestrowane a przechowywane u notariusza to co w przypadku
    > gdy ten np. zamknie interes?

    przekazywane są do sądu

    KG

  • 3. Data: 2004-08-29 19:48:18
    Od: Borszczuk <c...@U...wfmh.org.pl.TW>

    kam wrote:

> [...]
    > to oznaczało że ktoś staje się spadkobiercą tej rzeczy. Dziedziczy się
    > bowiem majątek w częściach (ułamkowych), a nie jego składniki.

    To inaczej, przykalodow jesli sporzadze testament i zapisze swoja wole ze
    "wszystkie moje dobra etc. przekazuje XXX" to jakies znaczenie w razie
    zejscia, zwazywszy ze jedyna moja rodzina bliska to ojciec i brat,
    zas XXX nie jest rodzina?

    > Nigdzie nie są rejestrowane.

    To skad wiadomo ze testament istnieje i trzeba go otworzyc?

  • 4. Data: 2004-08-29 19:53:45
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Borszczuk wrote:
> [...]
    > "wszystkie moje dobra etc. przekazuje XXX" to jakies znaczenie w razie
    > zejscia, zwazywszy ze jedyna moja rodzina bliska to ojciec i brat,

    W tym wypadku cały Twój majątek przypadnie XXX. Ale ojciec jako
    uprawniony do zachowku będzie mógł dochodzić od XXX zapłaty kwoty
    stanowiącej 1/2 (wyjątkowo 2/3) tego, co przypadłoby mu gdyby nastąpiło
    dziedziczenie ustawowe.

    > To skad wiadomo ze testament istnieje i trzeba go otworzyc?

    Jeśli nikt nie wie albo nie ujawni tego, to nie wiadomo...

    KG

  • 5. Data: 2004-08-29 20:07:21
    Od: Borszczuk <c...@U...wfmh.org.pl.TW>

    kam wrote:

    > Jeśli nikt nie wie albo nie ujawni tego, to nie wiadomo...

    Czyli musze powiedziec ze jest testament i gdzie sie znajduje, tak?