  • 1. Data: 2010-08-01 14:20:07
    Temat: Test ze znajomości ryzyka inwestycyjnego
    Od: nullpointer <i...@n...dojdzie.pl>

    Witam,

    mam taki problem, być może potraficie mi pomóc.
    Otóż parę lat temu nabyłem jednostki uczestnictwa w funduszu
    inwestycyjnym. Zrobiłem to w ramach usług, które oferował (przez
    internet) mój bank (Millennium).

    Jakiś czas temu weszło w życie Rozporzączenie MF z dnia 20 listopada
    2009 i zaczęła się jatka... ;-)

    Otóż bank stwierdził, że nie mogę zbyć udziałów w funduszu, do póki nie
    przeprowadzę testu znajomości ryzyka inwestycyjnego i nie podpiszę
    dokumentu, w którym potwierdzam, że bank nie ponosi odpowiedzialności za
    ew. straty, które na tym funduszu poniosę. Po takim stwierdzeniu
    uznałem, że dokument nie jest dla mnie korzystny.

    Trochę się wzburzyłem i testu nie przeprowadziłem ani też niczego nie
    podpisałem.
    Stan obecny jest więc taki, że mam zainwestowane pieniądze, których "nie
    ma", bo nie mogę z nimi nic zrobić - bank blokuje mi do nich dostęp,
    szantażem zmuszając mnie do podpisania niekorzystnego dokumentu.

    Napisałem już reklamację, ale jak na razie spuścili mnie na drzewo,
    chowając się za w/w rozporządzeniem.

    Pytania:
    1. Czy takie rozporządzenie działa wstecz? Tzn. czy bank ma prawo
    blokować mi możliwość zbycia jednostek? W rozporządzeniu Par 15. Ust. 1
    jest mowa konieczności przeprowadzenia testu w momencie zawarcia umowy
    świadczenia usług maklerskich - a przecież nabyłem te jednostki bez
    żadnej umowy innej niż o założenie konta bankowego.

    2. Do kogo mogę się zwrócić? KNF? Jakiś arbiter / sąd polubowny? Czy od
    razu iść do sądu / prokuratury? (i z jakim paragrafem?)

    --
    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2010-08-01 18:30:54
    Temat: Re: Test ze znajomości ryzyka inwestycyjnego
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "nullpointer" <i...@n...dojdzie.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,

    skarga do banku wraz z informacja, ze pozostaje do wiad. KNF.
    do tego ew. w nast. kolejnosci zlozenie wniosku do arbitra, mozesz sie tez
    skontaktowac z arbitrem zeby ustalic tresc skargi.

    pozdrawiam, wromek

  • 3. Data: 2010-08-01 19:16:54
    Temat: Re: Test ze znajomo?ci ryzyka inwestycyjnego
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-08-01 20:30, wromek pisze:

    > skarga do banku wraz z informacja, ze pozostaje do wiad. KNF.
    > do tego ew. w nast. kolejnosci zlozenie wniosku do arbitra, mozesz sie tez
    > skontaktowac z arbitrem zeby ustalic tresc skargi.

    Hmm, nie znam dobrze tych procedur ale rzeczywiście to tak działa że
    strony mogą sobie z arbitrem uzgadniać treści pism i odpowiedzi na nie?
    To jaką funkcję pełni ten arbiter?

    --
    spp

  • 4. Data: 2010-08-01 19:53:24
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

    > Hmm, nie znam dobrze tych procedur ale rzeczywiście to tak działa że
    > strony mogą sobie z arbitrem uzgadniać treści pism i odpowiedzi na nie?
    > To jaką funkcję pełni ten arbiter?
    chodzi o swego rodzaju doradztwo, luzna rozmowa nt. sprawy przeciez nie
    zaszkodzi.

  • 5. Data: 2010-08-01 20:03:39
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-08-01 21:53, wromek pisze:

    > chodzi o swego rodzaju doradztwo, luzna rozmowa nt. sprawy przeciez nie
    > zaszkodzi.

    No właśnie o to chodzi. :(
    Sądzisz, że strony postępowania powinny mieć możliwość radzenia się i
    szukania pomocy u sędziego?

    --
    spp

  • 6. Data: 2010-08-02 08:21:07
    Od: "wromek" <wromek@...poczta.onet.pl>

    > No właśnie o to chodzi. :(
    > Sądzisz, że strony postępowania powinny mieć możliwość radzenia się i
    > szukania pomocy u sędziego?

    wg mnie to swego rodzaju mediator, jego zadaniem jest doprowadzic do
    sytuacji zadowolenia obu stron sporu bo jak ktos wyjdize niezadowolony to
    sprawa sie zacznie babrac. biorąc pod uwage stanowisko banku mysle, ze
    szybko sie wycofają i przestaną pieniaczyc a tu chodzi o rozwiazanie
    problemu a nie ciąganie sie po sądach ;)