  • 1. Data: 2008-12-25 09:16:22
    Temat: Świadkowanie na sprawie rozwodowej
    Od: Buster <r...@w...p.lodz.pl>

    Witam.
    Mam następujące pytanie. Są dwie siostry. Jedna z nich się rozwodzi i
    chce powołać drugą na świadka. Czy ta druga siostra (powoływana) może
    odmówić zeznań?? Albo w ogóle nie stawić się na sprawę?? Jak to prawnie
    załatwić??

    --
    Pozdrowienia
    Radek Dobrowolski

  • 2. Data: 2008-12-25 13:03:21
    Temat: Re: Świadkowanie na sprawie rozwodowej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Buster" <r...@w...p.lodz.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > chce powołać drugą na świadka. Czy ta druga siostra (powoływana) może
    > odmówić zeznań?? Albo w ogóle nie stawić się na sprawę?? Jak to prawnie

    Odmówić może, ale praktycznego znaczenia to żadnego mieć nie będzie. Każdy
    wezwany przez sąd w charakterze świadka musi się stawić i złożyć zeznania.
    Może oczywiście kłamać albo utrzymywać, że nie wie czegoś tam, ale ze
    świadomością, że jeśli sąd się w tym zorientuje i będzie mógł tego dowieść,
    to grozi jej odpowiedzialność karna.

  • 3. Data: 2008-12-25 13:57:08
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > świadomością, że jeśli sąd się w tym zorientuje i będzie mógł tego
    > dowieść, to grozi jej odpowiedzialność karna.

    A od kiedy to art. 261 kpc przestał obowiązywać ???

    grzech

  • 4. Data: 2008-12-25 15:01:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "grzech" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A od kiedy to art. 261 kpc przestał obowiązywać ???

    Ale to nie oznacza, ze możemy sobie po prostu nie stawić się na wezwanie.
    Siostra zostanie przez sąd pouczona o przysługujących jej prawach i jeśli
    oświadczy, że pragnie skorzystać z prawa do odmowy składania zeznań, to
    zostanie zwolniona. Ale stawić się musi i zapobiec podaniu jej na świadka
    nie może. Faktycznie teraz czytam i przypłyciłem trochę odpowiedź, bo
    zapomniałem napisać, ze już przed sądem może tych zeznań odmówić.

  • 5. Data: 2008-12-25 15:25:59
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie może. Faktycznie teraz czytam i przypłyciłem trochę odpowiedź, bo
    > zapomniałem napisać, ze już przed sądem może tych zeznań odmówić.

    I tu się zgadzamy. Jest jeszcze druga możliwość. Siostry mogą porozmawiać ze
    sobą i jest możliwość wycofania wniosku o przesłuchanie.

    grzech

  • 6. Data: 2008-12-25 16:07:32
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    grzech pisze:

    > I tu się zgadzamy. Jest jeszcze druga możliwość. Siostry mogą porozmawiać ze
    > sobą i jest możliwość wycofania wniosku o przesłuchanie.

    O ile sąd wyrazi na to zgodę. :)

    Michał

  • 7. Data: 2008-12-31 08:04:48
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > podaniu jej na świadka nie może. Faktycznie teraz czytam i przypłyciłem
    > trochę odpowiedź, bo zapomniałem napisać, ze już przed sądem może tych

    odmówić można też na piśmie

    KG

  • 8. Data: 2008-12-31 17:44:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > odmówić można też na piśmie

    Podsuniesz jakąś podstawe prawną? Nie to, bym wątpił, ale po prostu jak
    dotąd wydawało mi się, że jednak trzeba przyjść osobiście.

  • 9. Data: 2008-12-31 20:14:04
    Od: kam <...@...pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > Podsuniesz jakąś podstawe prawną?

    a podsuniesz podstawę że nie można? :)
    jeśli chodzi o postępowanie karne, to było orzeczenie SN, że można
    (namiary w wolnej chwili)

    KG

  • 10. Data: 2009-01-01 13:00:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <...@...pl> napisał w wiadomości
    > a podsuniesz podstawę że nie można? :)

    Nie. Raczej utarty zwyczaj. Dlatego zapytałem, bo w sumie faktycznie
    przeciwwskazań nie ma poza zdroworozsądkowym, że na wezwanie należy się
    stawić.

    > jeśli chodzi o postępowanie karne, to było orzeczenie SN, że można
    > (namiary w wolnej chwili)

    Skoro tak, to na pewno można to zrobić w cywilnym.