  • 1. Data: 2008-12-24 13:50:21
    Temat: Jak w praktyce stosować zastaw na rzeczach wniesionych?
    Od: przypadek <p...@g...pl>

    Taka sytuacja: najemca lokalu mieszkaniowego nie płaci i wynajmujący
    decyduje się zastosować zastaw na rzeczach wniesionych. Jak to ma
    wyglądać w praktyce?
    1. Czy ma prawo żądać wydania rzeczy?
    2. Czy ma prawo w razie odmowy żądania 1. wejść do lokalu i zabrać te
    rzeczy i zatrzymać na własne niebezpieczeństwo? (gdzie ochrona
    posiadania?)
    3. Czy ma raczej stać przed lokalem i uniemożliwiać wyniesienie rzeczy
    zastawionych (ustawodawca trochę kiepski los zgotował takiemu
    właścicielowi?)
    4. Czy przypadkiem jeśli najemca będzie wynosił te rzeczy a
    wynajmujący sprzeciwi się i zachowa je na własne niebezpieczeństwo,
    ale poza przedmiotem najmu, to czy zastaw nie wygaśnie? :) Innymi
    słowy - właściciel powinien wejść do lokalu i pilnować w lokalu na
    własne niebezpieczeństwo zastawu, a lokatora dla bezpieczeństwa rzeczy
    nie wpuszczać do mieszkania (taka eksmisja bez wyroku)?

    Ja generalnie mam zdanie o tym wszystkim, ale toczę taki spór na innym
    forum:
    022&v=2&s=0

    i to wzbudziło moje wątpliwości, bo w mojej interpretacji taki zastaw
    dla wynajmującego funta kłaków niewart, jeśli mógłby on jedynie
    warować pod drzwiami lokalu i czekać kiedy będzie mógł sprzeciwić się
    wyniesieniu rzeczy z przedmiotu najmu...