  • 1. Data: 2002-03-07 11:44:48
    Temat: Stowarzyszenie a zwolnienie od kosztow postepowania rejestrowego - problem, pomocy!!!
    Od: s...@p...onet.pl (kamil)

    Witam.

    Czy ktos moglby mi powiedziec o co w tym wszystkim chodzi, bo ja
    troche zglupialem. Otoz:

    Zakladajac stowarzyszenie zlozylismy wniosek o zwolnienie z kosztow
    postepowania rejestracyjnego. Brzmialo ono mniej wiecej tak:

    Wniosek o zwolnienie uczestnika postępowania od kosztów sądowych

    Na podstawie art. 113§2 k.p.c. wnoszę:
    o zwolnienie od kosztów sądowych w postępowaniu rejestrowym

    Uzasadnienie

    Dnia blebleble na zebraniu założycielskim powołane zostało
    Stowarzyszenie Blebleble.

    Nasze stowarzyszenie w chwili obecnej nie posiada żadnego majątku.

    Nasze stowarzyszenie nie jest organizacją nastawioną na zysk.
    Wszystkie środki, które znajdą się w przyszłości w dyspozycji naszego
    stowarzyszenia będą na bieżąco przeznaczane na realizację celów
    statutowych.

    Zważywszy na to, że nasza organizacja nie posiada wystarczających
    środków, aby opłacić koszty postępowania rejestrowego, prosimy o
    pozytywne rozpatrzenie naszego wniosku.

    Podpisy

    A oni teraz odpisuja, ze jezeli w przeciagu tygodnia nie zlozymy
    oswiadczen wszystkich czlonkow zalozycieli, w ktorym to znalezc sie
    maja nastepujace informacje: dokladne dane o stanie rodzinnym, majatku
    i dochodach, a w sczegolnosci o wysokosci osiaganych dochodow z
    wynagrodzenia za prace, o dochodach wspolmalzonka, o liczbie osob w
    rodzinie (na utrzymaniu), o posiadanych ruchomosciach i
    nieruchomosciach, o posiadanych oszczednosciach - ufffff, to odrzuca
    nasz wniosek (pismo z 27 lutego a doszlo dzisiaj - cos im sie nie
    spieszylo:) ).

    Chyba cos jest nie tak, bo:
    1) Co majatek czlonkow stowarzyszenia ma do majatku samego
    stowarzyszenia??
    2) Jak oni sobie to wyobrazaja, ze bede chodzil z koleda po ludziach i
    wypytywal wszystkich o to ile zarabiaja i ile maja kasy na koncie - na
    pewno kazdy mi powie :)

    Sam nie wiem co mam teraz zrobic. Moze ktos jest mi w stanie pomoc i
    poradzic co nalezy teraz zrobic i o co w tym wszystkim chodzi ?!?!?!

    pozd
    kamil

  • 2. Data: 2002-03-07 21:46:35
    Od: <p...@p...onet.pl>

    > Zakladajac stowarzyszenie zlozylismy wniosek o zwolnienie z kosztow
    > postepowania rejestracyjnego. Brzmialo ono mniej wiecej tak:
    [CIACH]

    > Chyba cos jest nie tak, bo:
    > 1) Co majatek czlonkow stowarzyszenia ma do majatku samego
    > stowarzyszenia??

    Nic pod warunkiem, że stowarzyszenie istnieje. A stowarzyszenie formalnie
    istnieje z chwilą wpisu do rejestru, co zapewne jeszcze nie nastąpiło. Gdyby
    stowarzyszenie istniało, to wtedy byłoby łatwiej. A tak istnieje tylko grupa
    założycieli, która nie ma osobowości prawnej. W każdym razie mają rację
    ([OT]:osobiście jestem zdania, że Sąd ma zawsze rację - spośród prawników tylko
    sędziów szanuję), bo takiego wniosku nie składa stowarzyszenie lecz założyciele.
    Dlatego każą składać takie oświadczenia (tak jak w przypadku zwolnienia od
    kosztów sądowych osoby fizycznej - bo ten wniosek składa ileś tam osób fizycznych).

    > 2) Jak oni sobie to wyobrazaja, ze bede chodzil z koleda po ludziach i
    > wypytywal wszystkich o to ile zarabiaja i ile maja kasy na koncie - na
    > pewno kazdy mi powie :)

    dodaj do tego oświadczenie o posiadanych nieruchomościach oraz ruchomościach
    znacznej wartości (samochody) itd. Ale o faktach nie ma sensu dyskutować.

    > Sam nie wiem co mam teraz zrobic. Moze ktos jest mi w stanie pomoc i
    > poradzic co nalezy teraz zrobic i o co w tym wszystkim chodzi ?!?!?!

    A) Złóż w sądzie wniosek o przedłużenie terminu i wtedy powoli zbieraj te
    oświadczenia. Zawsze możesz zebrać tylko część oświadczeń i wtedy starać się o
    częściowe zwolnienie (napisać pismo procesowe w którym zmieniasz wniosek). Z
    przedłużeniem terminu nie będzie kłopotu, bo Sąd zrozumie ile czasu trzeba
    poświęcić na zebranie tych oświadczeń. (Uzasadnij właśnie tak.)

    B) Olej ten wniosek, a Sąd przysle Ci wezwanie do zapłaty wpisu. Zapłać wpis - a
    jeśli nie masz kasy to nie płać, wówczas za ok. 2 miesiące dostaniesz wszystkie
    dokumenty rejestracyjne z Sądu z powrotem (oczywiście nici ze stowarzyszenia).
    Ale zawsze możesz później zacząć wszystko od nowa.

  • 3. Data: 2002-03-08 12:40:16
    Od: s...@p...onet.pl (kamil)

    [ciach]
> [...]
    > założycieli, która nie ma osobowości prawnej. W każdym razie mają rację

    To ja juz kompletnie nic nie rozumiem !!! Skladajac wniosek o
    rejestracje stowarzyszenia wymagane jest zlozenie tysiaca innych
    papierkow wsrod ktorych sa m.in. uchwala o ZALOZENIU stowarzyszenia,
    wyborze wladz stowarzyszenia i takie tam. Tak wiec w chwili zlozenia
    do sadu wniosku o REJESTRACJE stowarzyszenia stowarzyszenie juz
    istnieje (tak mi sie przynajmniej wydaje - wybrany juz zarzad jest
    raczej reprezentantem czegos co istnieje, a nie co bedzie istnialo),
    tym bardziej, ze nawet w tym pisme z sadu jest napisane, ze
    uczestnikiem postepowania jest STOWARZYSZENIE, a nie jego zalozyciele.
    Jedyna roznica miedzy ISTNIEJACYM stowarzyszeniem przed i po
    rejestracji jest to (tak mysle), iz przed rejestracja nie posiada ono
    osobowosci prawnej, a po tak. W zwiazku z tym wydaje mi sie, ze ma tu
    zastosowanie Art. 113. § 2. "Osobie prawnej, jak również organizacji
    nie mającej osobowości prawnej może być przyznane zwolnienie od
    kosztów sądowych, jeżeli wykaże, że nie ma dostatecznych środków na te
    koszty" (organizacja wykaze!!!, a nie jej czlonkowie). Wedlug mnie
    bezpopdstawny w tym przypadku jest Art.113 § 1. "Zwolnienia od kosztów
    sądowych domagać się może osoba fizyczna, która złoży oświadczenie, że
    nie jest w stanie ponieść ich bez uszczerbku utrzymania koniecznego
    dla siebie i rodziny. Oświadczenie powinno obejmować dokładne dane o
    stanie rodzinnym, majątku i dochodach. Od sądu zależy uznanie tego
    oświadczenia za dostateczne do zwolnienia od kosztów sądowych", ktory
    wydaje sie byc w tym przypadku przez sad stosowany.
    Tam wiec wciaz utrzymuje, ze majatek czonkow stowarzyszenia nie ma nic
    wspolnego z majatkiem samego stowarzyszenia i zadania sadu sa dla mnie
    .... dziwne.

    kamil

  • 4. Data: 2002-03-08 12:45:33
    Od: <b...@p...onet.pl>

    > Załóż związek zawodowy - ustawowo wolny od opłaty rejestracyjnej, potem
    zw.zaw. zarejestruje stowarzyszenie - związek potem mozna rozwiązać, albo
    pozostawić.
    A tak na marginesie, to sie właśnie nazywa wolność stowarzyszenia, którą mamy
    ponoć zagwarantowaną w konstytucji... Ale tylko wtedy, jak masz pare złoty.....