  • 1. Data: 2004-11-30 07:18:30
    Temat: Status aktu prawnego: uchylony/nieobowiązujący
    Od: Mariusz Z. <u...@m...pl>

    Witam,

    Będzie ktoś tak miły i wyjaśni mi różnicę między statusami aktów
    prawnych: nieobowiązujące i uchylone (określenia pojawiają się w
    opisach aktów prawnych na www.sejm.gov.pl). Czy powyższe stany różnią
    się od siebie znaczeniem pod względem ważności aktów prawnych w
    czasie?
    Konkretnie mam na myśli to, że niektóre ze starych rozporządzeń,
    publikowanych w Dz. U., czy obwieszczeń, publikowanych w M.P., są
    obecnie opisane jako uchylone, a inne jako nieobowiązujące. Jeśli
    wychodzi powiedzmy nowe rozporządzenie, w którym jest napisane, że
    wymienione z numeru stare rozporządzenie traci moc, to te ostatnie
    jest dostępne w bazie ze statusem: uchylone. Ale znajduję też takie
    rozporządzenia w bazie, które mają status nieobowiązującego, jednak
    nie trafiłem w tym przypadku na odpowiednie nowsze rozporządzenie, w
    którym te stare traci moc.
    Czy wobec powyższego, uchylone/nieobowiązujące rozporządzenia lub
    obwieszczenia mają obecnie jakąkolwiek moc prawną i czy instytucja
    publiczna może się na nie powoływać, skoro przed dniem rozpoczęcia
    postępowania administracyjnego istniało już odpowiednie nowsze
    rozporządzenie lub obwieszczenie (a w nim punkt, który uchyla te stare
    akty prawne)?
    Bardzo proszę o pomoc, jeśli ktoś jest w stanie przybliżyć mi to
    zagadnienie.

    Pozdrawiam,
    Mariusz Z.