  • 1. Data: 2004-02-16 16:38:52
    Temat: Sprzedaż weksla - windykacja (czy jest tu ktoś kto sie zna na wekslach)
    Od: "Templar" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie. Czy bank może sprzedać kredyt gotówkowy zabezpieczony wekslem,
    w sytuacji kiedy ani własciciel kredytu ani jego poręczyciel nie zostali o
    tym poinformowani a nie nie wyrazili nigdzie na to zgody? (zgodnie z KC art
    512 chyba powinni być powiadomieni)? Ponadto chyba nie można w takiej
    sytuacji zastosować sprzedaży długu zgodnie z art. 509 KC i potraktować to
    jako przelew ponieważ zgodnie z art. 517 KC został sprzedany dokument, który
    może być zbywalnym przez indos, a weksel jest właśnie takim dokumentem w tej
    sytuacji nie stosuje się przepisów o przelewie?

    Jak to w końcu jest?

  • 2. Data: 2004-02-16 18:38:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Templar" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Na zmianę wierzyciela nie jest wymagana zgoda dłużnika. Powiadomienie
    dłużnika w odpowiednim czasie jest o tyle ważne, że jeśli ureguluje on
    dług do rąk poprzedniego wierzyciela nieświadomy cesji, to jest zwolniony
    z długu.

  • 3. Data: 2004-02-16 20:32:57
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Czy bank może sprzedać kredyt gotówkowy zabezpieczony wekslem,
    > w sytuacji kiedy ani własciciel kredytu ani jego poręczyciel nie zostali o
    > tym poinformowani a nie nie wyrazili nigdzie na to zgody? [ciach]

    powolujesz sie na art. 509. i 512. k.c. pewnie znasz ich tresc wiec nie bede
    cytowal. z tego, co ja zrozumialem czytajac te artykuly mysle, ze jest tak,
    iz do zawarcia przelewu wierzytelnosci nie jest potrzebna zgoda dluznika.
    jednakze gdy z umowy miedzy cedentem i jego dluznikiem badz innego dokumentu
    stwierdzajacego wierzytelnosc wynika, ze wierzyletnosc moze byc przeniesiona
    tylko za zgoda dluznika badz zostala wylaczona w ogole mozliwosc przeniesienia
    wierzytelnosci, to zastrzezenie jest skuteczne wobec nabywcy wierzytelnosci.
    nie musisz wyrazic zgody. wazne czy zastrzegles, aby bank nie mogl przeniesc.

    a co do art. 517. k.c. powiem, ze weksel in blanco moze byc przedmiotem obrotu
    jeszcze przed wypelnieniem. jezeli remitent (bank) wydaje weksel nowemu
    wierzycielowi, nastepuje to przez przeniesienie posiadania dokumentu. bank
    powienien tez wydac deklaracje wekslowa bo nabywca nie wypelnionego weksla
    powinien stosowac sie do tresci zawartego porozumienia z wystawca weksla
    in blanco.

    tak to chyba wyglada, prawda?
    pozdrawiam
    marcin

  • 4. Data: 2004-02-17 15:29:07
    Od: t...@p...onet.pl

    nowemu
> [...]
    > powinien stosowac sie do tresci zawartego porozumienia z wystawca weksla

    Bank mógł sprzedać kredyt jako wierzytelność zabezpieczoną wekslem na
    podstawie 509 KC,
    a mógł także sprzedac sam weksel w oparciu o art 11 prawa wekslowego
    wtedy dostarczenie deklaracji jest pro forma bo art 17 pw wyłącza zarzuty
    dotyczące stosunku pierwotnego
    pozdr
    Traaq

  • 5. Data: 2004-02-17 17:04:50
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > dostarczenie deklaracji jest pro forma bo art 17 pw wyłącza zarzuty
    > dotyczące stosunku pierwotnego

    owszem. deklaracja taka ma charakter samodzielny i abstrakcyjny i nie jest
    warunkiem niezbednym do stwierdzenia waznosci weksla, ale to nie czyni
    nabywce weksla osoba bezkarna :) nie moze on dzialac w zlej
    wierze lub na szkode dluznika. i skoro ciezar dowodu co do okolicznosci
    wylaczajacych odpowiedzialnosc spoczywa zawsze na dluzniku wekslowym dobrze
    kiedy jest w posiadaniu takiej deklarcji w momencie podnoszenia zarzutow
    opartych na stosunkach osobistych z poprzednim wierzycielem.
    tak? :)
    pozdr
    marcin

  • 6. Data: 2004-02-17 22:01:08
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    t...@p...onet.pl wrote:
    > Bank mógł sprzedać kredyt jako wierzytelność zabezpieczoną wekslem na
    > podstawie 509 KC,

    Czy kredyt jest na pewno tylko wierzytelnością?

    KG