  • 1. Data: 2003-08-12 14:15:22
    Temat: Sprzedaz samochodu
    Od: "Roland" <r...@p...fm>

    Witam,

    Czy malzonek moze sprzedac samochod, jezeli druga strona nie wyraza na to zgody?
    Inaczej: malzenstwo wciaz pozostaje we wspolnocie, ale praktycznie juz nie
    istnieje i maz zaczyna wszystko wykradac... Istnieje podejrzenie, ze sprzedal
    rowniez samochod. Czy umowa kupna-sprzedazy w tych okolicznosciach jest wazna i
    czy mozna w razie czego ja uniewaznic?

    TIA

    --
    Roland Zerek

  • 2. Data: 2003-08-12 20:21:53
    Temat: Re: Sprzedaz samochodu
    Od: Dredd<...@...pl>

    Oto kawałek kodeksu rodzinnego

    Art. 36. § 1. Oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w
    zarządzie majątkiem wspólnym.
    § 2. Każdy z małżonków może wykonywać samodzielnie zarząd
    majątkiem wspólnym. Do dokonania czynności przekraczających
    zakres zwykłego zarządu potrzebna jest zgoda drugiego małżonka
    wyrażona w formie wymaganej dla danej czynności prawnej.

    Art. 37. § 1. Ważność umowy, która została zawarta przez jednego z
    małżonków bez wymaganej zgody drugiego, zależy od potwierdzenia
    umowy przez drugiego małżonka.
    § 2. Druga strona może wyznaczyć małżonkowi, którego zgoda jest
    wymagana, odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się
    wolna po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.
    § 3. Jednostronna czynność prawna dokonana bez wymaganej zgody
    drugiego małżonka jest nieważna.

    Pozostaje do oceny kwestia czy sprzedaż samochodu przekracza
    zwykły zarząd majątkiem czy nie (zwykle będzie raczej przekraczać, bo
    mało jest małzeństw tak bogatych, że sprzedaż samochodu w ich
    realiach to nic poważnego)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-08-13 06:08:06
    Od: "Roland" <r...@p...fm>

    > Art. 36. § 1. Oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w
    > zarządzie majątkiem wspólnym. [...]

    Dzieki - o to mi chodzilo. Chcialbym jeszcze wiedziec, ,jakie kroki powinna
    podjac strona, nie wyrazajaca wymaganej zgody, jesli do sprzedazy juz doszlo, bo
    to podejrzewamy. Czy umowa taka bedzie po prostu niewazna, czy trzeba sie bedzie
    do sadu pofatygowac. Jesli do saduy, to czy kosztami mozna bedzie obarczyc
    strone.

    Pozdrawiam :-)

    Roland