  • 1. Data: 2003-08-12 14:44:54
    Temat: Zydzi stworzyli banki
    Od: "boukun" <j...@W...onet.pl>

    Kiedys niejaki Obwies i Scharon ze sciepy prosili mnie, zebym udowodnil swoje
    twierdzenie, iz banki stworzyli Zydzi.

    Otoz mialo to miejsce w czternastym wieku w Niemczech. Pewien bardzo obrotny
    Zyd wpadl na pomysl zarobienia pieniedzy poprzez pozyczanie ich innym na
    lichwiarski kredyt. Odbywalo sie to w jednym z parkow w obecnym Berlinie, a
    dokladnie na jednej lawce w tym parku. Klienci chcacy otrzymac pozyczke
    wiedzieli, ze musza szukac lawki oznaczonej czerwona tablica i na niej siedzial
    ow obrotny Zyd. Po niemiecku lawka znaczy "Bank", a czerowna
    tabliczka "Rotschild". Z czasem, jak Zyd ow ogolacajac w ten sposob biednych
    dorobil sie majatku, zmienil swoje nazwisko na niemieckie "Rotschild" i zalozyl
    juz oficjalnie Banki, w ktorych Zydzi pozyczali pieniadze. Potomek Rotschilda
    jak wiemy, jest jednym z trzech rzadzacych zydomasonow swiata, obok
    Brzezinskiego.

    Pozdrawiam
    boukun

  • 2. Data: 2003-08-12 15:08:58
    Temat: Re: Zydzi stworzyli banki
    Od: "boukun" <j...@m...com>

    Teraz widac?

  • 3. Data: 2003-08-12 17:09:33
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-08-12 16:44, boukun napisał(a):

    >Kiedys niejaki Obwies i Scharon ze sciepy prosili mnie, zebym udowodnil swoje
    >twierdzenie, iz banki stworzyli Zydzi.

    NTG
    w.

    --
    www.wielkawojna.prv.pl

    1914-1918

  • 4. Data: 2003-08-12 18:22:57
    Od: "mer" <b...@i...pl>

    > Otoz mialo to miejsce w czternastym wieku w Niemczech.

    Pierwsze banki były w Italii. Sprawdź jak po włosku jest ławka.

    mer

  • 5. Data: 2003-08-12 19:04:38
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-08-12 20:22, mer napisał(a):

    >Pierwsze banki były w Italii. Sprawdź jak po włosku jest ławka.

    E, bez przesady. To o ławce po niemiecku jest dobrze:
    http://slownik-online.home.pl/kopalinski/61911a1d8be
    d9a22412565cd0052973e.php
    w.

    --
    www.wielkawojna.prv.pl

    1914-1918

  • 6. Data: 2003-08-12 20:48:19
    Od: "mer" <b...@i...pl>

    > E, bez przesady. To o ławce po niemiecku jest dobrze:
    > http://slownik-online.home.pl/kopalinski/61911a1d8be
    d9a22412565cd0052973e.php

    Jest dobrze, ale to nie w Niemczech bank wymyslono, ale we Włoszech.

    Etym. - wł. banchiere 'bankier' od banca 'bank' z nm. Bank 'ławka; stół, na którym
    wymieniano
    pieniądze; (później, pod wpływem wł.:) bank'; por. bankiet; banknot; bankructwo.

    mer

  • 7. Data: 2003-08-13 00:12:48
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "boukun" <j...@W...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:7a2b.000012fe.3f38fd66@newsgate.onet.pl...
    > Kiedys niejaki Obwies i Scharon ze sciepy prosili mnie, zebym
    > udowodnil swoje twierdzenie, iz banki stworzyli Zydzi.

    A, bzdury waść wypisujesz! Przecie wiadomo, że banki i inną lichwę to
    cykliści stworzyli!

    BP,NMSP ;->