  • 1. Data: 2013-01-26 23:12:14
    Temat: Sprzedaż nieruchomości obciążonej prawem dożywocia
    Od: Szpilka <s...@t...pl>

    Jest sobie mieszkanie w 1/2 obciążone umową o dożywocie. Dożywotnik nie
    mieszka w tym mieszkaniu - ma swoje własne inne mieszkanie.
    Jeśli nabywca sprzeda to swoje 1/2 to czy kolejny kupujący nabiera
    obowiązków wobec dożywotnika?

    Wczytywałam się w temat na necie, ale wszędzie raczej tyczy się to
    nieruchomości, w której dożywotnik mieszka.

    Sylwia

  • 2. Data: 2013-01-26 23:48:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szpilka" <s...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Wczytywałam się w temat na necie, ale wszędzie raczej tyczy się to
    > nieruchomości, w której dożywotnik mieszka.

    W mojej ocenie to, czy dożywotnik w tym mieszkaniu mieszka, czy nie nie
    umniejsza jego ewentyualnego prawa do zamieszkania tam.

  • 3. Data: 2013-01-27 00:04:33
    Od: Szpilka <s...@t...pl>

    W dniu 2013-01-26 23:48, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "Szpilka" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

    > W mojej ocenie to, czy dożywotnik w tym mieszkaniu mieszka, czy nie nie
    > umniejsza jego ewentyualnego prawa do zamieszkania tam.

    Czyli mam rozumieć że ten co dostał 1/2 mieszkania w zamian za opiekę
    nad dożywotnikiem - to mieszkanie sprzedaje, zmywa się z kaską, a ten co
    kupuje dostaje dożywotnika w prezencie?
    Mimo że dożywotnik ma swoje inne własne mieszkanie, w którym mieszka i
    się z niego nie rusza (osoba niepełnosprawna)

    To mi się logicznie nie podoba trochę.

    Sylwia

  • 4. Data: 2013-01-27 00:11:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.01.2013 00:04, Szpilka pisze:

> [...]
    > Mimo że dożywotnik ma swoje inne własne mieszkanie, w którym mieszka i
    > się z niego nie rusza (osoba niepełnosprawna)

    Dlaczego? Ktoś ci każe kupować mieszkanie z dożywociem wpisanym (jak
    mniemam) do księgi wieczystej?

  • 5. Data: 2013-01-27 00:22:41
    Od: Szpilka <s...@t...pl>

    W dniu 2013-01-27 00:11, Andrzej Lawa pisze:

    > Dlaczego? Ktoś ci każe kupować mieszkanie z dożywociem wpisanym (jak
    > mniemam) do księgi wieczystej?

    Mam tą 1/2 nieobciążoną. Drugi współwłaściciel podarował dożywociem
    swoją 1/2 komuś kto teraz chce mi ją sprzedać. Dlatego pytam.

    Sylwia

  • 6. Data: 2013-01-27 00:23:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli mam rozumieć że ten co dostał 1/2 mieszkania w zamian za opiekę nad
    > dożywotnikiem - to mieszkanie sprzedaje, zmywa się z kaską, a ten co
    > kupuje dostaje dożywotnika w prezencie?

    Tak.

    > Mimo że dożywotnik ma swoje inne własne mieszkanie, w którym mieszka i
    > się z niego nie rusza (osoba niepełnosprawna)

    Ale ma prawo się ruszyć.

    > To mi się logicznie nie podoba trochę.

    Jak najbardziej logiczne. On moze z tego prawa korzystać, ale nie musi.

  • 7. Data: 2013-01-27 08:32:40
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2013-01-27 00:22, Szpilka pisze:

    > Mam tą 1/2 nieobciążoną. Drugi współwłaściciel podarował dożywociem
    > swoją 1/2 komuś kto teraz chce mi ją sprzedać. Dlatego pytam.

    ... no więc fakt tego obciążenia rzutuje na wartość tej połówki.
    Wszystko ma swoją cenę :)
    Problem byłby, gdyby kupujący (jak rozumiem: Ty) nie wiedział o dożywociu.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda

  • 8. Data: 2013-01-27 10:25:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.01.2013 00:22, Szpilka pisze:

    > Mam tą 1/2 nieobciążoną. Drugi współwłaściciel podarował dożywociem
    > swoją 1/2 komuś kto teraz chce mi ją sprzedać. Dlatego pytam.

    To się nazywa swoboda zawierania umów. Poprzedni właściciel podarował
    komuś swoją część z pewnym obciążeniem. Teraz nowy właściciel chce tę
    podarowaną część (z wiadomym obciążeniem) sprzedać. Możesz kupić tak jak
    sprzedaje, możesz nie kupić.

    Z czym masz problem?

  • 9. Data: 2013-01-27 18:54:55
    Od: Szpilka <s...@t...pl>

    W dniu 2013-01-27 10:25, Andrzej Lawa pisze:

> [...]
    > komuś swoją część z pewnym obciążeniem. Teraz nowy właściciel chce tę
    > podarowaną część (z wiadomym obciążeniem) sprzedać. Możesz kupić tak jak

    Dziękuję za wyjaśnienie
    .

    > Z czym masz problem?

    Mam. Nie mogę przez to odzyskać pieniędzy włożonych w to mieszkanie. Tym
    bardziej że ten drugi współwłaściciel przez 12 lat obiecywał tą 1/2
    mnie, a tu teraz taki zonk. :-(

    Sylwia

  • 10. Data: 2013-01-27 20:52:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mam. Nie mogę przez to odzyskać pieniędzy włożonych w to mieszkanie. Tym
    > bardziej że ten drugi współwłaściciel przez 12 lat obiecywał tą 1/2 mnie,
    > a tu teraz taki zonk. :-(

    Obydwaj współwłaściciele powinni się przykładać do utrzymania rzeczy. W
    razie czego można tego przed sądem dochodzić, tylko trzeba mieć dowody w
    ręku.