  • 1. Data: 2006-08-04 22:02:37
    Temat: Sprzedaz mieszkania po zmianie jego statusu
    Od: "Weronika Styka" <w...@g...pl>

    Witam,

    oddaję spółdzielni mieszkanie lokatorskie; w myśl statutu, spółdzielnia odda
    mi "zrewaloryzowny" wkład mieszkaniowy. Życzliwy podpowiada mi inne
    rozwiazanie - przekształcić to mieszkanie na własnościowe i następnie
    przedać. Wg tej rady mam na tej operacji zyskac parę złotych. Czy ktoś
    spotkał sie z podobnym działaniem i czy w tym nie kryje sie jakaś pułapka?
    Czy nie wyskoczą jakieś koszty ktore miast zysku przyniosą stratę. Bo z
    prawnego punktu widzenia chyba wszystko jest OK?

    Z góry dziękuje za wszystkie rady i sugestie
    Weronika

  • 2. Data: 2006-08-05 09:43:40
    Temat: Re: Sprzedaz mieszkania po zmianie jego statusu
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Weronika Styka" <w...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:eb0g5t$sir$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > Czy nie wyskoczą jakieś koszty ktore miast zysku przyniosą stratę. Bo z
    > prawnego punktu widzenia chyba wszystko jest OK?

    Twój sposób jest najgorszy, dużo stracisz na oddaniu mieszkania. Gdy
    mieszkanie przekształcisz na spółdzielcze własnościowe to masz prawo do
    skorzystania z 50% bezzwrotnej bonifikaty różnicy pomiędzy wkładem
    mieszkaniowym i budowlanym. Operacja ta wymaga najpierw uzupełnienia wkładu
    budowlanego, ale za to za mieszkanie można dostać więcej kasy przy sprzedazy
    na wolnym rynku.

  • 3. Data: 2006-08-05 13:15:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Weronika Styka wrote:

    > oddaję spółdzielni mieszkanie lokatorskie; w myśl statutu, spółdzielnia odda
    > mi "zrewaloryzowny" wkład mieszkaniowy. Życzliwy podpowiada mi inne

    Ten wkład to prawie (bez paru ułamków) 70% wartości mieszkania. A takie
    wyceny są z reguły mocno zaniżane, a kasę dosaniesz dopiero, jak na
    przetargu ktoś to mieszkanie kupi.

    > rozwiazanie - przekształcić to mieszkanie na własnościowe i następnie
    > przedać. Wg tej rady mam na tej operacji zyskac parę złotych. Czy ktoś

    Kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy - w zależności od mieszkania.

    Wykupujesz za 15%, drugie 15% jest Ci "darowane" (kiedyś było tak, że te
    "darowane" trzeba było zwracać, jeśli się za szybko sprzedało -
    aczkolwiek nie dam głowy, czy to czasem nie indywidualne widzimisię
    spółdzielni: upewnij się w swojej).

    > spotkał sie z podobnym działaniem i czy w tym nie kryje sie jakaś pułapka?
    > Czy nie wyskoczą jakieś koszty ktore miast zysku przyniosą stratę. Bo z
    > prawnego punktu widzenia chyba wszystko jest OK?

    Należy tylko pamiętać, że fiskus upomni się o 10% wartości mieszkania z
    umowy notarialnej, jeśli sprzedasz w ciagu 5 lat, a sumy tej nie wydasz
    na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat.

    Ale nawet w najgorszym wypadku (sprzedaż po cenie z wyceny) będziesz "do
    przodu" minimum o te 5%. No i o czas - przy wycofaniu wkładu
    lokatorskiego przez pewien czas będziesz i bez mieszkania, i bez kasy. A
    jak sprzedasz, to praktycznie z ręki do ręki.

    Jeśli planujesz potem choć część tych pieniędzy wydać na cele
    mieszkaniowe (zakup innego mieszkania, zakup gruntu budowlanego, budowa
    domu, remont domu, remont mieszkania) - wariant z wykupem i sprzedażą
    stanie się jeszcze bardziej opłacalny.

    Sam tak zrobiłem :) Działkę już mam, a teraz powolutku zaczynam
    organizować sprawę budowy.

  • 4. Data: 2006-08-05 15:56:32
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

    > Ten wkład to prawie (bez paru ułamków) 70% wartości mieszkania.

    Niekoniecznie 70%. Dużo zależy od spółdzielni i ich rozliczeń, ale
    generalnie widziałem, że waha się to od 50 do 70%.

    A takie
    > wyceny są z reguły mocno zaniżane, a kasę dosaniesz dopiero, jak na
    > przetargu ktoś to mieszkanie kupi.

    Tak, takie wyceny są trochę zaniżane, masz rację.

> [...]
    > "darowane" trzeba było zwracać, jeśli się za szybko sprzedało - aczkolwiek
    > nie dam głowy, czy to czasem nie indywidualne widzimisię spółdzielni:

    Teraz nie zależy to od spółdzielni, tylko jest ustawowo 50%. Jak wcześniej
    spółdzielnias wprowadzała bonifikatę to nie można było sprzedać lokalu przez
    5 lat pod rygorem zwrotu bonifikaty.

    > Należy tylko pamiętać, że fiskus upomni się o 10% wartości mieszkania z
    > umowy notarialnej, jeśli sprzedasz w ciagu 5 lat, a sumy tej nie wydasz na
    > cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat.

    A skąd to info? Przecież nie dochodzi do transakcji kupna-sprzedaży ze
    spółdzielnią, więc nie jestem pewien co do tego podatku.

  • 5. Data: 2006-08-06 00:40:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Boombastic wrote:

    > Niekoniecznie 70%. Dużo zależy od spółdzielni i ich rozliczeń, ale
    > generalnie widziałem, że waha się to od 50 do 70%.

    Zrewaloryzowany pelny wkład lokatorski jest ustalony ustawą.
    [ciach]

    > A skąd to info? Przecież nie dochodzi do transakcji kupna-sprzedaży ze
    > spółdzielnią, więc nie jestem pewien co do tego podatku.

    Nie jest ważny sposób, tylko sam fakt, że w chwili "wykupienia" wchodzi
    się w posiadanie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. A ustawy
    nie interesuje, że wcześniej posiadałeś lokatorskie prawo do lokalu -
    ważne, kiedy uzyskałeś własnościowe.

  • 6. Data: 2006-08-06 10:02:14
    Od: "Boombastic" <b...@N...poczta.onet.pl>

    > Zrewaloryzowany pelny wkład lokatorski jest ustalony ustawą.
    > [ciach]

    Ja nawet w jednej spółdzielni widziałem wkłady po 50 i 70%. W ustawie jeśli
    dobrze pamiętam był wzór jak to obliczać. Nigdy mnie to nie interesowało,
    jednak wiem na pewno, że 50% też wystepuje.

  • 7. Data: 2006-08-06 17:57:35
    Od: "Weronika Styka" <w...@g...pl>

    Weronika Styka <w...@g...pl> napisał(a):

    > Witam,
    >
    > oddaję spółdzielni mieszkanie lokatorskie

    Dziękuję wszystkim za pomoc :) mam jeszcze jednak prośbę - czy można pokusić
    się o małe podsumowanie? Czy dobrze zrozumiałam - _zawsze_ zyskuję jeśli nie
    oddam spółdzielni lokatorskiego, ale go od tej społdzielni wykupuje i
    sprzedaję "normalnie" na rynku? Mimo tego 10% podatku?

    Pozdrawiam
    Weronika

  • 8. Data: 2006-08-06 19:48:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Weronika Styka wrote:

> [...]
    > oddam spółdzielni lokatorskiego, ale go od tej społdzielni wykupuje i
    > sprzedaję "normalnie" na rynku? Mimo tego 10% podatku?

    Owszem. Nawet jeśli sprzedasz po cenie z wyceny na wykup (a to jest z
    reguły cena zauważalnie poniżej rynkowej).

    No i zyskujesz mnóstwo czasu oraz "spokoju ducha" (nie wyprowadzasz się
    i potem czekasz, aż spółdzielnia łaskawie coś zapłaci, tylko
    wyprowadzasz się równocześnie z otrzymaniem pieniędzy).