  • 1. Data: 2002-08-25 15:47:02
    Temat: Sprzedaż domu / Hipoteka
    Od: s...@g...net

    Chcę sprzedać dom. Kupujący zamierza zaciągnąć pożyczke na hipotekę.
    Jednakże obciażenie hipoteczne i wypłata pożyczki może nastąpić dopiero po
    wpisaniu nowego własciciela (czyli kupującego) do ksiąg wieczystych. W jaki
    sposób można sie zabezpieczyć, że otrzymam należne mi za dom pieniądze?
    Co trzeba zrobić, aby w przypadku nie otrzymania pieniędzy, powrócić do
    starego wpisu w księdze wieczystej a tym samym pozostać właścicielem domu?
    Za udzielenie mi porady z góry serdeczne podziekowania.
    Paweł

    s...@g...net

  • 2. Data: 2002-08-26 16:00:29
    Temat: Re: Sprzedaż domu / Hipoteka
    Od: Wojciech <b...@p...wp.pl>

    On Sun, 25 Aug 2002 17:47:02 +0200, sinus23 wrote:

    > Chc? sprzedaae dom. Kupuj?cy zamierza zaci?gn?ae po?yczke na hipotek?.

    > W jaki sposób mo?na sie zabezpieczyae, ?e otrzymam nale?ne mi za dom
    > pieni?dze?

    Ja bym widzial dwa wyjscia z sytuacji, ale nie wiem na ile w twoim
    przypadku sa one realne do wykonania.

    1)
    Niektore towarzystwa ubezpieczeniowe oferowaly swego czasu
    gwaracje zaplaty ceny (swego rodzaju zabezpieczenie zaplaty ceny
    wystawiane na zlecenie osob bioracych kredyt na zakup np mieszkania),ale
    osobiscie nie zetknalem sie z takim produktem i nie wiem jakie sa jego
    warunki.Musicie popytac, czy jakies towarzystwo oferuje taki produkt i
    czy jest realne, aby zagwarantowalo ze twoj kontrahent zaplaci
    naleznosc (tresc takiej gwarancji trzeba bardzo dokladnie przeczytac, bo
    moze sie okazac, ze jest nic nie warta).
    Nie wiadomo, czy towarzystwo ubezpieczeniowe oceni pozytywnie
    wiarygodnosc nabywcy (na tyle pozytywnie aby zaryzykowac wystawienie gwarancji), no i
    nie wiadomo ile bedzie chcialo, aby za ta gwarancje zaplacic.

    2)
    Przy podpisaniu umowy sprzedazy trzeba okreslic termin w jakim ma nastapic
    zaplata. Zaplate mozna zabezpieczyc hipoteka (tylko nie wiem czy bank sie
    na to zgodzi, bo do czasu zaplaty przez kredytobiorce ceny, hipoteka
    banku bedzie druga w kolejnosci).

    Dodatkowo radze aby dluznik poddal sie rygorowi egzekucji w trybie art
    777 pkt 4 kpc (notariusz bedzie wiedzial co tam wpisac).

    > Co trzeba zrobiae, aby w przypadku nie otrzymania pieni?dzy,
    > powróciae do starego wpisu w ksi?dze wieczystej a tym samym pozostaae
    > w?a?cicielem domu?

    Niestety niewiele.
    Nawet, gdyby podpisac umowe przedwstepna sprzedazy (z powrotem), to i
    tak bedzie tam juz hipoteka banku.
    Jezeli wiec uzgodnicie, ze w razie czego przeniesiecie z powrotem
    wlasnosc na ciebie, to co prawda odzyskasz nieruchomosc, ale obciazona
    hipoteka no i bank ja zlicytuje.

    --
    Wojciech

  • 3. Data: 2002-08-27 19:49:21
    Od: s...@g...net

    dziękuję bardzo za załączone informacje.
    Muszę w takim razie dokładnie poradzić się u notariusza. Mam nadzieję, że nie
    jestem zbyt naiwny ufając notariuszowi iż sprawdzi promesę bankową i agwarantuje
    moje bezpieczeństwo.
    Dzięki Twojej informacji będę jednak dużo bardziej ostrożny.
    Pozdrowienia
    Paweł