  • 1. Data: 2007-10-16 07:21:52
    Temat: Sprawa art 5 i 17 kpk
    Od: "mc1977" <m...@p...onet.pl>

    Art. 5. § 2. Nie dające się usunąć wątpliwości rozstrzyga się na korzyść
    oskarżonego.

    Art. 17. § 1. Nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza, gdy:

    1) czynu nie popełniono, albo brak jest danych dostatecznie uzasadniających
    podejrzenie jego popełnienia,

    Witam!
    Mam pytanie do praktyków czy uważnych obserwatorów prawa karnego.
    Właściwie to dlaczego w Polsce jest tak że sądy nie chcą umarzać spraw
    karnych z powołaniem się na artykuł 5 § 2 oraz 17 § 1 pkt 1? O co tu
    właściwie chodzi? Czy może ma ktoś elektroniczną wersję KPK i mógłby wkleić
    komentarz do tych dwu artykułów. Albo poświęcić się i przepisać.

    Szczerze to ja NIGDY nie widziałem żeby jakiś sąd powoływał się na te
    artykuły. Praktyka jest taka że dla sądu ten kto pierwszy idzie oskarżyć
    złożyć zeznania zawsze ma rację, nawet wtedy kiedy zeznania są ewidentnie
    fałszywe, kiedy chodzi o pomówienie. Czyli automatycznie raz że to
    podejrzany musi udowodnić swoją niewinność, a dwa też automatycznie że sąd
    nigdy nie jest obiektywny i to właśnie sąd jest stroną przeciwną sporu a nie
    prokurator. Prokurator tylko się przygląda :-(( - jego funkcja na rozprawie
    jest czysto proceduralna, albo dekoracyjna.

    Jedyne wyjaśnienie jakie mam ja jest psychologiczne, że olewając te dwa
    artykuły sędziowie chcą udowodnić swoją przydatność dla społeczeństwa.
    Podobnie jest z lekarzami, zgłosisz się do poradni to coś ci tam wynajdą,
    np. alergię.

    Więc o co chodzi z sądami i z tymi dwoma artykułami? Czy one są w kodeksie
    tylko "dla jaj"? A może to ich szczegółowa wykładnia jest taka, że są tylko
    "dla jaj"? Może ktoś wypowie się rzeczowo, bo co do mnie to zwyczajnie tego
    nie rozumiem a zrozumieć bym chciał.

    Dzięki. Pozdrawiam
    M.C.

    P.S. chociaż w jednym przypadku i to niedawno widziałem sędziego który uznał
    wątpliwości. Ale i on nie umorzył sprawy, a tylko ją odesłał do prokuratury.

  • 2. Data: 2007-10-16 12:50:50
    Temat: Re: Sprawa art 5 i 17 kpk
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    .
    > Właściwie to dlaczego w Polsce jest tak że sądy nie chcą umarzać spraw
    > karnych z powołaniem się na artykuł 5 § 2 oraz 17 § 1 pkt 1? O co tu
    > właściwie chodzi?

    O art. 414 §1 kpk - w takiej sytuacji sąd uniewinnia sprawcę.

    No i art. 5 §2 kpk i art. 17 §1 pkt 1 kpk nie mają ze sobą żadnego związku.

    > Szczerze to ja NIGDY nie widziałem żeby jakiś sąd powoływał się na te
    > artykuły.

    A ja widziałem 10 razy i co tego wynika ?

    --
    @2007 Johnson

    "Mądrość jest córką doświadczenia"

  • 3. Data: 2007-10-16 17:42:53
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    mc1977 pisze:
    > Mam pytanie do praktyków czy uważnych obserwatorów prawa karnego.
    > Właściwie to dlaczego w Polsce jest tak że sądy nie chcą umarzać spraw
    > karnych z powołaniem się na artykuł 5 § 2 oraz 17 § 1 pkt 1?

    bo nie bardzo można umorzyć na podstawie art.17 par 1 pkt 1 - zobacz
    art.339 kpk

    KG