  • 1. Data: 2003-11-10 12:33:33
    Temat: Sprawa ZUS
    Od: "poczatkujacy" <b...@o...pl>

    Witam wszystkich.
    Kilka miesiecy temu na forum pl.biznes czesto pojawial sie temat ZUS, a
    konkretnie jak go pominac/zminimalizowac gdy prowadzi sie dzialalnosc
    gospodarcza. W jednym z postow pojawila sie wypowiedz szczegolowo opisujaca
    sposob zminimalizowania tych skladek w takim wypadku. Obecnie interesuje
    mnie ten temat (mam dzialalnosc, moje skromne zyski w calosci pochlania
    ZUS), a nie mam wystarczajacej wiedzy, aby samemu tego dochodzic, wiec
    zwracam sie do Was grupowicze z prosba o zweryfikowanie zawartych tam
    informacji i wypowiedzenie sie czy podany sposob jest mozliwy w obecnych
    warunkach prawnych i czy stosujac go nie zlamie prawa.

    Jesli ktos ma wiedze i mozliwosci wypowiedzenia sie na ten temat bede
    wdzieczny zarowno ja, jak i wielu grupowiczow probujacych prowadzic
    dzialalnosc, a ktorym uniemozliwia to wlasnie ZUS.

    Cytuje wspomniana wypowiedz:
    "...Zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami: "... w przypadku, gdy
    występują dwa lub więcej tytułów podlegających ubezpieczeniu społecznemu,
    jeden z tytułów jest obowiązkowy, pozostałe zaś dobrowolne, natomiast
    ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowe z każdego tytułu." Ergo: prowadząc
    pozarolniczą działalność gospodarczą należy się zatrudnić na umowę zlecenie
    w innej firmie (przy zbiegu z umową o pracę "oszczędności" są niewielkie,
    natomiast cała masa wymogów formalno-prawnych, więc jest to nieopłacalne).
    Przy zbiegu, o którym piszę, musimy jednak pamiętać o kilku sprawach:
    1. umowa zlecenie musi zawierać inny zakres prac niż zakres prowadzonej
    działalności gospodarczej - inaczej musimy wystawiać rachunek/fakturę VAT,
    jako podmiot gospodarczy.
    2.czas trwania umowy zlecenie musi co najmniej pokrywać się z czasem
    prowadzenia działalności gospodarczej.
    3. wynagrodzenie musi być wyrażone kwotowo w konkretnej stawce (miesięcznej,
    godzinowej, akordowej), bo inaczej ZUS zakłada, że jest minimalne
    wynagrodzenie, jak w umowie o pracę (czyli teraz 800zł brutto).
    4. Prace, które obejmuje swoim zakresem umowa zlecenie, winny być wykonywane
    faktycznie, ponieważ zgodnie z kodeksem cywilnym, umowa zawarta dla pozoru
    jest nieważna.

    Wysokość wynagrodzenie może być ustalona dowolnie, ponieważ przepisy prawa
    materialnego nigdzie nie podają minimalnej wysokości wynagrodzenia przy
    umowie zlecenie (może być nawet nieodpłatna:-), ale jak się umówimy o 20zł
    miesięcznie - to na 90% ktoś się nami zainteresuje i wpadnie na jakąś
    kontrolę oraz (lub) podniesie zarzut zawarcie umowy dla pozoru (o czym było
    wyżej).
    Najoptymalniejszą kwotą wynagrodzenia jest kwota 150zł/miesiąc(o czym
    poniżej)
    Zleceniodawca opłaca za zleceniobiorcę obowiązkowo składki na ubezpieczenie
    emerytalne, rentowe, jeśli zlecenie wykonujemy w siedzibie firmy - to też
    wypadkowe, poza tym zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń
    Pracowniczych, podatek dochodowy od umowy zlecenia; opłaca także dobrowolnie
    ubezpieczenie chorobowe.
    Odpada nam natomiast składka na Fundusz Pracy, ponieważ kwota wynagrodzenia
    z umowy zlecenia nie przekracz minimalnego wynagrodzenia za pracę, więc nie
    podlega obciążeniom z tytułu FP.
    Wysokość podstawy i składek jest następująca:
    - ubezpieczenie emerytalne: płatnik 9,76% x 150,00zł = 14,64zł
    ubezpieczony 9,76% x 150,00zł = 14,64zł
    - ubezpieczenie rentowe : płatnik 6,50% x 150,00zł = 9,75zł
    ubezpieczony 6,50% x 150,00zł = 9,75zł
    razem FUS
    = 48,78zł
    - ubezpieczenie zdrowotne: płatnik: 7,75% x 125,61zł = 9,73zł
    - Fundusz Pracy :płatnik: 0,08% x 150,00zł = 0,12zł
    razem ZUS
    = 58,63zł
    - podatek dochodowy: płatnik: 20% od podstawy = 10,30zł
    wszystkie opłaty razem:
    68,93zł

    informacje dodatkowe:
    ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczka na podatek dochodowy może być zwrócona
    w rozliczeniu rocznych.
    składek na ubezpieczenie chorobowe (dobrowolne) nie warto opłacać, ponieważ
    ewentualny zasiłek chorobowy jest wypłacany od podstawy 150,00zł (czyli
    prawie nic).
    Jeżeli w umowie zlecenie zastrzeżemy, że zlecenie jest wykonywane poza
    siedzibą firmy (kod 0412), to odpadnie nam jeszcze składka na ubezpieczenie
    wypadkowe.
    Jeszcze krótkie wyjaśnienie, dlaczego akurat kwota 150,00zł - z dwóch
    powodów:
    1. Jeśli kwota umowy zlecenia przekracza kwotę 146zł wówczas nie ma
    obowiązku wysyłania comiesięcznej deklaracji na zaliczkę na podatek
    dochodowy, tylko raz do roku składa się PIT 8B, a podatek wpłaca się w
    terminie zaliczki PIT-5.
    2. Jest kwotą w zupełności wystarczającą, w przeciwieństwie do umowy o pracę
    (płaca minimalna 800zł brutto) dla zleceniobiorcy do korzystania z tzw.
    "zbiegu ubezpieczeń", co wynika z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
    z 13 października 1998r. (Dz. U. Np 137, poz. 887 z późn. zm.) - ważne jest
    tylko, aby wynagrodzenie było jasno sformułowane tzn. "...kwotowo,albo w
    kwotowej stawce godzinowej lub akordowej..."

    Instrukcja szczegółowa :-)) czyli, jaka powinna być kolejność wykonywanych
    czynności:
    1. Zawarcie umowy zlecenia ze Zleceniodawcą. Zleceniodawca zgłasza nasz na
    druku ZUS ZUA z kodem ubezpieczenia najlepiej 04 12 0 0 (umowa zlecenie
    wykonywana poza siedzibą Zleceniodawcy). Uwzględnia nas w swojej co
    miesięcznej deklaracji DRA na załączniku RNA. Korzyść dla zleceniodawcy jest
    dwojakiego rodzaju:po pierwsze: wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenie jest
    kosztem uzyskania przychodu, a więc obniża podstawę opodatkowania (
    oczywiście w przypadku rozliczania się na zasadch ogólnych); po drugie:
    przesuwa mu się termin składania i opłacania składki na ZUS na 15-go każdego
    miesiąca.
    2. Wyrejestrować ię z dotychczasowego tytułu na drukach ZWUA (z kodem 600
    przy ubezpieczeniach społecznych i 602 przy ubezpieczeniu zdrowotnym).
    3. Zarejestrować się ponownie na drukach ZZA (z kodem 05 10 0 0 ).
    4. Do 10-go każdego miesiąca składać deklarację rozliczeniową DRA za siebie
    tylko z opłacaną składką zdrowotną (jeśli oczywiście nie zatrudniamy
    pracowników).
    5. Opłacać za siebie tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
    6. Uwzględniać w rozliczeniu rocznym dochód z tytułu umowy zlecenia...."

    Z gory dziekuje za pomoc
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-11-10 13:14:43
    Temat: Re: Sprawa ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Nov 2003, poczatkujacy wrote:
    [...]
> [...]
    >+ informacji i wypowiedzenie sie czy podany sposob jest mozliwy w obecnych
    >+ warunkach prawnych i czy stosujac go nie zlamie prawa.

    W kwestii zasady: tak.
    Co do wartości i formularzy się nie wypowiem :), ale jak nie
    umiesz zweryfikować tego co ci podali na tacy - to chyba na
    początku skorzystasz z pomocy biura podatkowego ?
    A tam to ci wyłożą co i jak (a jak nie będą chcieli - to
    zmień biuro, bo może nie "nie chcą" a "nie umieją" podać
    podstawy prawnej nawet jak dobrze robią !)

    Polecam przeszukanie grupy .podatki - ZUS jako parapodatek
    bywa tam często :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)