  • 1. Data: 2007-07-17 11:00:25
    Temat: Spólki cywilne i zmiany w prawie w okolicy roku 2000
    Od: "Andrzej P." <a...@b...pl>

    Witam
    mam problem - miałem kiedyś spółkę cywilną (1997). W międzyczasie w okolicy
    roku 2000 nastąpiły zmiany w prawie - inaczej się rejestruje spółki cywilne.
    Ponoć te zarejestrowane wcześniej zostały wykasowane z automatu.
    Będę wdzięczny za jakiekolwiek informacje.
    Pozdrawoiam

    Andzrej P.

  • 2. Data: 2007-07-19 16:09:50
    Od: Kuba <c...@o...pl>

    Andrzej P. pisze:
> [...]
    > Ponoć te zarejestrowane wcześniej zostały wykasowane z automatu.
    > Będę wdzięczny za jakiekolwiek informacje.

    Witam

    Nic mi nie wiadomo na temat "wykasowywania" spółek cywilnych z automatu
    i nie sądzę żeby cokolwiek w tym stylu miało miejsce. Natomiast w 2003
    roku znowelizowano art. 26 Kodeksu spółek handlowych i w obecnej
    regulacji jeżeli przychoody netto spółki cywilnej w każdym z dwóch
    ostatnich lat obrotowych osiągnęły wartość powodującą, zgodnie z
    przepisami o rachunkowości, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych,
    zgłoszenie tego faktu do sądu rejestrowego jest obowiązkowe i powinno
    nastąpić w terminie 3 miesięcy od zakończenia drugiego roku obrotowego
    (art 26 par.4 ksh). Ustawa o rachunkowości stanowi, że takie zgłoszenie
    powinno mieć miejsce w sytuacji gdy przychody netto ze sprzedaży
    towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy
    wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 EURO.
    Jeżeli powyższa sytuacja miała miejsce to wpis do KRS spowoduje
    automatyczne przekształcenie spółki cywilnej w spółkę jawną.

  • 3. Data: 2007-07-21 08:53:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 19 Jul 2007, Kuba wrote:

    > Nic mi nie wiadomo na temat "wykasowywania" spółek cywilnych z automatu i nie
    > sądzę żeby cokolwiek w tym stylu miało miejsce.

    Przynam że nie wiem jakie były rozwiązania dotyczące regulacji
    przejściowych.
    Ale poprzednio SC była przedsiębiorcą - samodzielnym tworem o ułomnej
    osobowości prawnej, ujmowanym w ewidencji.
    Wraz z nowymi regulacjami ta możliwość znikła, "rekomendowany" tok
    był taki, że to wspólnicy mają się zarejestrować jako przedsiębiorcy
    (i taka i tylko taka forma rejestracji DG SC ma miejsce dziś).
    Tego czy wspólnicy byli rejestrowani "z urzedu" nie wiem, ale jeśli
    nie to to co pisze Andrzej byłoby oczywiste.
    SC nie jest przedsiębiorcą, więc nie może istnieć "wpis na nią", więc
    został "wykasowany z automatu".
    Jedynie sami wspólnicy mogliby być "wpisani z automatu" (zastępczo), ale
    wątpię żeby to miało miejsce - pewnie przy okazji wyczyszczono rejestr
    z martwych wpisów.

    pzdr, Gotfryd