  • 1. Data: 2007-07-17 07:23:44
    Temat: Definicja oferty w supermarkecie, oznaczenie ceny
    Od: Jarek Kątnik <j...@k...pl>

    Witam,

    proszę o poradę

    SYTUACJA:
    w markecie sieci OBI chciałem zakupić parasol przeciwsłoneczny.
    Parasol był wystawiony na półce i posiadał naklejkę z oznaczeniem
    towaru oraz dwie liczby: "199,00" (bez jednostki) oraz "99,0 PLN za
    sztukę". Przy kasie okazało się, że ceną towaru jest pierwsza z nich.
    Poinformowałem sprzedawcę, że według mojej wiedzy wystawienie towaru
    na półce oznaczonego co do ceny jest ofertą i ja tą ofertę akceptuję.
    Sprzedawca odrzucił moje żądanie sprzedaży po cenie 99 zł i zażądał
    199zł. Ponieważ parasol jest mi niezbędny do chronienia małego dziecka
    przed upałami sfinalizowałem transakcję.

    PYTANIA:
    1. czy ceną jest liczba zapisana większą czcionką (ok 18 mm) czy też
    liczba oznaczona jednostką "PLN" i wydrukowana mniejszą czcionką ok 10
    mm.

    2. Czy mam rację, że w przypadku sklepów samoobsługowych wyłożenie
    towaru na półkę i oznaczenie ich ceny jest równoważne złożeniu oferty?

    3. Czy w opisanej sytuacji zostało złamane prawo? Jeśli tak, to proszę
    o namiary na jakiś art.

    Z poważaniem
    Jarosław Kątnik

  • 2. Data: 2007-07-17 09:32:01
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek Kątnik" <j...@k...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    Witaj!

    Niewątpliwie doszło w Twoim przypadku do naruszenia prawa. Należy bowiem
    stwierdzić, że ustawa o cenach wyraźnie stanowi, że towar przeznaczony do
    sprzedaży detalicznej oznacza się ceną, w sposób niebudzący wątpliwości,
    poprzez wskazanie jednostek pieniężnych, stanowiących cenę za dany towar -
    art.12 ustawy o cenach w zw. z art.3ust.1pkt1.
    W podanym przez ciebie wypadku ceną była wartość wskazana jako 99, albowiem
    obok niej znajdowało się wskazanie na jednostkę monetarną, a to jest
    koniecznymm warunkiem prawidłowego wskazania ceny.
    Jednocześnie w sklepach detalicznych ceny muszą być podane w wartości
    brutto, a jeżeli sprzedawca podał cenę, ale przy kasie okazuje się, że
    zapomniał dodac podatku, to i tak cena na towarze, która w tej sytuacji jest
    ceną netto, jest zarazem ceną obowiązująca kupującego i taką też ma on prawo
    uiścić a sprzedawca przyjąc, i to mimo tego, że w rzeczywistości kupujący
    zapłaci cenę bez podatku.
    W pełni zgadzam się zatem z tym, że wyłożenie towaru z zaznaczeniem ceny na
    nim w sklepach detalicznych na półce stanowi ofertę i jej przyjęcie przez
    kupującego finalizuje umowę. Jednocześnie strony wiąże cena podana przez
    sprzedawcę na towarze - art.543 kodeksu cywilnego w zw. z art.12 ustawy o
    cenach.
    Naruszenie opisane przez ciebie wyczerpuje znamiona wykroczenia
    stypizowanego w art.14 ustawy o cenach; można też przypisac tu przestępstwo
    z art.286kk - tj. przestępstwo oszustwa, polegającego na wyzyskaniu błędu
    konsumenta co do rzeczywistej ceny towaru i tym samym wymuszenia na nim
    rozporządzenia swym mieniem o 100zł więcej niż to winno być; nalezy to
    zgłosić na policji.
    Co do oznaczenia ceny na towarze - rozporządzenie Ministra Finansów w
    sprawie szczegółowych zasad udwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu
    oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży - cena musi być
    uwidoczniona w sposób wyraźny, litery czytelne, musi wskazywać czy dotyczy
    jednej sztuki czy więcej, itp. Nadto przy sklepach samoobsługowych - musi
    być uwidoczniona w formie plakietki przy jednym towarze, którego dotyczy.
    Cena z kodu kreskowego nie może być wyższa od tej, która widnieje na
    plakietce. Cena na plakietce i na kodzie kreskowym musi byc cena aktualną w
    chwili sprzedaży.

    myślę że to wszystko jest zrozumiałe

    Pzdr
    Krzysiek

  • 3. Data: 2007-07-17 09:59:45
    Od: Jarek Kątnik <j...@k...pl>

    Bardzo dziękuję za rzeczową i wyczerpującą odpowiedź.

  • 4. Data: 2007-07-17 10:07:17
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    A jesli na towarze widnieje nadrukowana na opakowaniu cena 1,99 zł, a sklep sprzedaje
    ten towar po 2,30 zł ?
    JaC
    PS. Nie daruję im tych Snickersów ;-)

    -----

  • 5. Data: 2007-07-17 10:27:41
    Od: Jarek Kątnik <j...@k...pl>

    Jaką instytucję o tym zawiadomić? Prokuraturę, policję, PIH?

  • 6. Data: 2007-07-17 10:43:37
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik " 666" <j...@w...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > sprzedaży - cena musi być uwidoczniona w sposób
    > wyraźny, litery czytelne, musi wskazywać czy dotyczy jednej sztuki czy

    witam

    w twoim wypadku, domyślam się, że chodzi ci o sytuację, że na samym
    opakowaniu od snickersa widnieje napis - SUGEROWANA CENA DETALICZNA 1,99ZŁ -
    sprawa ma się inaczej, właściwie nic nie wskurasz - sklep może nałożyć taką
    marżę, jak jemu się żywnie podoba; jedynie na ceny lekarstw i na taxówki sa
    ceny sztywne - urzędowe i marże też; na pozostałe - NIE MA; zatem ta cena z
    opakowania snickersa, którą sugeruje producent, nie wiąże sprzedawcy,
    zreszta jest to cena sugerowana a nie sztywna :(

    pzdr
    krzysiek

  • 7. Data: 2007-07-17 10:47:26
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarek Kątnik" <j...@k...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    Jaką instytucję o tym zawiadomić? Prokuraturę, policję, PIH?

    najlepiej wszystkie na raz :)
    inspekcja handlowa przyłoży grzywnę, policją zaś może przyjąć zgłoszenie i
    spisać twe zeznania, prokurator zaś zadecyduje czy opisany przez ciebie czyn
    sprzedawcy kwalifikuje się na przestępstwo i czy można mu przedstawić
    zarzut - niestety o tym decyduje prokurator;
    w praktyce najlepiej posłużyć się wyłącznie PIH'em

    pzdr
    krzysiek