  • 1. Data: 2003-12-21 19:53:39
    Temat: Spolka cywilna i komornik
    Od: "KrzysztoF" <k.fojt@usun_to.gazeta.pl>

    Witam
    Sytuacja przedstawia sie nastepujaco:
    Istniala spolka cywilna, powstaly pewne zobowizania.
    W czerwcu tamtego roku jeden ze wspolnikow (Ja:)) wycofal sie z niej
    podpisujac porozumienie na podstawie ktorego pozostaly majatek spolki
    wyliczony na podstawie remantetu zostaje przekazany wspolnikowi, ktory
    chce kontynowac dzialalnosc - On natomiast przejmuje wszytskie
    dotychczasowe dlugi firmy. Jak sie latwo domyslec moj byly wspolnik nie
    splacil
    tych zobowiazan - pojawil sie ktos kto zada pieniedzy rowniez ode mnie.
    Rozumiem ze za zobowiazania spolki odpowiadamy solidarnie, ale czy na
    podsatwie tegoz porozumienia nie moge sie jakos odwolac??
    Wierzyciel uparcie dazy do uzyskania wyroku sadowego i nakazu zaplaty - moje
    proby porozumienia spelzly na niczy - moze wiec jest jakis sposob na
    unikniecie
    egzekucji komorniczej ?

    Pozdrawiam i dziekuje
    KrzysztoF
    gg: 19840

  • 2. Data: 2003-12-21 20:24:13
    Temat: Re: Spolka cywilna i komornik
    Od: "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl>

    Użytkownik "KrzysztoF" <k.fojt@usun_to.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    moje
    > proby porozumienia spelzly na niczy - moze wiec jest jakis sposob na

    Kiedy były zaciągnięte zobowiązania i czy przed ich zaciągnięciem wierzyciel
    został poinformowany, że ty za te zobowiązania nie odpowiadasz?..

    W spółce cywilnej nie można 'sprzedać udziałów' uwalniając się od
    odpowiedzialności. To nie zoo czy sa.

    Pzdr
    Brodek

  • 3. Data: 2003-12-21 20:44:24
    Od: "NoMAD" <l...@W...TO.op.pl>

> [...]

    moje
    > proby porozumienia spelzly na niczy - moze wiec jest jakis sposob na

    Jesli wierzyciel nie wyrazil zgody na przejęcie dlugu (a wnioskuje ze tak
    bylo) to te porozumienie wywiera tylko skutki miedzy wami, tzn twoj dawny
    partner bedzie odpowiadal wobec ciebie jesli wierzyciel wystapi z
    roszczeniem do ciebie.

    Oczywiscie twoja odpowiedzialnosc ogranicza sie tylko do zobowiazan
    zaciagnietych przez was w okresie istnienia spolki (zakladam ze byla
    2-osobowa), czy tez precyzyjniej mowiac w okresie kiedy byles jej
    wspolnikiem.

    Tak wiec odpowiadajac na pytanie - wierzyciel moze wystapic z roszczeniem
    wobec ciebie.

    NoMAD

  • 4. Data: 2003-12-21 20:57:14
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "KrzysztoF" <k.fojt@usun_to.gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Do zwolnienia Ciebie z długo konieczna by była zgoda tamtego wierzyciela.
    Pewnie takiej zgody nie masz, skoro Cię ściga. Nie ma możliwości, by
    zobowiązani solidarnie w drodze jakiegokolwiek aktu prawnego dokonanego
    bez zgody wierzyciela doprowadzili do sytuacji, iż któraś z osób
    solidarnie zobowiązanych przestaje być dłużnikiem. A więc sytuacja wygląda
    w chwili obecnej mniej więcej tak. Jesteście nadal zobowiązani solidarnie
    wobec zewnętrznych wierzycieli istniejących przed wystąpieniem przez
    Ciebie ze spółki, czyli mogą ściągać z każdego z Was z osobna albo w
    częściach (niekoniecznie równych) od Was razem. Natomiast zawarta pomiędzy
    Wami umowa Was nawzajem wiąże. Więc jeśli coś zapłacisz, to masz
    roszczenie o zwrot do byłego danej kwoty do wspólnika.

    Przykro mi bardzo, ale nie widzę możliwości "wywinięcia" się od egzekucji
    komorniczej w tym wypadku przez Ciebie. Natomiast, jeśli drugi wspólnik
    zniknął z tym majątkiem, którym miał zaspokoić wierzycieli, to ewentualnie
    można rozważać popełnienie przez niego przestępstwa oszustwa na Twoją
    szkodę. Zwłaszcza, gdy majątek firmy wystarczał na zaspokojenie zobowiązań
    wówczas istniejących. Ale to nie zahamuje windykacji w stosunku do Twojej
    osoby, a jedynie wszczęcie postępowania może go skłonić do zaspokojenia
    wierzycieli, zgodnie z zawartą pomiędzy Wami umową.

  • 5. Data: 2003-12-21 22:52:25
    Od: "KrzysztoF" <k.fojt@usun_to.gazeta.pl>

    > wówczas istniejących. Ale to nie zahamuje windykacji w stosunku do Twojej
    > osoby, a jedynie wszczęcie postępowania może go skłonić do zaspokojenia
    > wierzycieli, zgodnie z zawartą pomiędzy Wami umową.

    Czyli reasumujac....nasz wierzyciel moze ze mnie wyssac przy pomocy
    komornika pieniadze i dopiero na tej podstwei ja moge sie domagac ich
    zwrotu od bylego wspolnika ?
    A moze istnieja jakies kruczki aby komornik nie mogl ze mnie nic sciagnac
    tylko wyciagal kase od wspolnika - osiagne taki sam efekt :)
    Juz myslalem nawet o wyjedzie za granice na jakis czas - ale to chyba
    ostanecznosc ...

    Pozdrawiam
    KrzysztoF

  • 6. Data: 2003-12-22 00:57:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Juz myslalem nawet o wyjedzie za granice na jakis czas - ale to chyba
    > ostanecznosc ...

    Jeśli brałeś pod uwagę takie desperackie metody, to przejrzyj archiwum
    grupy. Pomysłów jest wiele. Jedne bardziej, a drugie mniej skuteczne. To
    silnie zależy od sytuacji.