  • 1. Data: 2007-01-19 21:37:50
    Temat: Spadek po ojcu i na co się powołac u radcy który głupoty gada?
    Od: "Arturek" <a...@p...onet.pl>

    Witam i się pytam
    Sprawa teoretycznie prosta.
    Mąż umiera, zostawia wdowę i trójkę dzieci. Wdowa po kilku latach przypomina
    sobie że musi załatwic sprawy spadkowe, udaje się do radcy prawnego, który jej
    pisze pismo do sądu o przyznanie spadku. I Mówi jej ze jej należy się tylko 1/4
    z całego majątku!!!!!!!!!!!! Byli po równo właścicielami gospodarstwa, a teraz
    radca mówi ze z 12 ha (tyle ma gospodarka) należy się jej 3 ha i po 3 ha na
    każde dziecko. Ludzie już ja słyszałem ze w takim wypadku wdowa ma swoje 50%
    gospodarstwa a 50% po ojcu dzieli się po równo na matke i dzieci. Teraz proszę o
    wskazanie podstawy aby radcy prawnemu wskazać punkt w przepisach.

  • 2. Data: 2007-01-19 22:21:49
    Od: "PayMay" <r...@g...com>

    Szanowny Panie
    Radca ma rację Art. 931. § 1 k.c

  • 3. Data: 2007-01-19 23:23:20
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zipast(Wytnij)@gazeta.pl>

    Użytkownik "PayMay" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    > Szanowny Panie
    > Radca ma rację Art. 931. § 1 k.c
    szanowny Pan jest tego absolutnie pewny ? Pół majątku jest żony i nie
    podlega spadkowi. Dopiero druga połowa podlega spadkowi i do tej części ma
    zastosowanie ten artykuł.Tak więc z 12 ha połowa czyli 6 ha jest żony, a
    druga dzielona w podziale spadku.
    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do
    spadku dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek; dziedziczą oni w

    częściach równych. Jednakże część przypadająca małżonkowi nie
    może być mniejsza niż jedna czwarta całości spadku.
    ZiPi

  • 4. Data: 2007-01-19 23:36:00
    Od: "PayMay" <r...@g...com>

    A z czego wynika to, że małzonek dziedziczy połowe, no nie widze tego w tym
    przepisie jak Pan widzisz jakiś inny to objaw go, chętnie poczytam.

  • 5. Data: 2007-01-20 00:07:26
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zipast(Wytnij)@gazeta.pl>

    >A z czego wynika to, że małzonek dziedziczy połowe, no nie widze tego w tym
    >przepisie jak Pan widzisz jakiś inny to objaw go, chętnie poczytam.
    Małżonek nie dziedziczy połowy, połowa majątku jest jego własnością. Dopiero
    druga połowa jest dzielona w ramach spadku.
    ZiPi

  • 6. Data: 2007-01-20 02:32:57
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Zbyszek ZiPi" <zipast(Wytnij)@gazeta.pl> wrote in message

    > Użytkownik "PayMay" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    > Małżonek nie dziedziczy połowy, połowa majątku jest jego własnością.
    > Dopiero druga połowa jest dzielona w ramach spadku.

    A może jednek małżonek nigdy nie był formalnie właścicielem tego gruntu?
    O ile grunt był współwłasnością to radca nie ma racji.
    Ale o ile radca zajrzał do ksiąg wieczystych i nie znalazł tam drugiego
    nazwisko, to ma rację.

  • 7. Data: 2007-01-20 07:56:45
    Od: "Zbyszek ZiPi" <zipast(Wytnij)@gazeta.pl>

    > O ile grunt był współwłasnością to radca nie ma racji.
    > Ale o ile radca zajrzał do ksiąg wieczystych i nie znalazł tam drugiego
    > nazwisko, to ma rację.
    Masz rację, i tak może być. Ja oparłem sie na stwierdzeniu piszacego " Byli
    po równo właścicielami gospodarstwa." ale nie wiem co może byc zapisane w
    papierach.
    ZiPi

  • 8. Data: 2007-01-20 10:13:37
    Od: Czarek Daniluk <c...@n...com>

    Użytkownik Zbyszek ZiPi napisał:

> [...]
    >
    > częściach równych. Jednakże część przypadająca małżonkowi nie
    > może być mniejsza niż jedna czwarta całości spadku.

    Sorka że się wtrącę - ale na podstawie przytoczonych danych trudno
    powiedzieć kto ma rację.
    Radcą prawnym ani prawnikiem nie jestem ale jako że przechodziłem to to
    wiem jak jest.
    Jeżeli gospodarka była odrębnością majątkową zmarłego ( nabyta przed
    zawarciem związku małżeńskiego ) to wszyscy spadkobiercy - żona i dzieci
    dostają po równej części - w tym przypadku po 1/4.
    Jeżeli gospodarka była nabyta w trakcie trwania związku to połowa się
    należy żonie, a druga połowa jest dzielona na równe części pomiędzy
    wszystkimi spadkobiercami ( takżę żoną ) - w tym przypadku żona ma 5/8 a
    dzieci po 1/8.

    Pozdrawiam !!

  • 9. Data: 2007-01-20 12:03:10
    Od: "PayMay" <r...@g...com>

    Zgadzam się z przedmówcami

  • 10. Data: 2007-01-20 14:29:49
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > po równo właścicielami gospodarstwa." ale nie wiem co może byc zapisane w

    Wiec tak obecna wdowa miała to gospodarstwo po rodzicach, następnie wyszła za
    mąz i w księdze wieczystej dopisano męża. Stoi tak: barbara xxxxxxxxxxx i
    Stanisłąw xxxxxxxxxxx . Mąż umarł i ona dalej na tym gospodarstwie tyra. Mają
    troje dzieci w tym jedno niepełnoletnie. Sprawy spadkowe zostały zabałaganione i
    dopiero po prawie 10 latach wynikła koniecznośc załatwienia tego problemu.
    Kobieta ze wsi, przestraszona udała się do polecanej we wsi pani radcy.I ta pani
    radca powiedziała ze jej sie należy z całego gospodarstwa tylko 1/4 całości
    czyli 3 ha. Mało tego tak wpisała w piśmie do sądu. Podpowiedzcie proszę jak się
    kłócić z tą panią radcą. jakie argumenty wytoczyć, paragrafy itp. itd. chcę
    pomóc sąsiadom bo to naprawdę uczciwi i dobrzy ludzie, troche gubiący się w
    urzędach i sądach.